Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af loveduck
Jeg overvejer meget stærkt, at købe en af de skærme jeg har listet op nedenunder, men jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Dell UltraSharp™ 2007WFP 20.1" Widescreen LCD Flat Panel Monitor. 300 cd/m² brightness, 800:1 contrast, 16ms response time. Black TCO99

Dell UltraSharp 2007FP 20.1-inch Black Flat Panel LCD Monitor (2007FP TCO99)

Dell UltraSharp 2007FP 20.1-inch Dual Tone Flat Panel LCD Monitor (2007FP TCO 03)

Jeg kan se, at der står TCO99 ved to af skærmene og TCO03 ved den sidste? Har det noget betydning, og hvad betyder det? Samtidig synes jeg ikke, at jeg kan finde noget om hvilket panel de tre skærme indeholder? Mener det er S-IPS, hvis jeg ikke tager fejl. Dog er jeg også meget i tvivl om, at de 16ms er hurtigt nok til at spille på. Nogle der har erfaring med dette? Ellers skal den bruges til at se film på, surfe og lave lektier, hvilket jeg ikke tror er noget problem for skærmene.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. TCO03 kan ikke gives til skærme der har sort ramme. Der er ikke andre forskelle på den grå og sorte version ellers.

2. Nej, det er ikke et S-IPS panel der sidder i skærmen her i DK. Hvis du læser min anmeldelse af skærmen her på siden, så står der også at jeg ikke anbefaler at man spiller hurtige online spil såsom counterstrike på den. Jeg nyder selv stor glæde af at spille f.eks. Command & Conquer og HL2 på den, men hvis du vil spille spil imod andre modstandere hvor det betyder meget at skærmen er hurtig, så er dette ikke valget for dig. Hvis du ikke spiller online så er det ligegyldigt idet der er færre krav til at ramme helt præcist i første hug.

3. Der sidder et S-PVA panel i skærmen og det er desværre, sammen med S-IPS, ikke godt at se film på generelt. Læs mere her:
http://www.behardware.com/articles/635- ... ovies.html
Af loveduck
Så hvis jeg skal være sikker på, at der ikke kommer slør, når jeg spiller online spil, så vil det være en fordel at købe en skærm med TN panel? Synes bare TN panelet har fået et ry for ikke at være så godt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du behøver ikke vælge TN, men de er de hurtigste. Både mht. slør og også inputlag (se under vores artikler for forklaring). Vær opmærksom på at jeg kun mener online FPS spil - ikke onlinespil generelt. Det er kun når der kræves ekstra meget af præcisionen at skærmen kommer til kort.

Et eksempel på en hurtig S-IPS baseret skærm er NEC 20WGX2, som dog også koster noget mere.

Dell 2007FP ophører med at være en tilbudsvare i dag, så hvis du tror at du kan leve med at den ikke er den hurtigste i verden så er det nu du skal slå til.
Af Mjølner
Er Dell 2007WFP (som vist kommer på tilbud i morgen) med PVA panel nu? Den har jeg overvejet jeg at købe, men kun hvis det er S-IPS panel - skal kunne bruges både til spil, billedbehandling, videoredigering m.m.

Alle tests og anmeldelser skriver S-IPS ...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Visse amerikanske kunder har modtaget den med S-PVA, men de danske modeller har kun været med S-IPS indtil nu. Hvor har du hørt at WFP skulle komme på tilbud i morgen?
Brugeravatar
Af ravnk
Alle tests og anmeldelser skriver S-IPS ...
NU får du da Yakken på nakken. Prøv at læse anm. her på siden. Der eksisterer ikke den perfekte skærm (endnu :) ). Der er bl.a. tit problemer med sort ved IPS paneler (grå/blå/grøn nuancer istedet for sort) i forhold til paneler med MVA og PVA, og mange anmeldere er også subjektivt forblændet af IPS panelerne.
Jeg har lige haft denne Fujitsu-Siemens 20" TFT S20-1W og den var meget lækker, god betragtningsvinkel og sprøde farver, den anvender MVA, den røg dog retur, da jeg var nødt til at prøve denne HP ting som anvender et PVA panel
Af Mjølner
Har set den i en annonce i nyeste Alt om Data (s. 55) til 3654,-
Gratis fragt i november (2. - 29. november)
Går ud fra, at det drejer sig om 2007WFP, når førprisen er 4536,- og det i øvrigt drejer sig om en Dell Ultrasharp 20" Widescreen LCD fladskærm ...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det skal nok passe. Dell roterer jo deres tilbud ca. en gang i måneden, men jeg var blot ikke sikker på at 20" W modellen stod for tur allerede igen.
Af loveduck
Dell E207WFP 20-inch Widescreen Flat Panel LCD Monitor (Black, TCO99)

Hvilket panel indeholder denne skærm så ? Kan det passe, at det er TN, da den har responstid på 5 ms?
Af Mjølner
Har i øvrigt snakket med Dell DK, hvor jeg fik den besked, at det nok er revision A03, der leveres, men han kunne ikke sige om det var PVA eller IPS - begge dele var muligt. Leveringstid skulle være 5-6 arbejdsdage, så det er da hæderligt (hvis de kan holde det).

Nu har jeg bestilt, så må tiden vise, hvad det er, og hvordan skærmen ter sig.

Hvordan finder man ud af, hvilket panel, der sidder i skærmen?
Af loveduck
Regner stærkt med at bestille en skærm magentil, og hvis jeg modtager en uden S-IPS panel, så regner jeg med at sende den tilbage.
Brugeravatar
Af melen
loveduck skrev:Regner stærkt med at bestille en skærm magentil, og hvis jeg modtager en uden S-IPS panel, så regner jeg med at sende den tilbage.
Som yakken efterhånden har påpeget temmelig mange gange, så er et S-IPS panel ikke nødvendigvis bedre end et PVA panel.