Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, endnu en af de fortabte :)
- Jeg har kigget efter TV i ( langtid ) Og har fundet ud af at det bedste ville være Panasonic's G20 / V20.. Men det er Plasma og har hørt at det ikke er godt til at spille Xbox 360 på som jeg skal bruge det til ( pg.a burn-in og at man skruger lysstyrken højt op så man kan se i skyggerne ) Så jeg ville finde det Bedste 40 / 42 / 46" Tommer LCD / LED på markedet til 10000kr Max så jeg kan sammenligne dem.
PS - Design er jeg ligeglad med ;)
G20'eren skulle gerne have en game mode på sig, som gør at burn in bliver væsentlige sværere at få, da billedet "bevæger" sig inden under.

Men hvis det er lcd, så er der et fjernsyn som LG SL8000 som skulle være et rigtig godt tv til prisen. Der kan du få en 47" til 8200 kr :)
Af FullerJust
Tak for svaret den kigger jeg da lige på :)
- Hvad er forskellen på SL8000 og SL9000?

Tak på forhånd :)
Af Bobsoee
Efter hvad jeg har hørt, så skulle SL9000 sjovt nok være ringere billedmæssigt end SL8000. Gengivelsen af sort er ringere på SL9000. Men designmæssigt skulle SL9000 være bedre + at det er et LED fjernsyn.

Du kan læse de gode anmeldelser fra Rasmus Larsen, som giver et rigtig godt indblik i hvad fjernsynet kan og hvilke mangler de har. :)

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1258376207 (SL9000 test)

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1256547199 (SL8000 test)
Af JA
Man kunne jo også se på disse UV2 skærme, som har superp detaljer i skyggerne, uden man skal skrue op for lys og kontrast:

Sharp LE820 ( glossy skærm )
Philips PFL7605 ( mat skærm )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville igen lige skrue lidt ned for entusiasmen. "Superb" er nok lige stækt nok. Gråtonerne er ikke perfekte, hvilket også nævnes i vores test af LE820.

Ingen af de to skærme kan fås til 10.000 kr. så de er ude på forhånd.
Af JA
Det er nok AVForum du skal bede om at skrue ned - de giver LE820´s gråtoneskala betegnelsen "reference".

http://www.avforums.com/review/Sharp-LE ... eview.html

AVforum plejer at være ret LCD kritiske - så "reference" må siges at være ganske godt gået af Sharp :)

( Dens gaming mode får også top karakter af AVForum)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har også selv haft LE820 under luppen, og det er ikke et fejlfrit TV. Det lader til, at du har læst udenom ulemperne ved TV'et i dit eget link. Men er det ikke også ligegyldigt når nu max. prisen er 10.000 kr? Vi er enige om at LE820 ER et lækkert TV (men det er altså ikke så perfekt, som du gerne vil gøre det til), men det er jo ikke indenfor budgettet.

Jeg kan lige finde 7605 i en 40" til mindre end 10.000 kr., men så er vi ovre i nogle helt andre problemer da skiltet siger Philips, hvilket medfører et billede, som er relativt fastlåst fra producentens side.

Indenfor budgettet kunne Samsung C6000-serie være et bud, som skulle kunne fås for ca. 8000 kr. i 40". Hvis du vil spare lidt flere penge, så kunne Sony EX500 også være et bud.
Af JA
LE820 er bestemt ikke fejlfrit, men det bedste pt efter min mening ( måske bortset fra de nye Philips som ingen endnu har set ) - trådstarter vil gerne kunne se i skyggerne ved spil - i den prisklasse er der kun én type LCD der kan det, om dagen er der kun en type fladskærm der kan det, uden der skal skures vildt op for kontrasten !
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi er stadig enige om, at LE820 er et godt TV, men det ændrer altså ikke ved at det koster mindst 2000 kr. for meget i denne sammenhæng. Og så får du stadig kun 40" modellen.

Alt det der med at der kun er én type LCD, der kan gengive gråtoner korrekt er udelukkende din personlige mening og ikke fakta. Ja, der er flere producenter, som har problemer med at få alt til at klappe, hvilket ofte går ud over gråtonerne, men tager du et Samsung panel og smider det i skødet på B&O, så går tingene jo pludseligt ganske fint. Ja, vi snakker en anden prisklasse, men du får det til at lyde som om alt andet er håbløst og kun Sharps paneler kan bruges - det holder simpelthen bare ikke.

Af samme grund, så kan du ikke blot antage at et Philips-TV vil performe på samme måde blot fordi de deler panel. Som du jo så ihærdigt forsøger at vise med mine andre eksempler i en anden tråd, så kan man sagtens ødelægge et ellers udmærket panel.
Af JA
Du har ret i man ikke kan vide om Philips får det samme eller mere ud af Sharps UV2 paneler, skriver vidst også et sted ingen har set dem endnu, og retter blikket mod LE820 som pt er eneste UV2 basseret LCD på markedet som er testet - men teknologien og panelet kan de vel ikke ændre på, så må vel forventes at være tilsvarende - vi får se, bliver spændende når flatpanels får mulighed til at teste de nye fra Philips, og de nye fra Sony som skulle være på trapperne. Tror ikke på Sony vil misse den !

