Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JA
Har set på nettet at disse tider kan beregnes på flere måder, kunne ikke finde nogen steder hvor de giver klar besked på begge samtidig, dvs tider beregnet med samme forudsætninger.

Denne er dog rimelig opdateret, men giver ingen værdier, blot at det ikke længere er et issue ved strobing backlight for LCD.

http://www.wikivs.com/wiki/LCD_vs_Plasma

Slettet - vil studere nærmere
Af PhDream
JA skrev:Har set på nettet at disse tider kan beregnes på flere måder, kunne ikke finde nogen steder hvor de giver klar besked på begge samtidig, dvs tider beregnet med samme forudsætninger.

Denne er dog rimelig opdateret, men giver ingen værdier, blot at det ikke længere er et issue ved strobing backlight for LCD.

http://www.wikivs.com/wiki/LCD_vs_Plasma

Slettet - vil studere nærmere
Og plasma er bestemt ikke så hurtige, som producenterne vil have dem til at fremstå. De hurtigste har en responstid på 15-20 ms, mens de langsomste er oppe på 80-100 ms.
Af JA
Har læst at LCD også kan være oppe på 40-60ms ? Er man forvirret ... Mest pålideligt er nok man ser med egne øjne, og skæver til hvad diverse tests skriver ;-)
Af Kozz
calletv skrev:Pyha, jeg troede jeg var den eneste der syntes at plasma hopper i billedet og derfor ikke bryder mig om plasma. Jeg har bare ikke turde sige det herinde!
Nææ, du. Jeg er heller ikke ubetinget vild, med Plasma. Og jeg er heller ikke ubetinget vil med LCD. Jeg er vild med "det perfekte" tv 8) Nothing less..

Jeg ser også flimmeri ved mange plasma tv. Men det mest mærkelige er, at mange ikke kan se det. Sært. Men jeg er nu ligeglad med, om det er det ene eller det andet. For jeg tilhører IKKE en "LCD fraktion", eller noget, som bare kunne minde om det.

Glæder mig bare til kæmpe skærme, som bare er i orden. Plasma og LCD, er jo bare bump på vejen, mod "det rigtig fede" 8) .... Men sådan er det jo generelt. Vejen er uendelig lang.

Jeg glæder mig dog ofte over mit prisbillige LCD tv. Især når jeg ser på HD signaler.
Af lennon
Hverken "blinken" eller responstid er issues som nævnes, når henholdsvis Pioneer og Panasonics plasmamodeller - med afstand til de bedste LCD - kåres som markedets bedste og mest korrekte billedperformere . Hvilket overbeviser mig om, at der er tale om fænomener, som heldigvis kun nogle få brugere bemærker endsige generes af . .
Af pipper
Hvor er det typisk.
Når et medlem kritiserer et plasma er fanden løs herinde.

Jeg syntes billedet på mit G20 var rigtig rigtig godt, men det hjælper jo ikke når man bliver fuldstændig vild af det blinken denne skærm laver.
Af Tom-H
pipper skrev:Hvor er det typisk.

Jeg syntes billedet på mit G20 var rigtig rigtig godt, men det hjælper jo ikke når man bliver fuldstændig vild af det blinken denne skærm laver.
er det sådan at billedet ligefrem står og blinker? for det må da være ret tydelig at se hvis det kan genere så meget. Sjovt mange af os andre ikke kan se det :o
Af humber
Jeg ser det også syntes jeg,, og er det så bare mig eller er billedet på et vt20 ikke skide godt. Så fodbold på et, og var ikke vildt overbevist. Kan også være at butikken have fucket up i nogen indstillinger???
Af scheea2000
torbenkbh ->

altså jeg konkluderer ikke noget andet end det jeg kan konstatere. Det er et åbent og ærligt spørgsmål som også overskriften indikere.

Desuden HAR jeg også et g20 i hvad du kalder optimale indstillinger, da hifiklubben har indstillet det efter rasmus' anbefalinger, som du også kunne læse tidligere.

Jeg mener at kunne se tydelig spatial dithering, samt banding. Det er noget jeg vil irriterer mig over, mere end problemer med dyb sort, men sådan er vi så forskellige...

Fair nok at intet tv er perfekt, men jeg troede bare at g20 eller vt20 var VALGET efter at have læst anmeldelser.

Men tak for input og kommentarer til jer andre...
Af lennon
pipper skrev:Hvor er det typisk.

Som jeg tidlgere har nævnt må det simpelthen være individuelt "syns" betinget . Nogle få spotter det, - mens vi andre står måbende og leder efter "blinken", men ser kun et klippefast billede . ! Og jeg har heller aldrig set en anmeldelse som nævner det ? ?

PanaVT20 er i følge bla Flatpanels.dk markedets bedste tv - også til fodbold. Så hvis i oplever noget andet skyldes det indstillinger eller signal . .
Af scheea2000
Og jeg har heller aldrig set en anmeldelse som nævner det ? ?
Nu kan det selvfølgelig være kameraet eller kilden, men faldt lige over et billede i Rasmus' egen test, hvor der i hvertfald er tydelig banding i de grå bånd:

http://www.flatpanels.dk/billeder/panas ... large6.JPG

Måske er det kameraet, men det er i hvertfald samme effekt jeg også kan se.

Men jo vi er alle forskellige og hverken LCD og plasma er perfekte osv. :)
Af lennon
"Banding" er faktisk blevet nævnt som et mindre issue på PanaVT20 . Det var den omtalte "hoppen/blinken" i billedet - som jeg ikke mindes har været nævnt i nogen anmeldelse.

Enig i at screenshots skal tages med et stort gran salt . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus Larsen skrev:
JA skrev:Mht hastighed på LCD er man nu nede på 0,5ms ( UV2 paneler ), 1ms er ved at være normalen på top LCD.
Nej det er de bestemt ikke. Tallet er et udtryk for det hurtigste farveskift - ikke den gennemsnitlige. Der har været målinger på f.eks. 2 ms LCD paneler, som viser, at nogle farveskift ryger helt op omkring 60-80 ms.

Dertil kommer også, at LCD er et sample-and-hold display. Dette giver - for det menneskelige øje - også en opfattelse af, at sløret er mere markant. Det kan løses med f.eks. scanning backlight, som LG LE8500 og BeoVision 7-55 benytter, og det er et godt skridt mod at ophæve sample-and-hold-princippet.
Og dertil kan det siges, at der rent faktisk er standarder for hvordan man måler responstiden, men som Rasmus skriver, så kan producenten selv vælge hvilken farveovergang han vælger at opgive tallene for. Dvs. hvis lysegrå til helt sort har det hurtigste skift, så angiver man blot den værdi. Så kan det godt være at man fra mørkegrå har 1000x så høj en værdi, men det behøver producenten ikke forholde sig til når han skriver specifikationerne. Derfor kan du ikke bruge responstidangivelser i specifikationer til noget som helst.

Bedst af alt ville det være hvis en test havde målinger af alle farveovergange, ligesom Xbitlabs eks. har ved deres monitortests, men det er desværre noget temmelig hjemmebrygget setup, som skal bruges til at måle dette. På den måde får du en ret præcis vurdering af hvilke overgange der er et problem. Ellers må man slå sig til tåls med en subjektiv vurdering fra en anmelder.