Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ellegaard74
Har lige købt et tv i elgiganten (LG 42PJ550N) og skal måske gøre brug af deres 14 dages fortrydelses/returret.

Der står jo varen skal returneres i original og hel emballage. Gælder det osse det "folie/plastik" der er sat på rammen rundt om skærmen og på foden...?
Nogen der har erfaring med det.. Jo ikke sjovt at stå derude og så de ikke vil tage der retur fordi jeg har pillet det af, på den anden side er det sgu svært at danne sig et indtryk af skærmen når den er plastret ind i folie.?
Af FRB
Fortrydelsesretten i henhold til forbrugeraftaleloven § 20 kræver, at forbrugeren tilbageleverer varen i væsentlig samme stand og mængde. Dette krav gælder som udgangspunkt kun for selve varen - dvs. ikke for emballagen. Hvis emballagen er en type, der ofte vil blive brugt til opbevaring af varen, og hvis den samtidig udgør en ikke ubetydelig værdi for sælgeren, bør kravet om tilbagegivelse i væsentlig samme stand og mængde imidlertid også omfatte emballagen.

I øvrigt påhviler det sælgeren af bevise, at varen ikke er tilbageleveret i væsentlig samme stand og mængde.

Det kommer således an på en konkret vurdering af den enkelte vare. Men spørgsmålet er, om en sælger overhoved er klar over disse regler. Det kan man kun gisne om.
Af Mbendtsen
Du behøver ikke være nervøs for plastiken og folien.
Af selliah
Du behøver ikke bekymre dig om det platisk der sad klisteret, elgigantens returret er lidt speciel da de tager imod varen når du har brugt den :)
Af Ellegaard74
Mbendtsen skrev:Du behøver ikke være nervøs for plastiken og folien.
Taler du af erfaring med netop elgiganten eller bare generelt eller jvf købeloven.? :)
Af Ellegaard74
Mbendtsen skrev:Jeg arbejder der :)
Takker tusind mange gange... vel ikke tilfældigvis i Odense.? :)
Af Mbendtsen
Nej jeg holder mig til Tåstrup på sjælland :)
Af steen_c
frb
Det kommer således an på en konkret vurdering af den enkelte vare. Men spørgsmålet er, om en sælger overhoved er klar over disse regler. Det kan man kun gisne om.
ja man kan jo også gisne om en forbruger er klar over reglerne, jeg ved ikke hvor gammel din karnov er men hvis den er fra 1960 så gælder den ikke mere, der er ikke noget der hedder retur eller fortrydelseret i følge købeloven.

Når du handler i en butik, har du kun ret til at fortryde købet, hvis det er en service, butikken tilbyder, eller du udtrykkeligt har aftalt det med sælgeren, da du købte varen. Når du handler på nettet, gælder andre regler, og du har 14 dages fortrydelsesret.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 0A036D7A3B
Af FRB
steen_c skrev:frb
ja man kan jo også gisne om en forbruger er klar over reglerne, jeg ved ikke hvor gammel din karnov er men hvis den er fra 1960 så gælder den ikke mere, der er ikke noget der hedder retur eller fortrydelseret i følge købeloven.

Når du handler i en butik, har du kun ret til at fortryde købet, hvis det er en service, butikken tilbyder, eller du udtrykkeligt har aftalt det med sælgeren, da du købte varen. Når du handler på nettet, gælder andre regler, og du har 14 dages fortrydelsesret.

Nu fremgik det ikke af spørgsmålet om, Tvet var købt i en butik eller ej. Jeg besvarede spørgsmålet ud fra den forudsætning, at købet var foretaget over internettet - og ja dér gælder "lov om visse forbrugeraftaler" - som jeg i øvrigt også henviser til.
Af kskruger
FRB skrev:
steen_c skrev:frb

Nu fremgik det ikke af spørgsmålet om, Tvet var købt i en butik eller ej. Jeg besvarede spørgsmålet ud fra den forudsætning, at købet var foretaget over internettet - og ja dér gælder "lov om visse forbrugeraftaler" - som jeg i øvrigt også henviser til.
Når vi snakker Elgiganten, så er det ligegyldig om varen er købt på nettet eller i butikken, man får 14 dags returret og de tager også vare retur, som har været åbne og afprøvet. Hvilket er en kanon service, her kunne Fona og Expert virkelig godt lære noget.
Af Ellegaard74
kskruger skrev:
Når vi snakker Elgiganten, så er det ligegyldig om varen er købt på nettet eller i butikken, man får 14 dags returret og de tager også vare retur, som har været åbne og afprøvet. Hvilket er en kanon service, her kunne Fona og Expert virkelig godt lære noget.
Det er nemlig rigtigt, eneste grund til jeg købte ved EG var deres 14 dages fuld returret.. eller fortrydelses om du vil... :)

Jeg piller ikke folien af, tv'et skal returneres i morgen, grundet for meget genskin.... prøver med et samsung LED istedet og ser om det er bedre.

Tak for svarene ;)
Af noxity
kskruger skrev: Når vi snakker Elgiganten, så er det ligegyldig om varen er købt på nettet eller i butikken, man får 14 dags returret og de tager også vare retur, som har været åbne og afprøvet. Hvilket er en kanon service, her kunne Fona og Expert virkelig godt lære noget.
Ja det et en fin service, men betyder samtidigt også at forbrugerne må indstille sig på at det ikke altid er et 100% nyt TV de får med hjem. Og det er det langt fra alle der kan forstå. De vil gerne kunne levere et TV tilbage efter det er taget i brug, men de vil ikke acceptere at få et som ikke er helt nyt.

På det punkt er jeg godt træt af den generelle holdning hos danskerne.

Siger ikke at du har det sådan, det er mere generel snak. Men hvis du synes det er god service, så håber jeg at du samtidigt også kan acceptere konsekvensen af denne service. :)
Af PhDream
noxity skrev:
kskruger skrev: Når vi snakker Elgiganten, så er det ligegyldig om varen er købt på nettet eller i butikken, man får 14 dags returret og de tager også vare retur, som har været åbne og afprøvet. Hvilket er en kanon service, her kunne Fona og Expert virkelig godt lære noget.
Ja det et en fin service, men betyder samtidigt også at forbrugerne må indstille sig på at det ikke altid er et 100% nyt TV de får med hjem. Og det er det langt fra alle der kan forstå. De vil gerne kunne levere et TV tilbage efter det er taget i brug, men de vil ikke acceptere at få et som ikke er helt nyt.

På det punkt er jeg godt træt af den generelle holdning hos danskerne.

Siger ikke at du har det sådan, det er mere generel snak. Men hvis du synes det er god service, så håber jeg at du samtidigt også kan acceptere konsekvensen af denne service. :)
Enig!

Det viser en generel tendens i vores samfund, egoisme, at folk kun tænker på sig selv.

En anden ting, i samme boldgade er, at folk, som returnerer varer, ikke er gode til at pakke dem ned igen. Jeg har flere gange været ud for, at der ikke alene mangler noget, men at varen har været synligt brugt - i værste fald skadet...

...og så kommer vi til den tredje ting: sælger SKAL gøre køber opmærksom på, at varen er en returvare, og at der er evt. mangler. Det betyder ikke så meget om varen har været taget i brug, men den skal være SOM NY.