Mht gråtone skala - er LE820 den eneste LCD uden local diming jeg har set få betegnelsen "reference" af AVForum - med kendskab til UV2 teknologien er konklusionen rimelig klar, den er tidligere LCD teknologi overlegen.

UV2 TEKNOLOGIEN FORKLARET
Forestiller man sig en terasse skal brolægges med stykker af fliser i alle mulige former og størrelser - man kan lægge dem tilfældigt og får store mellemrum med sand imellem - eller man kan bruge tid og lægge dem én for én så de passer bedst muligt sammmen, resultatet er små mellerum. Det er hvad UV2 teknologien er, man har fundet en metode til at lægge LCD cellerne i produktionen ved brug af UV lys, så de lægges optimalt med mindst mulig mellemrum. Resultatet er som terassen - mindre mellemrum og sand imellem fliserne - mindre mellemrum mellem LCD cellerne, mindre lys fra backlight slipper igennem, man kan mere præcist lukke for backlight, man får flere gråtoner og dybere sort. Ingen stiller sig vel op og argumenterer med brolæggeren hvilken metode giver mindst sand mellem fliserne.

Mellemrummene mellem LCD cellerne afgør det sort niveau og de gråtoner man kan opnå ( uden local dimming ).

Men teknologien har vist sig at give flere fordele - man skal bruge mindre effekt til at styre cellerne - cellerne reagerer hurtigere - og man opnår bedre performance ved betragtningsvinkler - UV2 er billigere at producere- man behøver ikke længere at anvende local dimming. At undgå local dimming er et kæmpe plus, dels har local dimming aldrig rigtig fungeret ordentligt, er en "lappeløsning", en overgangs teknologi - tilføjer artifakter, skygger etc til billedet, hertil er det kostbart. 0,04 på sort og gråtone skala på "reference" er nok for selv den mest kræsne bruger, der er ikke behov for local dimming ( måske bortset fra de ultimative videophiles, men de ville alligevel ikke købe et sådant TV ). Med risiko for at blive skældt ud ( men giv ikke budbringeren skylden ) betyder det ift plasma, at efter en periode ( forsigtigt gæt ca 1 års driftstid afhængig af fabrikant og model ) står en UV2 med dobbelt så godt sort niveau ( udfra de offentliggjorte resultater fra Panasonic ), idet plasma mister sort over tid - LCD mister teoretisk set også, men en størrelse der næppe er af betydning.

Nærlæser man flatpanels test, ser man disse ting udtrykt i testen, og flere af testresultatene giver nu mening og forklaring.
Nærlæser man AVForus test, under gaming, må man måle flere gange for at tro på det lave input lag. Man bemærker flere fabrikanters hurtige exit fra OLED sidste år, måske den nye UV2 teknologi er en del af forklaringen, ( yakken, nu overreagerer jeg måske lidt ;-) men ikke desto mindre sandt denne lyn exit fra OLED )

Undskyld den lidt lange forklaring - men synes den nye UV2 teknologi fortjener at blive forstået.
Senest rettet af JA 15 jun 2010, 11:47, rettet i alt 27 gange.
Af calletv
JA skrev:Det er nok AVForum du skal bede om at skrue ned - de giver LE820´s gråtoneskala betegnelsen "reference".

http://www.avforums.com/review/Sharp-LE ... eview.html

AVforum plejer at være ret LCD kritiske - så "reference" må siges at være ganske godt gået af Sharp :)

( Dens gaming mode får også top karakter af AVForum)
Jeg synes faktisk at den anmeldelse er meget kritisk og ret dårlig for LE820. De skriver jo direkte at man kan få samme billedkvalitet for en trediedel af prisen hos konkurrenterne. FP´s egen anmeldelse var da langt mere positiv.
Af JA
AVForum giver generelt meget kritiske anmeldelser på LCD, så man skal virkelig nærlæse og tolke i deres "lys". Sammenholde med flatpanels. Visse fora flår stjerner at fladskærme på de mindste detaljer.

Man bemærker eksempelvis af LE820 får betegnelsen "Good" på et sortniveau målt til 0,04, som selv ikke de fleste plasma kan match - og slet ikke efter 1 års brug.

Men Sharp er jo traditionelt heller ikke den helt store producent, og har aldrig blandet sig i toppen - Sony og Philips må forventes at udnytte de nye paneler bedre.
Senest rettet af JA 15 jun 2010, 13:21, rettet i alt 1 gang.
Af Snurrerundtlyd
yakken skrev:Vi er stadig enige om, at LE820 er et godt TV, men det ændrer altså ikke ved at det koster mindst 2000 kr. for meget i denne sammenhæng. Og så får du stadig kun 40" modellen.
LE820 er over budgettet på 10.000 kr. ja, men ikke "mindst 2000 kr." over.
Hi-Fi klubben sælger f.eks. SHARP LC-40LE820 LED-tv til 10.990 kr.: http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... 7&o=p&b=97