Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af ralarsen
Hej

Jeg har erhvervet mig et Sony EX700 som jeg er glad for. Indimellem vil jeg gerne koble min computer direkte til fjernsynet for at vise min pc-skærm på tv'et. Men jeg har ikke noget kabel, hvad gør jeg?

Jeg har en IBM ThinkPad T60 som kun har en VGA port.
I siden af fjernsynet er HDMI stik og nogle runde som jeg tror er composite samt lyd. Der er 3 hun phono stik - et gult, et hvidt og et rødt.
Er der nogen med teknisk indsigt der kan fortolke mit problem. Og eventuelt give mig et råd?

Jeg har kigget hos www.av-cables.dk og set efter et kabel fra VGA til HDMI... men det findes vist ikke.
Men er det composite jeg har i siden at mit tv? Hvad er s-video?

Og hvad med kvaliteten af de forskellige løsninger.

Håber I forstår hvad jeg mener og at I kan hjælpe mig.
Brugeravatar
Af Infinity
Hvorfor ikke bare bruge dit tv's PC indgang ?

Hvis kabel længden ikke er frygtelig lang så bliver kvaliteten ganske god!

RTFM - Read The Fucking Manual
Brugeravatar
Af ralarsen
Who Reads The Fucking Manual?

TV's pc indgang er en HDMI. Ikke også?
Og jeg har ikke HDMI på pc'en.
Brugeravatar
Af Infinity
NEJ, TV'ets PC indgang er en - HOLD FAST - PC indgang til VGA signalet, og bedre kvaliteter.

Der sidder et ganske almindeligt PC monitor stik bag på dit fjernsyn!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
ralarsen skrev: Jeg har kigget hos www.av-cables.dk og set efter et kabel fra VGA til HDMI... men det findes vist ikke.
Men er det composite jeg har i siden at mit tv? Hvad er s-video?
For lige at samle denne kommentar op, så kan du ikke konvertere til HDMI fra et analogt signal.

HDMI er et rent digitalt signal, hvor VGA, komposit, S-VHS osv. alle er analoge. Der finde ingen mekanisk konverter, der kan lave analogt om til digitalt (eller omvendt). Der skal du ud i elektroniske løsninger, hvor du kobler en boks ind imellem.

Når du ser en PC med DVI-udgang med en mekanisk adapter tilsluttet for at omforme til VGA, så skyldes det, at DVI-udgange oftest har både digitale ben og analoge ben. Med en adapter kan man da skabe kontakt til de analoge ben og føre dem ud i et VGA-stik i den anden ende.
Brugeravatar
Af ralarsen
PC-indgangen på bagsiden blev testet i dag.
Den virker ok.

Har jeg forstået det rigtigt, at hvis jeg ønsker højere kvalitet billede fra min pc på mit tv, så skal jeg købe mig en computer med digital udgang? Eller kan man købe en digital udgang som tilbehør? noget PCMCIA eller USB?
Af Snurrerundtlyd
ralarsen skrev:Har jeg forstået det rigtigt, at hvis jeg ønsker højere kvalitet billede fra min pc på mit tv, så skal jeg købe mig en computer med digital udgang?
Ja, sørg for at din næste bærbar har HDMI-udgang. Det har de fleste nyere laptops efterhånden.
HDMI har både video og lyd, i modsætning til DVI, som ikke har lyd, så her skal mantrække et ekstra lydkabel ud over DVI -> HDMI kablet.
ralarsen skrev:Eller kan man købe en digital udgang som tilbehør? noget PCMCIA eller USB?
Tja, teknisk set kan du kan godt købe en lappeløsning som dette til USB eller PC Card (PCMCIA): http://www.villagetronic.com/e_products.html
Men jeg ville hellere gemme pengene og spare sammen til hurtigere at købe en ny laptop med HDMI-udgang hvis det er så vigtigt for dig med en digital udgang.