Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fenrik
Har lige anskaffet mig et Samsung UE40B7070WXX, og er trods mindre rosende omtale her på sitet, ganske tilfreds med billedkvaliteten. Måske der er forskel på 40 og 46" panelet som Rasmus antyder.

Eneste anke for nuværende er at jeg ikke kan finde en linieudgang, og at jeg således ikke kan få ekstern lyd via mit stereo-anlæg.

Der er en digital-out, men jeg har ikke surround, eller tilsvarende med mulighed for tilslutning via digital input. Kan det virkelig passe at det er den eneste mulighed for tilslutning af eksterne højttalere !?
Af mhca
Ja, det er desværre et problem på mange nyere TV. Heldigvis har Samsung fattet idiotien i det på deres 2010 C7705 og C8705 LED modeller.

Så vidt jeg tidligere kunne finde ud af, så må man enten opgradere forstærker/receiver, eller også må man konvertere med denne DAC, som også kan håndtere surround-signalerne:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... der-dd.htm

Mvh. Martin

PS. Det er det samme på Sony's nye modeller, og ligeledes på LGs fra 2009 (og formentlig også 2010).
Fenrik skrev:Eneste anke for nuværende er at jeg ikke kan finde en linieudgang, og at jeg således ikke kan få ekstern lyd via mit stereo-anlæg.
Måske scartstikket kan bruges? En scart/phono adapter sat i scartadapter stikket på tv'et kan muligvis levere analog lyd? Forudsat du ikke allerede bruger scart stikket til noget andet, forstås.
Af mhca
Peter Schrøder skrev: Måske scartstikket kan bruges? En scart/phono adapter sat i scartadapter stikket på tv'et kan muligvis levere analog lyd? Forudsat du ikke allerede bruger scart stikket til noget andet, forstås.
Til dette tillader jeg at citere mig selv, hvad angår min skepsis over for denne løsning...
Som jeg også skrev i denne tråd: http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... 567#104567
Så vidt jeg er informeret, så fungerer det kun ved ikke-Dolby signaler.
Ved DTS eller lignende, så bliver der ingen lyd sendt ud gennem scart-stikket.
Det har i hvert fald været et problem på nogle modeller, ud fra hvad jeg har fået at vide.
Vi kiggede nemlig også på denne mulighed, men det viste sig, at det for de pågældende TV ikke var muligt.
Flere henviste så til at bruge hovedtelefonudgangen, men det er jo ikke holdbart at tage ud og ind hele tiden.

Jeg vil derfor foreslå, at det undersøges, inden man forventer, at denne løsning holder ved alle lydspor.