Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jingle
Jeg har læst lidt om denne teknologi for at sætte mig ind i om man kan have forskællige abonementer fra eks. både Boxer, Canal digital samt yousee, Viasat osv. "uden" at skulle bruge forskællige CI moduler til de forskællige TV udbydere.

Som jeg har forstået det og ret mig gerne elelr oplys nig hvis jeg tager fejl i mine antagelser, så har jeg forstået det sådan at der findes den gamle standart af CI modullet (det modul dæ lægger dit kort i, inden du stikker det ind i dit TV) og så findes der den nye som kaldes CI-Plus

Men der er åben bart også forskællige godkendelser som det skal overhovle osv., men jeg er lidt forviret i alt den snak om CI modulerne.
Fordi er det ikke 1 standart som alle kort der kan køre med CI-plus standarden burde kunne køre med?

Jeg har mulighvis opfattet det forkert, men er det CI modul ikke blot en adapter mellem kort og TVéts CI Socket ? eller indeholder et CI modul mere end blot en 1:1 adaption ?

Jeg kan ellers se at Elgiganten har både et CI modul til eks. boxer og et til Yousee, men det ville da være smartere med en adapter der kunne alle sammen, eller også kan de begge bruges til hinadnens kort, men de har båre fået deres mærke på en bestemt producent af dise CI moduler eller hva ?

Det er under alle omstendigheder lidt utydeligt med denne CI-plus standart synes jeg, der står ingen steder rigtig noget konkredt om teknologien bag moduler og kort osv. og hvad man skal forholde sig til og være opmærksom på.

Kan nogen bidrage med lidt viden om CI modulet og dennes teknologi ?
Af Hans CL
Hej Jingle,

Lad os bare fortsætte erfaringsudvekslingen i denne tråd - det har vist også lidt mere generel interesse end samkøbet af Panasonic TX-P50VT20E.

Som bekendt er min egen indgangsvinkel til emnet håbet om at kunne få et Canal Digital CA kort til parabol TV til at passe med ovennævnte TV. I den forbindelse skrev jeg til Canal Digital og fik følgende svar i dag:

"Vi har, som du selv har været inde på haft nogle modeller af Sony Tv, som faktisk ikke er godkendte i forhold til CA-modulet, på vores hjemmeside. Disse er nu fjernet og vil komme tilbage når det er gennemgået grundigt.

Hvis du benytter dig af en anden model, end det der står på vores hjemmeside skal du være opmærksom på at fjernsynet skal have et CI + indgang for at du kan være sikker på at det vil fortsætte med at virke fremadrettet. Dog er det således at hvis det ikke er på listen vil vi ikke have mulighed for at yde teknisk support, da vi ikke har kendskab til alle fjernsynsmodeller.

Så du må gerne tjekke op på om det er et CI + eller blot CI-slot du har i din Panasonic tv-model."

Det var så første gang, jeg selv hørte om CI +, og jeg skyndte mig derfor videre til Wikipedia, hvor jeg kunne læse dette:

"CI+ is a specification that extends the Common Interface (DVB-CI) as found in the digital broadcasting standard DVB. It has been developed by consumer electronic firms Panasonic, Philips, Samsung and Sony, as well as pay-TV technology company SmarDTV and fabless chip maker Neotion[1].

A first draft of the specification was put up for review early in 2008. The final version was released at the end of May 2008.

By making use of certificates and a certification authority, a trusted channel is formed between the CAM and television receiver, when scrambled content is being received. In the original CI standard, decrypted content could be sent over the PCMCIA interface unscrambled. The establishment of the Trusted Authority has been completed[2] and an official security certification lab appointed."

Selvom Panasonic er nævnt som en af udviklerne, har jeg ikke lige kunnet finde oplysninger om, hvorvidt f.eks. P50VT20E har en sådan fætter indbygget. Imidlertid går jeg ud fra, at CI+ også er et krav for, at man kan bruge et CA modul fra Canal Digital til kabelTV (altså DVB-C), og på listen over de godkendte TV optræder det nævnte TV sammen med en masse andre. Nu er jeg jo blevet lidt skeptisk overfor Canal Digitals lister over godkendte TV, men mon ikke dette betyder, at bl.a. Panasonic TV'et har et CI + indbygget?

Hans
Af thcleaner
der ligger noget hardware/software i modulerne bla. sikkerhedssystemmer der decrypter koderne i kortne
Af Hans CL
Hans CL skrev:

Selvom Panasonic er nævnt som en af udviklerne, har jeg ikke lige kunnet finde oplysninger om, hvorvidt f.eks. P50VT20E har en sådan fætter indbygget. Imidlertid går jeg ud fra, at CI+ også er et krav for, at man kan bruge et CA modul fra Canal Digital til kabelTV (altså DVB-C), og på listen over de godkendte TV optræder det nævnte TV sammen med en masse andre. Nu er jeg jo blevet lidt skeptisk overfor Canal Digitals lister over godkendte TV, men mon ikke dette betyder, at bl.a. Panasonic TV'et har et CI + indbygget?

Hans
Og så kan jeg ellers svare mig selv:

Ifølge Lars Ladingkærs minitest på recordere.dk, fungerer det åbenbart fint med Canal Digitals CAM på P50VT20E. Så mon ikke det betyder, at der en CI+ i TV'et?

Se selv:
http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 4&zoneid=1
Af jingle
PRÆCIS den test jeg snakkede om uner samkøb af VT20E som jeg blot ikke kunne finde :)

Der skrev jeg nemlig også at jeg havde set et sted at man havde testet Canal digital op i mod VT20E og fundet det virksomt uden problemmer ;)

Men jeg så også lige at Boxer har godkendt VT20E og de skal også bruge et CI+ for at virke mener jeg.

Men ok, hvis der ligger oget dekrypterings hard/software på CI modulet, så kan jeg bedre forstå det skal være specifikt til de enkelte udbydere, men jeg troede egentlig det forgik andet steds, men måske man kan have eller købe CI moduler som har denne hard og software for mere end bare 1 kort ? sikert ikke, men ja jeg under mig også en del over denne modul teknik og troede egentlig at kortet var nok i sig selv ligesom det jo er når vi blot stikker det ind i vores set top bokse fra sagem til boxer eller hva man nu bruger, her er der jo ikke et behov for dette CI modul tl kortet... hvorfor i TVet ? elelr koder man også settop boksene til de enkelte udbydere??? gør man jo nok.
Af thcleaner
de har modul til canal digital i elgiganten man skal bare ned i en butik for at bestille det
Af dkscan
jingle skrev: men ja jeg under mig også en del over denne modul teknik og troede egentlig at kortet var nok i sig selv ligesom det jo er når vi blot stikker det ind i vores set top bokse fra sagem til boxer eller hva man nu bruger, her er der jo ikke et behov for dette CI modul tl kortet... hvorfor i TVet ?
elelr koder man også settop boksene til de enkelte udbydere??? gør man jo nok.
Ja det gør man. Boksene er ofte lavet specifikt til det krypteringssystem, som udbyderen anvender. Derfor er selve dekrypteringen indbygget i boksen og der kræves kun programkort til at styre rettighederne.
Et fjernsyns digitale tuner skal derimod fungere med alle udbydere og derfor lader man et CA-modul håndtere krypteringen. Dette skal så anskaffes specifikt til den krypteringsform udbyderen anvender.

Der findes dog også bokse, hvor der anvendes CA-modul. Et eksempel er Samsungs nye kombinerede PVR/BR-bokse.