Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thure Jensen
Godt jeg valgte led, så skal man ikke gå og være nervøs over hvad der sker på skærmen, men kan nyde det man ser til fulde, :D
Men når det er sagt, er det underligt at man stadig laver fjernsyn med sådanne problemer ;;)
Af netfors
Læser med stor interesse denne tråd, da jeg er ejer af et LCD tv, men har overvejet at skifte til Panasonic G20! Men nu kommer jeg da helt i tvivl.
Hvor længe kan man regne med at tv'et kan være på en kanal med logo, før man oplever Retention? Især i starten er det et problem, kan jeg forstå?
Vil man kunne se en film (ca. 2 timer) på et nyt tv, uden at det kan ses?
Ok, her kommer et rigtig nybegynder spørgsmål, men hvad er "BurnInWasher". Er det en dvd der følger med tv'et? :s
Håber der er nogle der kan hjælpe
Af steadi
En af mine kammerater har lige fået retention på sit LCD-tv:)
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det gode er at det som regel forsvinder igen. Jeg har selv haft (og har stadig efter det har kørt meget mere end 200 timer) problemer med retention på mit LG-tv. Men det forsvinder igen. Nogle gange efter et par timer, andre gange efter 10-15 timer. Så vær ikke nervøs.
Brugeravatar
Af KristofferA
steadi skrev:En af mine kammerater har lige fået retention på sit LCD-tv:)
Det må være et andet fænomen for det kan ikke lade sig gøre. ;)
Af pipper
Og du er fuld af løgn :(
Af steadi
Jeg har såmænd også forsøgt at forklare ham, at retention ikke burde kunne lade sig gøre... Men han hævder stadig, at logoer og lignende kan risikere at blive stående på skærmen i længere tid.

Den tydeligste burn-in jeg har set var på en af Panasonic's LCD-skærme i Elgiganten. Meget mærkeligt.
Af netfors
Du skriver det som regel forsvinder igen :o
Kan man godt komme ud for at det IKKE forsvinder igen?? :((
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Ja, det kan man godt risikere. Et tænkt tilfælde: Hvis en kanal viste prøvebillede døgnet rundt og du havde dit tv til at stå på denne kanal i en uge, ville du med stor garanti have et permanent fastbrændt aftryk af det. Men det er et tænkt tilfælde, så lad være med at bekymre dig om det.
Af netfors
ok.... 8)
Jeg skal nok huske at slukke for det når jeg er færdig :)
Tak for svaret O_O
Af xcardman
pipper skrev:
Og du er fuld af løgn :(
det er vel bare lcd slør :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan nu godt stresse et LCD-TV til også at få fastbrænding. Det er dog selve TFT-panelet, som giver problemerne og ikke de flydende krystaller eller belysningen. Det skulle efter sigende være en slags bias-effekt i TFT'en man skaber, så der sker et skift i skalaen for spændingen over panelet i et givent område. Vi har en artikel om emnet liggende i vores fokusartikler.
Brugeravatar
Af KristofferA
yakken skrev:Du kan nu godt stresse et LCD-TV til også at få fastbrænding. Det er dog selve TFT-panelet, som giver problemerne og ikke de flydende krystaller eller belysningen. Det skulle efter sigende være en slags bias-effekt i TFT'en man skaber, så der sker et skift i skalaen for spændingen over panelet i et givent område. Vi har en artikel om emnet liggende i vores fokusartikler.
Men skal der ikke ret meget til? Har aldrig hørt om fastbrændte logoer på LCD...
Af Illgor
Kan sige at jeg ikke har oplevet det på mit V10 - i thx profilen. Og kørte alm tv lige fra start.

Mht at lade tv stå i en uge med samme billede, så mener jeg at have læst en test af sidste års modeller hvor de netop lod tv'et køre i omtrenet 150 timer - der kom retention, men dagen efter var det væk.
Vil våge at påstå at rigtig burn-inn - altså hvor det ikke kan forsvinde igen er ekstremt svært at få på de nye tv - i hvert fald fra panasonic.

Men klart - man bliver jo altid lidt nærvøs :s