Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja. Jeg står så her og skal have ny fladskærm, men ved sku ikke lige hvilken en. Jeg ved ikke så meget om alt den der teknologi, og vil egentlig ikke udtale mig om, om jeg hellere vil have en LCD-skærm, frem for en plasma. Jeg vil bare have DET BEDSTE tv der er på markedet i øjeblikket, så I må forstå at det ikke er et spørgsmål om penge. Det skal bruges meget til film og sport, hvis det kan hjælpe. Gi' mig et godt bud? :)

Har kigget lidt på en Samsung UN55B8000, så hvis der er nogen der ligger inde med sådan et, så giv da lige lidt kritik, som eventuelt kunne hjælpe mig ;)

P.S. Det ville ikke skade hvis det også havde et fedt design.
Af lennon
Det bedste i følge seriøse testsites er entydigt Panasonic VT20 plasma . Og vil du ha den uden 3D hedder den V20 . Der mangler dog stadig et par 2010 spillere på fladskærms banen . Og af dem er de eneste som jeg kan se muglivis puste Pana i nakken : SonyHX900, LG950 samt Samsungs top plasma . Samsungs LCD er desværre ikke på niveau (- den du nævner er fra sidste år).Philips tror jeg personligt ikke på. Men B&O er absolut også i toppen af øverste superliga på billedperformance, - desværre endnu længere oppe mht pris .
Af MrFreddie
Har lige snakket med min revisor, som vil råde mig til ikke at købe noget over 12-13.000 :( Så har du nogen bud i den prisklasse? :)
Af calletv
Når det ikke er et spørgsmål om pris ville jeg klart vælge Beovision 10 46".
Af lennon
MrFreddie skrev:Har lige snakket med min revisor, som vil råde mig til ikke at købe noget over 12-13.000
Skift revisor ! - eller læs Yakkens link .
Af MrFreddie
Har læst yakkens indlæg, og så må det vel stå mellem disse skærme:
Samsung B855
Sharp Aquos 46LE820
LG 42LE850N

Hvilket et vil være mest anbefalsværdigt af disse tv'er?
- Har dog lige et par spørgsmål først...
Hvad er retention?
Hvad er fosforslør?
Og hvad vil det sige at der er problemer med std. indstillingerne? :)
Af MF-DK
Et godt råd fra min side:
Få også evt. set dem du kigger på et sted i aktion. Godt være at flere herinde måske synes et bestemt LED tv er gudeskønt, men hvad hvis du bestiller et af dem hjem fra nettet og derefter bliver ligefrem skuffet? At se det i virkeligheden kan muligvis give lidt om du får noget hjem der er værd at se på eller ej med dine øjne.
Vi alle har ikke nødvendigvis den sammen holdning hvordan det perfekte billede eller rettere det perfekte tv skal se ud. :)

På features og design er Samsung nok mest attraktivt hvis man spørger mig. Dog synes billedet hos LED serien eksempelvis var ikke helt min top te, når jeg nu møder dem i butikkerne. Men det er selvfølgelig en personlig mening. :) Har ikke helt set de nye modeller endnu.
Af MF-DK
Ved std. indstillingerne er det oftest de ikke giver det allerbedste billede. Så som mange freaks herinde, er det oftest værd at lege lidt med indstillingerne. ;)
Senest rettet af MF-DK 14 jun 2010, 16:02, rettet i alt 1 gang.
Af netfors
Hvis du overvejer Samsung B885, burde du måske overveje PS50C7705? Den koster ca. 13000,- billigste sted på nettet.
Af bantam
Retention er "midlertidig billedfastholdelse" - og det ses bedst på mørk baggrund. Årsagen er i korte træk ophobning af elektrisk ladning i pixels.

Burn-in er "permanent billedfastholdelse" - og det ses oftest på en lys baggrund. Årsagen er i korte træk uens ældning/slid af pixels. Risikoen mindskes markant, hvis man undgår faste billedelementer ("statiske objekter") på plasma-TV'et i de første (nogle) hundrede drittimer, da ældningskurven flader ud over tid.

Fosfosslør kaldes også "phosphor trails" og fænomenet opstår, fordi de tre forsfortyper (rød, grøn og blå) i panelet ikke slukkes med samme hastighed (og formodentligt til dels også som følge af sub-field-drive algoritmen). Dvs. at man typisk ser forforslør, på kanterne af bevægelige lyse objekter på mørk baggrund (og vice versa). Sløret ses tit som grønlige eller gullige kanter (panelafhængigt).