Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
Jeg skal nu levere mit andet Panasonic G20 tilbage pga. 'brummen' og vil ikke prøve flere. Ærgerligt, for det er et meget lækkert billede.

Har så overvejet LG 42SL8500, men det har de ikke hos komplett.dk, hvor jeg gerne ville bytte mit G20 til et andet.

De har så et LG 42LD750 til 7000 kr.

http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... id=4189813

Er der nogen, der kender til den model og/eller kan forklare forskellen mellem SL og LD modellerne? Synes ikke rigtig jeg kan finde noget på nettet om det.

Jeg hører også gerne om noget helt andet - evt. fra folk, som er i samme situation (som har opgivet G20 til fordel for noget andet med succes).

Mvh
Johsen
Af JA
Jeg ville se efter de nye LCD med UV2 panel teknologi ( af nogen betegnet som en plasma killer ) - har superb gråtone, dyb sort og hurtigere panel. Kan snilt matche G20. Hvis du vil læse om UV2´s fordele, kan man læse testen her på siden af den nye Sharp, LE820: ( læg mærke til man i testen ikke er klar over man tester et UV2, hvilket gør resultatet endnu mere troværdigt )

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1272005699

læg mærke til hvad der skrives omkring gråtoner, sort og panelhastighed. AVForum test går så langt som at give gråtoneskalaen på Le820 betegnelsen "reference". UV2 behøver ikke local dimming kva den nye teknologi der lukker mindre lys igennem fra backlight, man kan altså opnå dybere sort og bedre gråtoner- derfor vil størstedelen af modellerne med UV2 være med edge LED og dermed betydelig billigere. Der skal nok være nogle high end der også anvender local dimming, men spørgsmålet er om den heftige merpris kan modsvare den minimale forbedring.

Pt er det Sharp, Philips og Sony der anvender Sharps UV2 panel. Sony kommer inden for 1-2 måneder, Philips har releaset, men jeg har ikke set nogen tests endnu. Sharp blev testet her på siden og fik ikke overraskende ( eller faktisk ganske overraskende at en lille producent pludselig er i front, hvis man ikke lige véd at det er pga UV2 teknologien ) top på gråtone, sort og panelhastighed - men Sharp har aldrig været en af de store, og deres skærme i 2010 rammer ikke farverne 100%, de har ikke helt styr på den nye extra pixelfarve ( gul ) - noget man sikkert ville kunne leve med ift de øvrige fordele.

Sony og Sharp har glossy frontglas, Philips mat, hvilket efter min mening snævrer valget ind til Philips. ( ikke sjovt at se VM på en glossy skærm ) Flatpanels er eneste site der tester for reflektioner, hvilket de skal have ros for. 8000 og 9000 modellerne har UV2, men ikke sikkert 7000 har. Hvilket snævrer valget yderligere ind til 8000 eller 9000 modellerne. ( det fremgår nogen steder at også 5000 og 7000 har UV2 ) Som sagt ingen test endnu - det bliver meget spændende at se hvad Philips har fået ud af den nye UV2 teknologi ! Venter selv på den nye 21:9.

Er du ligeglad med refletioner, er denne Sharp et godt bud. Pris 1.550 euro for en 46" på idealo.de

Håber det kan bruges.
Af Johsen
Har fundet ud af, at refleksioner ikke er mig, synes endda det er for galt med G20 (men det er pga placering af TV, der ikke kan være anderledes).

Så jeg er også gået væk fra LG 42SL8500.

Budgettet tillader heller ikke mere end de 7k lige nu så....

Jeg prøver at bytte til den nye LG 42LD750. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde en eneste anmeldelse eller brugererfaring med TV'et endnu, men så må jeg jo være den første...
Af Senic
JA - synes godt nok du kommer med mange ting...
Jeg skal ikke gå så dybere ind i dine antagelser - kan godt se at du er meget "farvet".
G20 fik også reference i gråtoner og sortniveauet er målt til det samme som sharp'en. Hvad er det lige "UV2's fordele er ifht. G20 ?
Skal indrømme jeg selv er noget farvet =)
Af Kratz
JA skrev: Sony og Sharp har glossy frontglas, Philips mat, hvilket efter min mening snævrer valget ind til Philips. ( ikke sjovt at se VM på en glossy skærm ) Flatpanels er eneste site der tester for reflektioner, hvilket de skal have ros for.
Åh nej, ikke den smøre igen...
Ja, reflektioner kan være irriterende, men:
1) At have det som primær parameter for valg af skærm er fuldstændigt galt fokus efter min mening. Jeg kan nemt hive andre ulemper frem for nævnte skærme som jeg anser som et større problem end reflektioner
2) Man bør gøre sig klart om reflektioner overhovedet er et problem under de betingelser skærmen skal benyttes.

