Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mine behov
Jeg står overfor købet af min første fladskærm. Skærmen skal være god at læse meget tekst på (internet og PDF) og skal være god til seriøst arbejde med grafik - som hobby dog. Jeg ser jævnligt film på computeren, men udfolder mig ikke i store actionspil :-) Kort sagt: en skærm til studiebrug.
Den skal være 19", koste under 3.000 kr. og ergonomiske indstillingsmuligheder er også vigtige for mig.

Forslag til skærm
Jeg har læst meget af informationen på denne side og fundet frem til at MVA og PVA paneler opfylder mine behov bedst uden at være for dyre. Jeg gik på jagt på edbpriser.dk og er nu blevet lidt pjattet med Samsung SyncMaster 940Fn. Alternativt måske Acer AL1923. Begge har PVA paneler.

Mine spørgsmål
- Ser mine "fund" gode ud? Eller sidder du med en kommentar eller et bedre alternativ?
- Er producenten et vigtigt prej om skærmens kvalitet? Findes der en oversigt over forskellige producenters dødpixel-grænseværdier?

Jeg har desværre ikke DVI.

På forhånd tak for din hjælp! Forummet har allerede været en guldgrubbe for mig.
- Jonas
Af Jonas Lindeløv
Bumping...
I plejer at have rigtigt gode svar. Jeg håber at det hjælper at bumpe en gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hej Jonas

Som udgangspunkt ser 940Fn ud til at være en god skærm. Samsungs PVA paneler giver meget af den ydelse du efterlyser.
De ergonomiske muligheder er gode og 940Fn udmærker sig tilmed ved en meget tynd yderramme. Den vil også kunne egne sig til det meste grafiske brug. Nu ved jeg ikke hvad du helt specifikt sidder med, men som udgangspunkt giver hobby brug ikke et problem.

Jeg synes 940Fn er et bedre bud end AL1923.
Er producenten et vigtigt prej om skærmens kvalitet? Findes der en oversigt over forskellige producenters dødpixel-grænseværdier?
Det er desværre svært at finde en komplet liste. 940Fn er ikke omfattet af Samsungs udvidede pixelgaranti, så der skal være nogle stykker før du kan ombytte den. Husk dog på, at du har dine 14 dages fuld returret ved fjernkøb. Da de fleste pixelfejl opstår som led i produktionen, er du godt sikret - du kan jo altid sende den tilbage hvis du ikke er tilfreds med produktet.
Af callesen
Nogen der vil give et bud på hvor god skærmen er til spil - Jeg søger en god allround skærm med et 8 bit panel og lave responstider...

940fn ser ud til at have alt hvad jeg skal bruge (har en 940b til test lige nu - og den kan jeg ikke leve med - man skal sidde absolut lige foran skærmen for at billedet er acceptabelt.)
Af Jørgensen73
Er det virkeligt et synligt problem?

Jeg overvejer lidt samsung 940 Fn, da jeg synes den har alle de rigtige specifikationer.
Af Jonas Lindeløv
Jeg endte med at købe den, og har nu brugt skærmen i flere måneder. Her er mine kommentarer til den. Det er den første fladskærm jeg har, så jeg har ikke meget at sammenligne med. Jeg kan sige, at jeg er godt tilfreds med den.

Plusserne er helt klart det ergonomiske stel med den tynde ramme, og så selvfølgelig en skærm der kan levere et rigtigt godt billede med klare farver, selv ved højlys dag. Den er praktisk taget lydløs.
Til tekst, surf og grafik er billedet meget behageligt, så øjnene ikke trættes. Det er også primært det jeg købte skærmen for.

Minusserne er at der er meget baggrundsbelysning, hvilket er træls en mørk aften hvor man ikke gider at tænde lyset i lokalet :) En lille ting er, at stand-by dioden lyser så kraftigt, at hele rummet blinker hvis det er mørkt. Og så kan der komme meget svagt flimmer i gradienterne i den billed-test der ligger her på siden. Det har jeg dog overhovedet ikke lagt mærke til, når jeg bruger skærmen.

Jeg er dog ikke sikker på, om 940Fn faktisk viser bedre farver end de billigere TN-paneler, da jeg ikke har noget at sammenligne med.

/Jonas
Senest rettet af Jonas Lindeløv 29 okt 2006, 18:49, rettet i alt 1 gang.
Af Jørgensen73
Hej Jonas

Tusind tak for hjælpen. Det lyder jo faktisk meget godt (jeg tror man kan finde småting ved alle skærme).

Jeg har set 940 Fn ved siden af flere TN paneler, og jeg synes den har bedre farver/billede, men har ikke prøvet at sammenligne i spil eller lign.

Jeg tror det bliver sådan en jeg køber, og især fordi som jeg skriver ovenfor, så vil man nok kunne finde småulemper ved alle skærme, og dem du beskriver Fn, så synes jeg overhovedet ikke det lyder slemt.

Selvfølgelig hører jeg da gerne, hvis andre har erfaringer med skærmen.