Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har følgende setup:
- Bærbar PC, HDMI (Nvidia ION)
- XBMC media player (Windows 7)
- Samsung UE40C6005
- Spyder3 probe, ColorHCFR

Jeg har forsøgt at kalibrere ud fra standard test patterns (afspillet i XBMC) for at få ram på alle de "biases" der måtte opstå i kæden. Det er sådan set lykkedes udmærket, men jeg synes slutindstillingerne ligger langt fra dem Rasmus foreslår til TV'et og jeg kan heller ikke få helt "perfekte" kurver.
Derfor spekulerer jeg på om det ville være smart at forsøge at kalibrere HDMI-udgang/grafikkort først, for derefter at kalibrere via TV'et indstillingsmuligheder.

- Er der nogen der har nogle kommentarer/ideer?
- Findes der nogle guides til at kalibrere et HTPC setup... kan man eks. få ColorHCFR til selv at smide test patterns ud på HDMI og derefter foretage målinger (hvilket ville gøre hele øvelsen langt hurtigere)?

Mvh Søren
Af bantam
Du bør først kalibrere displayet med en kendt kilde - dvs. f.eks. en Blu-ray-afspiller, som du ved giver et korrekt signal sammen med displyet.

Derefter kan du kalibrere kilderne - f.eks. din HTPC.
Af skovgaard
Har du tilfældigvis kendskab til hvilke tools der findes til at kalibrere PC'ens HDMI udgang (Nvidia)?
bantam skrev:Du bør først kalibrere displayet med en kendt kilde - dvs. f.eks. en Blu-ray-afspiller, som du ved giver et korrekt signal sammen med displyet.

Derefter kan du kalibrere kilderne - f.eks. din HTPC.