Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JA
Andre siger hvorfor dårlig kvalitet på LCD.

Det afhænger af brugeren og hans behov - for nogen passer plasma bedst, for andre LCD. Nogen hader reflektioner, nogen blæser støj, støj fra strømforsyning, 60Hz flimmer, motion blur, plastic, dårligt design ( subjektivt ) , nogen ser TV og aftenen, nogen om dagen, andre både dag og aften - ældre vil ha problemfri TV, unge vil ha kult uanset hvor upraktisk det er --- der er mange kriterier og de er individuelle.
Af lennon
Når jeg skrev individuelt betinget, så mente jeg at nogle (få) brugere kan se den omtalte flimren/blinken/hoppen . Og det respekterer jeg 100% . Men majoriteten af brugere ser det aldrig, eller generes i hvert fald ikke af det. Og det er da klart at i skal købe et andet produkt end plasma, når i generes af "fænomenet" . Jeg kan personligt ikke spotte nogen form for "blinken" og kan derfor heldigvis vælge på begge hylder = LCD -plasma. Jeg så forøvrigt heller aldrig den meget omtalte regnbueeffekt på OttoAV´s projektoraften for et par år siden .
Af trykkertor
Aknot skrev: Det har intet med 24p at gøre, da det også gjorde sig gældende på Analog/digital TV kanalerne. Hvis det skyldes den lave responstid (hvilket jeg ikke kan forestille mig, men ret mig endelig da jeg ikke er ekspert på området) må jeg indrømme at udviklingen går i den forkerte retning.
Men plasma har da meget hurtigere responstid end LCD.

Om du synes det er meget hoppen, anbefaler jeg dig at tjekke en VT20 eller V20 og få tendt for IFC.
Den er ikke tændt fra fabrikken sin side, og man som bruger skal selv ind for at slå den til.
Den fjerner hoppen og ryk i billedet.
Af JA
Check de nye UV2 LCD, de er meget tæt på plasma mht billede, eksempelvis Sharp LE820, Philips 7000 - 9000, eller de nye Sony der er lige på trapperne.
Af lennon
trykkertor skrev:
Aknot skrev: Det har intet med 24p at gøre, da det også gjorde sig gældende på Analog/digital TV kanalerne. Hvis det skyldes den lave responstid (hvilket jeg ikke kan forestille mig, men ret mig endelig da jeg ikke er ekspert på området) må jeg indrømme at udviklingen går i den forkerte retning.
Men plasma har da meget hurtigere responstid end LCD.

Om du synes det er meget hoppen, anbefaler jeg dig at tjekke en VT20 eller V20 og få tendt for IFC.
Den er ikke tændt fra fabrikken sin side, og man som bruger skal selv ind for at slå den til.
Den fjerner hoppen og ryk i billedet.
Responstiden på plasma hedder microsekunder mod LCD´s millisekunder, så det er afgjort ikke her hunden ligger begravet.
Og 24p har noget med panorerings -"hakken" at gøre

Det er nærmere en slags flimren/blinken som kun nogle få ser- tydeligst på hvid/lys baggrund ? Jeg husker i CRT dagene hvor man sammenlignede 50hz vs 100 hz. Dengang var det et godt trick at lade øjnene fokusere fast på et helt andet objekt, - mens man samtidigt skelede let til to TV med nævnte hz forskelle. I så fald kunne jeg tydeligt se at 50hz TV´ene blinkede - hvorimod 100hz udgaverne stod klippefast.
Af cableguy
Jeg ejer et Panasonic G10 og her er flimren/blinken tydelig, når baggrunden er hvid/lys. Det er et af de punkter som plasma kan blive bedre til. Men som jeg har efterhånden har skrevet mange gange; både plasma og lcd har deres plusser og minusser. Det ideelle ville være, hvis man tog det bedste fra begge teknologier, og det sker vel, når oled kommer på banen!
Af MaddPirate
Tom-H skrev:
MaddPirate skrev:Har selv en Pana G10 og oplever ikke nogen hoppen eller flimren, eller måske mine øjne der ikke er gode nok til at opfange det? Skal jeg ikke kunne sige.

Eller måske sidder du for tæt på ? er det ikke 3 meters afstand man siger cirka for en 42"
Det kan godt ske jeg gør, men det irretere mig ikke vanvittigt, og regner også med mit næste bliver et G20, da prisen er rigtig. Ellers har jeg kig på et C6005.
Af Gaco
Banding har jeg ikke umiddelbart lagt mærke til når jeg har set G20 (har det ikke selv men kender en der har), men det der hoppen/flimren må vi vidst hellere få præciseret. Er det det som Rasmus selv hentyder til som "dithering/plasmastøj" i den test du selv henviser til her?
scheea2000 skrev:Ups, ham her gør også (Rasmus):
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1269867762
Jeg har lagt mærke til "støj" eller "fnidder" på plasma hvis jeg står rimelig tæt på, men bliver sværre og sværre at se jo længere væk man går. Kan du se det i alle afstande? Hvis det derimod er et problem i bolden af 50hz vs. 100hz, så burde det jo kunne ses fuldstændig tydeligt uanset afstand.
Af bantam
cableguy skrev:Jeg ejer et Panasonic G10 og her er flimren/blinken tydelig, når baggrunden er hvid/lys. Det er et af de punkter som plasma kan blive bedre til.
Lige netop den effekt er reduceret markant på de nye modeller fra Panasonic. Til sammenligning (med G10) er det meget voldsommere på PZ85 - og her iblandet false contouring. Pioneers 9G plasma-TV havde en løsning på begge problemer (men det er jo historie nu - men blot et eksempel på, at problemerne er model- og mærke-specifikke).
Af trykkertor
lennon skrev:
Responstiden på plasma hedder microsekunder mod LCD´s millisekunder, så det er afgjort ikke her hunden ligger begravet.
Hmm...
Jeg har forstået det sådan at Plasma er hurtigere end LCD.
Når jeg søger på Plasma vs LCD response time finder jeg udsagn som:
Generally speaking if you are watching content with high speed scenes a plasma TV will offer an advantage versus LCD TV. This is because its response time is lower. This puts the Plasma TV right on top for sports, and games. If you watch fast moving scenes as sports on a LCD TV, you will see a blur around the edges of the moving objects.
og
Todays it is possible to get 2 ms in the best modern LCD displays. But even this is not really fast enough because the pixel will still be switching while the frame is being displayed. Conventional CRTs are well under 1 ms, and plasma and OLED displays boast times on the order of 0.001 ms.
Så indtil du viser mig nogle links på det modstatte, beholder jeg min tro på at Plasma er hurtigere.

