Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg sidder og ser Canal 9's VM HD kanal. Når kameraet laver en close-up af en spiller som løber, opstår der store artefakter i hullerne mellem tilskuerne, når der panoreres i den uskarpe baggrund.

Jeg har tidligere set fodbold på HD TV og der var der ikke noget problem. I øjeblikket er jeg i tvivl om det det også er et problem på de øvrige HD kanaler som viser fodbold VM I HD eller kun på Canal 9. Jeg har tidligere bemærket at Canal 9 SD kanalen har artefakter når kameraet viser det meste af banen.

Jeg har G20'eren som er indstillet efter anbefalingerne her på sitet og problemet opstår både med og uden IFC, og har youSee's fuldpakke med youSee plus

Jeg prøver lige at få et billede af problemet

Lige nu er jeg usikker på om det skyldes G20 og en speciel uheld kameravinkel i disse sekvenser eller det er et problem med signalet. Til dagligt har jeg ellers ikke bemærket noget problem med billedkvaliteten
Af hdmi
Jeg har også lagt mærke til det,ser det kun på canal 9 hd.....ikke på drhd og tv2hd.Mener canal9 sender i 1080i måske er det derfor...1080i er ikke så godt til hurtige bevægelser.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Er ikke sikker på, at det er signalet. Dette fænomen optræder også på TH-42PZ800 samt VT20. Denne "fejl" opstod på TH-42PZ800, førend Canal9 blev opfundet.
Det er formentlig plasmateknologien, der ikke kan nå at "tegne" et billede, af de mange farver blandt publikum.
Af phytoplankton73
Så fik jeg også lige tjekket TV2's VM HD kanal og her er der ikke noget problem.

Så det må skyldes 1080i på Canal 9. Tak for hjælpen hdmi. Det er der vel ikke rigtig noget jeg kan gøre ved.
Af hdmi
MigSelv skrev:Hej
Er ikke sikker på, at det er signalet. Dette fænomen optræder også på TH-42PZ800 samt VT20. Denne "fejl" opstod på TH-42PZ800, førend Canal9 blev opfundet.
Det er formentlig plasmateknologien, der ikke kan nå at "tegne" et billede, af de mange farver blandt publikum.
Der er jo ikke noget galt på de andre kanaler
Af phytoplankton73
Fik lige taget et billede af problemet men det er som sagt kun på Canal 9 ved 1080i. På kaneler med 720p sker det ikke

Billede
Af xcardman
den scalere som sidder i en fladskærm er som regel rigtig dårlig

derfor køber mange en rigtig god afspiller eller ekstern scalere

især 1080I er dårligt på mange fladskærme.
fordi der laves en konventering mellem et interlaced vs progressive signal

så det har intet med plasma at gør.
Af JA
At behandle et 1080i signal er ikke en triviel opgave. Enig i dette ser ud som om elektronikken ikke har tid til at behandle hele billedet. Man må regne med man får hvad man betaler for - en 42" til 7.000 er et low/mid-end produkt.
Senest rettet af JA 18. jun 2010, 18:00, rettet i alt 1 gang.
Af lennon
Ved ikke om det kan bruges som en endegyldig dokumentation for at 720p simpelhen bare ER bedre end 1080i . . .?
Af JA
lennon skrev:Ved ikke om det kan bruges som en endegyldig dokumentation for at 720p simpelhen bare ER bedre end 1080i . . .?
Det tror jeg er at generalisere - det afhænger af den elektronik der sidder i skærmen ;)
Af xcardman
problemet er bare selvom man giver 14000 kr er den ikke bedre
Af xcardman
det skal jeg ikke kunne sige
men resten af billedet er dårligere