Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har fået til opgave at prøve at hjælpe Hjerneskadeforeningen i Århus med et projekt.

De ønsker at få monteret en række tv i 3 forskellige rum, hvor selve input kilden skal være den samme i alle rum på samme tid. Det skal dog kun være 1 kilde der er tilsluttet ad gangen.

Min ide var derfor at benytte en HDMi splitter med 1 input og 3 outputs og herfra trække et HDMi kabel ud til hvert tv.

Jeg er dog stødt på følgende problemstillinger:

Afstanden mellem splitter og det bagerste lokale er ca. 25 meter, er det muligt at trække et signal i fx. 720p over så stor en afstand uden store signal tab og er det overhovedet muligt at finde kabler i denne længde? - Det længste jeg har fundet frem til er 20 m.

Jeg har udkig på et Panasonic 50" Plasma tv (TX-P50X20E), som jeg havde tænkt mig skulle hænge i de 3 lokaler. Ville der opstå problemer med at hænge disse tv på dreje-beslag, eller skal de fastmonteres? jeg tænker på om panelet kan tåle at man fysisk drejer tv'et?

I første omgang er det hensigten at der skal tilsluttes en bærbar til splitteren via et HDMi kabel. Der er altså ikke nødvendigvis behov for at transmitere et 1080p signal fra splitter til tv. Men på længere sigt, ville de måske kunne drage fordel af at kunne tilslutte en Bluray afspiller.

Da det er en mindre forening, har de et begrænset budget og har således ikke mulighed for at købe det nyeste og bedste på markedet.

Jeg har ikke nogen erfaring at trække på, jeg har blot lovet at jeg ville prøve om jeg kunne grave et muligt løsningsforslag frem. Jeg håber at der sidder et par kloge hoveder, der har tid og lyst til at videregive deres erfaring og gode råd.

Skulle der være brug for flere detaljer, så spørg endelig.

På forhånd tak.

Mvh. Thomas Stabell
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TVet kan godt tåle at hænge på et drejebeslag. HDMI kablet er dog værre. Du får nok problemer med transmissionen af 1080p når du skifter til BluRay uden at komme ud i forstærkerløsninger.

720p kan nok klares, men kablet bliver nok dyrt. Av-connection.dk har måske noget i metermål.
Af Denner
Som Yakken siger :)

Jeg ville nok overveje at køre HDMI signalet via CAT-5E/CAT-6E kabel, via omformer og så smide en HDMI splitter for enden af den og splitte signalet ud til de 3 skærme via HDMI.

Har sat noget lignene op ( i proffesionelt øjemed ) og der trak vi 1080p 40 meter via CAT-5E/CAT-6E uden nogle problemer :)

Her er link til lidt forskellige HDMI til CAT-5E/CAT-6E converter:
http://www.av-cables.dk/hdmi_kabel/hdmi ... er_532_da/
Af Stabell
Mange tak for svar til jer begge. En extender lyder til at være en god løsning.

Jeg havde fået af vide at Plasma tv'ets levetid blev nedbringet betragteligt, hvis man brugte et drejebeslag og at det eneste type tv der kunne tåle dette var et LCD tv med LED. Men det virker der ikke rigtgt til at være noget hold i.

Jeg har lige et bonus spørgsmål, kender I til en producent af vægbeslag til skråvægge? Eller skal det special produceres?
Af thcleaner
altså plasmaer meget tungere end LCD tv men ellers kan jeg ikke se noget problem i det jeg tror dog i vil få mere ud at nogle tv som har en mere transreflektiv(anti-genskær) overflade og så behøves man heller ikke være så bange for om væggen eller beslaget holder
http://www.pricerunner.dk/pl/2-1219710/ ... ;;;&sort=4
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis betragtningsvinklen er større end 20-30 grader så ville jeg droppe LCD. Det er vel forskelligt hvordan folk kommer til at stå og se på skærmene?
Af Stabell
Det jeg primært var blevet advaret imod, var at Plasma panelet ikke kunne tåle at man fysisk drejede på tv'et imens det var tændt (evt. i standby), jeg har dog ikke kunne finde nogle kilder der underbygger dette. Jeg er ikke så nervøs for om beslaget eller for den sags skyld om væggen kan holde.

Betragtningsviklen vil jo netop varriere alt efter hvor mange mennesker der er tilstede i lokalet og det kan nok ikke undgåes at der vil blive enkelte som vil blive placeret på nogle ydre positioner. Så det vil være en fordel hvis skærmene har en god betragtningsvinkel og at reflekteringen i skærmen begrænses. Har Plasma teknologien ikke fortsat en fordel her?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, plasma har en fordel mht. betragtningsvinkel. Reelt set, så er det kun glaslagene i skærmen, som giver en begrænsning i betragtningsvinklen, hvilket er ækvivalent med de gamle CRT-TV. LCD har - og vil altid have - problemer med vinkler pga. den måde der er opbygget.