Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Det virker til, at der er nogle ejere af dette fjernsyn tilstede på denne side, så håber at I - eller andre - vil være behjælpelige.

Har skrevet lidt om mit problem på recordere.dk, men som lettere ignorant i fladskæmsopsætning, vil jeg helst ikke slide den flinke Radiomand helt op ;) - http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... 505#833505

Sagen kort: Tv'et er til min mormor. Hun ser meget TV 2 Charlie, som jo sender mange serier i 4:3-formatet. Men jeg kan ikke få tv'et til automatisk at tilpasse sig til formatet - hverken på parabol eller antenne. Har været inde og rode med opsætning på parabol, men uden held. Kan godt ændre formatet til 4:3 på tv'et, men så vises alt i dette format. Er automatisk billedtilpasning bare ikke mulig på EX501?

Signalet på parabol (Viasat) er ligeledes ringere end antenne. Har andre ejere observeret dette?

Parabolmodtageren har ingen HDMI-udgang. Vil en ny modtager med dette forbedre billedkvaliteten?

Ligeledes er der en signifikant forskel i lydniveauet fra parabol til antenne. På trods af fuld opskuet lyd på parabolen, er denne stadig markent lavere end antenne-lyden. Skal man bare leve med det? Eller måske anskaffe sig en ny modtager?
Af kakilika
Virkelig ingen der kan hjælpe? Som jeg kan forstå inde på recordere så kan parabolen ikke vise 4:3-signal grundet af signalet kommer fra et Scart-kabel. Et HDMI-kabel på en ny modtager skulle være sagen.

Men hvordan får hun så automatisk tilpasning af billedet på antenne-signalet. Altså auto 4:3? Er der ingen der ved det? Der må da være nogle Sony-ejere herinde.
Af ChaucerDK
tryk på 'home' knappen - vælg derefter 'instillinger' -> skærmstyring -> 4:3 som standard -> 4:3.

Det skulle få 4:3 til at blive vist på de programmer der har denne indstilling som standard. det virker i alt fald for mig.

Edit: dette var dog med yousee kabeltv - kan gøre en forskel.
Af kakilika
ChaucerDK skrev:tryk på 'home' knappen - vælg derefter 'instillinger' -> skærmstyring -> 4:3 som standard -> 4:3.

Det skulle få 4:3 til at blive vist på de programmer der har denne indstilling som standard. det virker i alt fald for mig.

Edit: dette var dog med yousee kabeltv - kan gøre en forskel.
Men skifter dit fjensyn så automatisk mellem 16:9- og 4:3-udsendelser så man hele tiden får de rette proportioner? Da jeg skiftede til 4:3 syntes jeg nemlig at alt blev vist i dette format.
Af ChaucerDK
Ja, den skifter fint mellem de to, charliekrimier i 4:3 og vmbold i 16:9. Men som sagt jeg har yousee kabeltv og ved ikke om det har en indflydelse.

Autoformat skal være til hos mig for at den selv skifter mellem de to formater.