Men det løser desværre ikke det problem du har med at se det flimmer eller hak du ser.
Jeg blev bare usikker når du skriver Plasma har dårligere responstid end LCD, for det er nyt for mig.
Af JA
Mht hastighed på LCD er man nu nede på 0,5ms ( UV2 paneler ), 1ms er ved at være normalen på top LCD.

0,001 på plasma er nok tvivlsomt, ledte lidt på nettet for at finde typiske responce tider på plasma, men informationen er ret vag. Et sted skriver de 1,5ms andet 1ms, nogen der ved med sikkerhed hvad responstiden er på dagens plasma ?

http://www.plasmatvreviews.org.uk/artic ... levisions/
scheea2000 skrev:Jeg er ikke ude efter den sædvanlige plasma vs. LCD diskussion eller Rasmus for den sags skyld, men jeg undrer mig virkelig over hvorfor så mange kompetente (HIFI-klubben, Rasmus og andre) (skam)anbefaler Panasonic's plasma G20 og højere.

(Beklager på forhånd hvis dette har været oppe før eller er almen viden)

Lav responstid, godt sortniveau, præcisfarvegengivelse, pris er selvfølgelig de oplagte fordele for G20, MEN jeg synes der er en række problemer i afdelingen: 'subjektiv' billedkvalitet, hvor jeg synes at G20 er noget ringe.

Én ting er plasmastøjen, som meget udtalt hvis du ikke står på den rette afstand, men jeg ser stadig meget tydelig banding, specielt på hudfarver og overgange til helt hvid, blå himmel osv. Og det er bestemt tydeligt på 'ordentlig' afstand i dagslys.

Disse problemer kan desværre ikke ses på tekniske tests eller måles, men kun opdages ved 'subjektive tests', jeg undrer mig bare at flere ikke nævner det som et problem.

Rasmus udtalte selv:
G20 har også stadig en anelse plasma-støj, som netop opstår fordi farver "blandes", som omtalt ovenfor. Det er ikke reduceret i forhold til G10 og endnu ikke på Pioneer KURO niveau, som også havde været i stand til at reducere dette til et minimum. Man bemærker ikke den lette støj i billedet med mindre man går meget tæt på skærmen (tættere på en 1,2 meter cirka).

Generelt om billedkvaliteten må jeg dog sige, at jeg er meget imponeret...
...jeg er desværre ikke særlig imponeret, jeg var overbevist om at mit næste TV skulle være et G20 eller V/VT20 indtil jeg så dem i Hifiklubben, Elgiganten og andre skumle steder, hvor jeg kunne sammenligne. Så jeg må desværre nok lede videre... O-O

Mvh. Scheea :)
Uden at du overhovedet har set G20'eren i sin optimale billedindstilling, konkluderer du allerede i din overskrift, at TV'et har en dårlig billedkvalitet.
Som bruger af en G20 kan jeg bestemt ikke genkende det billede du prøver at tegne af G20'eren.
Jeg er udmærket tilfreds trods "plasmastøjen".
For hør nu her: På intet fladskærms-TV idag, plasma som LCD/LED får du en billedkvalitet der er perfekt.
Lær i stedet at leve med den kendsgerning.

Mvh Torben
Af RogueAgent
cableguy skrev:Jeg ejer et Panasonic G10 og her er flimren/blinken tydelig, når baggrunden er hvid/lys. Det er et af de punkter som plasma kan blive bedre til.
Jeg tror ikke det er plasmateknologien som sådan, men den foran liggende signalbehandling der er problemet.

I mit firma har vi et Panasonic X10 (50") hængende, og her synes jeg flimmeret ved hvid/lys farve er ret tydeligt - væsentligt mere end på det PZ80 (42") som det erstattede (PZ80'en blev stjålet...).

Til gengæld er der ikke antydning af flimmer på mit LG PS8000. Den har så lidt mere dithering end Panny'erne, men det kan ikke ses hvis man er mere end 1 m fra skærmen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
JA skrev:Mht hastighed på LCD er man nu nede på 0,5ms ( UV2 paneler ), 1ms er ved at være normalen på top LCD.
Nej det er de bestemt ikke. Tallet er et udtryk for det hurtigste farveskift - ikke den gennemsnitlige. Der har været målinger på f.eks. 2 ms LCD paneler, som viser, at nogle farveskift ryger helt op omkring 60-80 ms.

Dertil kommer også, at LCD er et sample-and-hold display. Dette giver - for det menneskelige øje - også en opfattelse af, at sløret er mere markant. Det kan løses med f.eks. scanning backlight, som LG LE8500 og BeoVision 7-55 benytter, og det er et godt skridt mod at ophæve sample-and-hold-princippet.