Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MHL
Hej med Jer!
Jeg håber, at der er en eller anden der kan hjælpe mig her. Vi er lige flyttet og kan desværre ikke fortsætte vores ellers rigtig successrige abonnement hos Yousee - da de ikke kan levere til vores nye adresse.
Nu er vi så kommet på en fællesantenne. Det er en undergren af Glentevejen (jeg tror at de kalder sig for Julagergård Antenneforening eller noget...) og jeg kan simpelthen ikke rigtig få det til at køre?!
Der hvor jeg får flest opfangede signaler, er når jeg tager en DVB-T søgning. Problemet er så bare, at jeg kun kan se ca. 7 af alle kanalerne og resten er krypterede. De kanaler jeg kan se er DR1, DR Kultur, HD og Ramasjang samt TV2 og TV2 lokalt og folketinget og så ikke så meget mere.
Eftersom jeg havde Yousee tidligere står mit TV til at modtage fra Sverige - da Yousee af en eller anden grund havde lavet det sådan. Kan det have noget at sige?
Jeg er ved at løbe tør for kreative ideer ang. hvad jeg skal gøre for at kunne komme til at se noget TV og ikke mindst noget VM i fodbold.
Vi har overtaget den tidligeres ejers abonnement - som er en såkaldt pakke 3 - så vi burde være istand til, at se stort set alt...

Er der nogen der har haft samme problemstilling og/eller evt. kan hjælpe?

På forhånd mange tak!
Af hdmi
Du skriver DVb-t...har i en antenne oppe på taget.
Af noxity
Du skal søge på DVB-C. Tjek evt. www.glenten.dk
Af MHL
Nej - vi har ikke en antenne oppe. Men hvis jeg søger på DVB-C får jeg 4 kanaler i kvalitet 2 ud af 10 - hvilket er = stort set useeligt...
Derfor har jeg prøvet at søge på DVB-T og der får jeg i det mindste 7 kanaler i en kvalitet der er bare en smule bedre. Analog kanalerne er fuldstændig fyldt med sne...
Jeg forstår bare ikke, hvorfor det skal være så svært at finde skidtet på et Panasonic, når alle jeg kender der har Sony eller Samsung bare får det til at køre helt automatisk?
Jeg skal bare være sikker på, at jeg har gjort hvad jeg kan med TV'ets indstillinger inden jeg ringer efter en tekniker og skal betale et sted imellem 500 - 1.000 kr. ;o)
Jeg har prøvet at indstille frekvens efter Glentevejen - men er ikke sikker på at det er rigtigt - da vi jo er inde under Julagergårds Antenneforening, som bare får signalet fra Glentevejen...? Men Julagergård har ingen oplysninger om hvilken frekvens m.m. man skal søge under.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kunne det tænkes, at du benytter nogle lidt for dårlige kabler? At du kan fange DVB-T tyder på, at du har noget kabel et sted, som fungerer som antenne - især hvis I har Yousee lagt ind i bygningen. Antenneterminaler med metalhuse er et must, og ordenligt afskærmede antennekabler ligeså.

Min svigermor har ikke fået taget sig sammen til at købe ordenlige kabler, hvilket betyder at hun pt. ikke kan se TV3 og et par svenske fordi DVB-T signalet ødelægger modtagelsen.
Af MHL
En kammerat og jeg sad lidt og diskuterede det igår ang. dårlige kabler.
Vi har iøvrigt ikke Yousee i huset. Yousee har ikke trukket kabler til vores område - det er i hvert fald sådan jeg forstod det, da jeg ville melde vores flytning fra vores gamle lejlighed - hvor vi havde Yousee.
Jeg tror at den tidligere ejer havde et ganske alm. billedrørs TV og derfor måske ikke har haft samme problemer med at modtage signalet på samme måde som jeg - der med en fladskærm skal have et ret godt signal, for at få det hele til at køre...?!
Men noget andet underligt er jo, at jeg under en DVB-T søgning finder en masse kanaler ud over de 7 som jeg kan se - men de står som betalingskanaler og er "krypterede" selvom jeg i min pakke, burde kunne se dem? At der så mangler et hav ud over dem er en helt anden sag... :s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så du ved rent faktisk ikke om jeres antenneforening benytter Yousee? Hvis de ikke gør dét, så kan du ikke bare flytte dit abonnement - der skal også være forbindelse ind i bygningen.

