Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kozz
Jeg ved et godt. Jeg ER meget sart. Men.

Jeg havde sat mig til rette, for at se kampen i går, mellem Uruguay og Frankrig. Men efter 10 min. kunne jeg ikke holde det ud længere.
Der er en KONSTANT og MEGET høj larm, under kampene i vm. Larmen kommer fra lange truthorn, som publikum (rigtig mange af dem) sidder manisk og blæser i. Det er ren terror.

Hvad skal den larmekultur til for?

Far er ikke sur, far er bare sart :p Er du også det?
Af noxity
Under Danmarks første to kampe træningskampe i Sydafrika gik det mig meget på. Men de to kampe i går synes jeg ikke var så slemt. Men det hænger nok sammen med at jeg er ved at være i VM-form nu, og så småt har lært at lukke larmen ude :D
Af steadi
Jeg skal gerne indrømme, at jeg også ret hurtigt blev træt af det. Jeg er i hvert fald nok mere tilbøjelig til at skrue ned eller helt slukke for lyden - Ikke megen stemning fra kampen når der kun kører et alarmhorn i baggrunden:)

Så nej, jeg vil ikke sige, at du er sart:)
Af Martin Sjøstrand
Jeg er 100% enig!

Det er uudholdeligt at høre på. Har læst lidt på diverse sider, hvor folk er ved at gå bananas over det

Der er også mange der forsvarer det, og siger det må vi leve med, de skal ikke forbydes, for det er afrikansk fodboldkultur. Det er i og for sig også fair nok, problemet er bare at det ikke, efter min mening, bidrager til nogen stemning... kun irritation

Vi har også vores skikke, og brøler sejler op ad åen, og bruger lufthorn, trommer osv. Der hvor de her vuvuzela horn skiller sig ud, er at de bare KONSTANT summer i 90 min, fuldstændig uden rytme. Der er ikke noget med at de bruges ved kickoff, angreb, kontra osv, de kører bare monotomt derudaf hele kampen lang, og jeg må også være sart så, for de ødelægger min oplevelse af VM. Jeg kommer kun til at se de allermest interessante kampe pga. dette, medmindre de finder en måde at skrue op for kommentatorlyd, og dæmpe stadionlyd :((
Af noxity
Jeg så egentligt også at de forbød de horn. Synes ikke det har meget med fodbold-stemning at gøre. De gas-drevne horn som der normalt bliver brugt, er jeg helt OK med. For deres mængde ved en kamp bliver helt naturligt begrænset af prisen på gas-dåserne. Men de her horn koster sikkert kun få kroner, og derfor har alle et.

Det er irriterende når man ikke kan høre at der bliver sparket til bolden, at man ikke kan høre tilskuernes jubel, og når dommeren fløjter, det hele drukner simpelthen bare i larmen.

Det er synd for et VM, som bliver spillet på rigtig flotte stadions.
Af Kozz
Jeg ville foretrække, at det eneste larmende instrument der blev brugt, var den der kom dårlig øl-ånde ud af 8) (jeg er nok bare gammeldaws :p )

Har altid bandet og svovlet over folks evige trang, til at larme mest muligt. Fællessang og en gang alm. hep hep -råb, dét er noget, som jeg kan forstå..

Fedt der kommer F1 og Le Mens. Se DET er FEED larm 8) 8) 8) O_O (vi mangler bare F1 i HD)
Af musher
For mig er det ligeså uudholdeligt med larmen som et F1 løb. Her skal det dog lyde sådan, men man skruer lidt ned for lyden for at se kampen.

Det lyder som en bisværm er løs på stadion. Jeg så gerne hornene forbudt eller begrænset i brug.
Af Kratz
Det var præcis hvad min kone sagde :D
Hvem har sluppet en bisværm løs?

Jeg må tilslutte mig koret. Det er godt nok møgirriterende at høre på!
Af Kozz
musher skrev:For mig er det ligeså uudholdeligt med larmen som et F1 løb. Her skal det dog lyde sådan, men man skruer lidt ned for lyden for at se kampen.

Det lyder som en bisværm er løs på stadion. Jeg så gerne hornene forbudt eller begrænset i brug.
Ja det er rigtigt. Faktisk synes jeg heller ikke, at en 2,5 l V8 motor med 18.000 omdr/min. lyder særlig godt O_O Jeg er mere til det bulder, som kommer fra en V2 Ducati MC (B

Nuvel. Jeg må se Danmark prøve at spille top klasse bold, med lyden skruet HELT ned..

DET ER EN OMÉR VM :s
Af steadi
Jeg håber FIFA forsørger at gøre noget ved brugen af de horn, ellers er jeg ret sikker på, at det bliver en katastrofe rent PR-mæssigt for Sydafrika.

Jeg har endnu ikke hørt fra nogen som syntes, at det var vildt fedt med den konstante larm - Men afrikanerne synes åbenbart det er det bedste i verden.

Hvis FIFA ikke tør, så skal jeg nok forsøge at forklare Sydafrika, at der er tale om ret mange mennesker uden for Afrika, som godt vil se fodbold med lyd på:)
Af Kozz
Der var en flok afrikanske flygninge, som en gang kom til vesten. Men desværre kunne de ikke få opholdstilladelse. De kunne kun få "en lille en at trutte i".............. OG DET GJORDE DE SÅ ;)

... BIG time :p
Af Novatic
steadi skrev:Jeg håber FIFA forsørger at gøre noget ved brugen af de horn, ellers er jeg ret sikker på, at det bliver en katastrofe rent PR-mæssigt for Sydafrika.

Jeg har endnu ikke hørt fra nogen som syntes, at det var vildt fedt med den konstante larm - Men afrikanerne synes åbenbart det er det bedste i verden.

Hvis FIFA ikke tør, så skal jeg nok forsøge at forklare Sydafrika, at der er tale om ret mange mennesker uden for Afrika, som godt vil se fodbold med lyd på:)
Problemet er jo, at ledelsen er bange for racisme anklager hvis de får dem banlyst.

Ifølge Sepp Blatter (FIFAs præsident) hører vuvuzela hornet med til afrikansk fodboldkultur, og det vil være diskriminerende og et forsøg på at "europæisere" VMet i 2010.

Hvad Sepp glemmer er, at fodbold til at starte med er en engelsk (altså hvid) sport. Så kan man vel også forlange, at vi får lov til at kunne høre hvad der overhoved foregår på banen i løbet af 90 minutter.

De bidrager jo med absolut ingenting. Savner helt sangene, klappene og generelt stemningen fra pladserne. Nu er det bare et stort støj helvede ligepå. Evt. må kommentatorne sidde i lydisoleret bokse.

Vi kan jo alligevel ikke høre noget som helst fra banen af (skud, spillere der råber osv.), så hvorfor ikke?
Af noxity
Det er fair nok det er en del af kulturen, men så forbyd at folk tager dem med ind på stadion, og så del en mindre antal ud, så de begrænser mængden.

Hvis man tænker på den konstant høje summen, så må der være rigtig mange som sidder med et horn. Der må trods alt være begrænset hvor meget én person kan blæse i sådan et horn i løbet af en kamp.