Af Panasonic G20 og Sharp LE820 ville jeg til hver en tid tage G20. Nu larmer den så efter sigende for meget, og er ikke en mulighed her.
Hvis man alligevel er oppe i prisklassen for Sharp LE820 ville jeg snarere kigge på Panasonic V20. Jeg har endnu ikke set nogle klager om larm fra denne model.
Af JA
@Johnsen

Man får ikke meget 42" LCD for 7000. Men med de nye UV2 fås en kraftig forbedring til lavere pris, kva man kan nøjes med edge LED samt UV2 er billigere at producere. Jeg ville som omtalt anbefale UV2 LCD, forskellen er ganske stor. Man taler om på AVFORUM at dette års Philips 7000 modeller overgår sidste års 9000 modeller.

Den sprit nye test af Toshiba her på siden viser da også den klare forskel mellem "gammel" LCD teknologi og den nye. Sort måles til 0,23 mod UV2 0,04 uden local dimming + gråtoner på reference niveau, sidste billede viser tydeligt at LCD cellerne lukker for meget backlight lys igennem, strømforbruget er 60% højere.

Men den har mat front.

Philips 42PFL7655 har både mat skærm og UV2, det var måske værd at se på.

De øvrige kommentarer - min kommentar går på LCD og den nye UV2 teknologi som jeg synes er interessant, bland mig venligst ikke ind i diverse kult snak.
Senest rettet af JA 14 jun 2010, 15:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lad nu være med at generelisere på baggrund af én test. Toshiba-skærmen benytter et IPS-panel, som traditionelt set har det dårligste sortniveau af alle LCD-teknologierne. Når vi måler sortniveau så sker det både med og uden dynamisk kontrast (så vidt det er muligt), hvorfor du også kan se, at andre teknologier formår at komme væsentlig under Toshibas model. LG's seneste LE850 rammer 0,11 cd/m2 i en sådan måling og Samsungs S-PVA-paneler klarer det endnu bedre - tag eks. testen af NX700 fra Sony, som rammer 0.05 cd/m2 uden dynamisk kontrast.

Derudover så koster et 42" ZV635 under 7000 kr. hvor et Sharp vil være noget dyrere.
Af JA
Det nye er ikke at vise sort på LCD, det nye er at gøre det uden local dimming og med fuld gråtoneskala, dvs med bevarelse af detaljer. Den LCD fra 2009 jeg havde kunne godt vise dyb sort, men manglede på detaljerne i de mørke område ( er nu solgt ).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er jeg helt med på. Det er jo også dét jeg kommenterer på hvis du lige læser min kommentar en gang til. Disse målinger er UDEN local dimming - ASV er skam ikke den eneste teknologi, som kan vise nuancer i de mørke områder og samtidigt have et fornuftigt sortniveau. Jeg taler ikke om hvad du måske har haft stående hjemme i stuen engang - hvilket i øvrigt lyder som endnu en generelisering?
Af Kratz
JA skrev: De øvrige kommentarer - min kommentar går på LCD og den nye UV2 teknologi som jeg synes er interessant, bland mig venligst ikke ind i diverse kult snak.
??? Er det mig eller Senic du mener er ude i kult snak?
Kan du i givet fald specificere lidt nærmere hvad du mener?
Af JA
Denne Sony NX700 med 0,05 som du henviser til, når jeg læser flatpanels test forstår jeg det således, at det er på bekostning af shadow details.

UV2 teknologien er jo netop interessant fordi den både kan vise et 0,04 sort niveau samtidig med en gråtoneskala på reference niveau - altså med perfekt vising a shadow detail. Løser jo et gammelt velkendt LCD problem.

Især interessant at en middelmådig LCD producent med en mid-level edge LED model formår at slå en af de store af banen hvad angår sort og gråtoner :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JA skrev:Denne Sony NX700 med 0,05 som du henviser til, når jeg læser flatpanels test forstår jeg det således, at det er på bekostning af shadow details.

UV2 teknologien er jo netop interessant fordi den både kan vise et 0,04 sort niveau samtidig med en gråtoneskala på reference niveau - altså med perfekt vising a shadow detail. Løser jo et gammelt velkendt LCD problem.
Jamen, så kan jeg jo hive et andet eksempel på Samsung paneler fra, hvor shadowdetail er det samme som for Sharp-skærmen (og sortniveauet er det samme):
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1273594013'

Forstå mig korrekt: Jeg er ikke ude med riven efter Sharp, men du får det blot til at lyde som om de egenhændigt har revolutioneret LCD-verdenen, når det i virkeligheden måske ikke er så enestående endda. Det er helt fint, at du er begejstret, men jeg savner lidt kritisk tilgang.
Af JA
men du får det blot til at lyde som om de egenhændigt har revolutioneret LCD-verdenen

Det har de faktisk med den nye UV2 teknologi ;-)
Når Sony bruger Sharps UV2 paneler i deres nye top modeller, Sharp har lagt UV2 fabrikken tæt på Sony, og en mindre tæt på Philips, er der noget større igang.

Men lad det nu ligge, tror trådstarter har fået input til selv at se videre.
Af JA
Nærlæser man flatpanels test af C6005, fremgår det at resultatet er opnået ved at skrue ned for kontrasten - at der er problemer i shadow detail - at man anbefaler at skrue op for kontrasten om dagen. Omvendt har den ikke så mange reflektioner - Samsungen er billigere som du siger - så det er nok en tosup med de to, begge har fordele og ulemper.