Det er ikke et lovkrav, at alle kanaler skal sendes digitalt - kun "must carry" kanalerne, som netop er dem du henviser til tidligere (som du har fanget via DVB-T). Hvis I så ydermere ikke har Yousee, så kan det desværre godt tænkes, at du står ret skidt mht. at få HD på dit TV. Det burde din antenneforening kunne oplyse dig om.
Af MHL
Vi er på en fællesantenne - som både mine forældre og en ret god ven også er på. (Ja - vi er så under en "underafdeling" - men får signalet fra den samme udbyder (Glentevejen)). Hos dem er der er ingen problemer med digitale signaler eller mange kanaler i HD. Jeg kan også godt se DR HD lige nu - men nogle gange er signalet bare så dårligt, at der er firkanter over det hele. Men fx. igår stod det fint - i 10 minutters tid… ;o).
Jeg kan også godt se, at jeg modtager både Digitale og Analoge kanaler - så det burde jo kunne lade sig gøre...
Og jeg ved med 100% sikkerhed, at jeg ikke kan flytte Yousee med - derfor nu denne problemstilling med en fællesantenne. ;o)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kender intet til de individuelle antenneforeninger eller hvad de tilbyder af signaler, men eftersom du tydeligvis har et problem med at fange DVB-C, så var det måske en idé at få undersøgt til bunds hvad der reelt set løber i jeres kabler. Det lyder jo som om det kun er DVB-T og så får du ikke resten af HD-kanalerne - kun DR HD. Pixelleringer i billedet er dog tegn på dårlige kabler eller stik.

Er det denne forening I er med i?
http://glenten.dk/
Af MHL
[quote="yakken"]Er det denne forening I er med i?
http://glenten.dk/[/quote]

Jeps! ;o)
Dvs. det er derfra vi får signalet. Vi hører under en lille lokal-afdeling som hedder Julagergård Antenneforening - men de får signalet fra Glentevejen som du har linket til dér. ;o)

Deres pakker er så vidt jeg har kunne se mig ud af, næsten fuldstændig indentiske. Desværre er der intet at finde om Julagergård Antenneforening - da de bare styres hjemme i privaten hos én der bor i lokalområdet. Havde en meeeget lang og begrænset konstruktiv samtale med ham igår...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg skrev i mit forrige indlæg, så indikerer udfald og pixeleringer i billedet at der er noget galt med kablerne eller stikkene. Dem ville jeg tage et kig på først. De eneste du selv kan gøre noget ved er dem fra væg til TV - resten er op til en tekniker.

Du skal som sagt sørge for at have ordenligt afskærmede kabler og metalterminaler i enderne. Du må også have mere end ét stik i lejligheden - sørg for at teste signalet i det første stik, hvor signalet kommer ind i lejligheden.
Af MHL
Jeg takker for al hjælpen! ;o)
Jeg har snakket med et lokalt Panasonic Center for at sikre mig, at jeg har indstillet TV'et korrekt. Det får lige et forsøg, når jeg kommer hjem. Men meget peger i retning af, at det er nogle røv-dårlige kabler der er tilkoblet huset, så jeg må sikkert anskaffe en tekniker, for at komme at se på det...

Jeg takker mange gange - og skal nok lige følge op på tråden, lige så snart der falder nyt i sagen.
(I tilfælde af, at der skulle sidde andre med samme problemstilling!)
Af MHL
:: !UPDATE! ::

En kammerat var tilfældigvis lige forbi igår. Det skal lige siges, at scenariet ser ud som følger:

Der er et alm. TV & Radio stik på væggen. Det er derfra, at jeg har stikket direkte til TV'et.

Men lige ved siden af - installeret på væggen - er der en ur-gammel kasse/box hvori der en go' gammel grøn plade hvor der er 6 forbindelser til - 3 i bunden og 3 i toppen. Det ser ualmindelig gammelt og hjemmefusket ud. Oven på dén box var der en lille metaldims, som jeg egentlig troede bare var en fordeler til andre TV'er i huset?!

Lige under det alm. TV & Radio stik kommer der et kabel ud og går over i den store gamle box - hvori der er yderligere 3 kabler koblet til?! (Tro mig - det ER så forvirrende som det umiddelbart lyder!!).
Et eller to af de kabler gik op i den lille metal-"fordeler" dims. Jeg skriver GIK! For jeg pillede den ned da vi skulle male… O_O
Det viste sig så - at den lille metal dims IKKE var en fordeler - men en signal forstærker!!!
Da vi så fik de rigtige kabler ind i de rigtige stik - og samtidig gennemgået alle frekvens-indstillinger, kanal ID og Kvamm-hvad-det-nu-hedder så kom der i dén grad hul igennem!!

Vi er dog stadig enige om, at kablerne er af ret dårlig stand - da en del kanaler kun er af kvalitet 5 (ud af 10) - så dét skal jeg lige have tjekket op på... De kanaler på en kvalitet 5 er stort set useelige - men resten kører rigtig godt! ;o) Overvejer nu om jeg skal kontakte antenneforeningen for at få tjekket kabelkvaliteten.

MEN NU KAN JEG ENDELIG SE VM I HD!!! JAAAYYYY!!!

Jeg takker endnu en gang for al responsen!