Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nussm
Hej

Jeg er på udkig efter min første fladskærm. Jeg har set på 970p... Og den lød umiddelbart fin, lige indtil jeg læste: http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=704

Hvor der bliver henvist til:
http://www.geocities.com/icecow88/970p- ... ng-en.html

Og jeg vil gerne have at når jeg, betaler over 3.000 kr. for en skærm, at jeg så får en rimelig mængde farver på min skærm. Så derfor røg 970p ud af billedet (med mindre der er nogen der kan bekræfte at evt. nye 970p'er ikke lider af dette problem)...

Jeg har så været ved, at se på 940Fn... Men jeg kan ikke finde nogle anmeldelser på nettet...

Så jeg vil bare lige høre om der er nogen, der ved om denne skærm også lider af "6 bit + dithering"..?

Hvis dette skulle være tilfældet, er der så andre skærme på markedet der har 8bit farver og stadig en rimelig responstid..?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en debat kørende om problemet med dithering her:
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=553

Indtil videre er det vist kun PVA panelerne der har denne fejl. Der er ikke nogen hurtige skærme på markedet der har ægte 8 bit farver længere, desværre. Det sættes over styr når responstiden skal ned.
Af Nussm
Tak for det hurtige svar...

Der er altså ikke noget der tyder på at problemet er blevet løst på 940Fn, selv om den er nyere end 970p... eller hvad?

Hastigheden er jo trods alt lidt langsommere på 940Fn...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan ikke at skærmen bruger magicSpeed som er Samsungs overdrive enhed, så det kan godt være den ikke lider under samme problem som 970P. 193P+ har dog samme hastighed som 940Fn og den lider også af dithering.
Af Nussm
Hmm... Ja... Mon ikke også skærmen ville havde været dyrere, hvis det var en "rigtig" 8bit skærm... Og det kunne også godt tænkes at Samsung, havde gjort lidt mere ud af markedsføringen...

"Der er ikke nogen hurtige skærme på markedet der har ægte 8 bit farver længere, desværre. Det sættes over styr når responstiden skal ned."

Hvor langsom er rigtige 8bit skærme..?
Af Nussm
Hmm... Har lige været inde og læse om Philips' 200W6CS/00... Det må da være sådan en skærm jeg skal have fat i...

Og dog... MaD påpeger nogle småting i sin ellers fine anmeldelse:
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=774

Den umiddelbare konklusion må være:

200W6CS/00:
Fordele: 20" Widescreen og rigtige farver på skærmen.
Ulemper: Halv grimt design (især pga. højtalerne), langsom opstart og prisen på ca. 4.200 kr.

970p:
Fordele: Flot (mac-lookalike) design, 6ms og pivot.
Ulemper: 6bit + dith.

940Fn:
Fordele: Simpelt design, pivot og prisen på ca. 3.000 kr.
Ulemper: 6bit + dith.

Hvis jeg tager udgangspunkt i at jeg starten ønskedes mig en 970p, så kan man sige at jeg kan spare 500 kr. ved at købe 940Fn. Dog kommer jeg stadigvæk til at give 3.000 kr., for en skærm der ikke kan vise det samme antal farver som min gamle 17" CRT skærm.

Den anden mulighed er så at give 700 kr. ekstra, for at få en skærm der kan vise de rigtige farver. Hvor jeg så tilgengæld skal finde mig i langsom opstart og et halv grimt design. Og spørgsmålet er jo så, om jeg kan leve med at investere 4.200 kr. i en halv grim skærm der er langsom til at starte op. På den anden side kan man sige, at skærmen formodeligt ikke kommer til at starte op mere end en gang om dagen.

Hvis man opstiller fordele og ulemper fordelt på min nuværende 17" CRT skærm og 200W6CS/00'eren. Så kan man sige, at de begge er grimme og de kan begge vise de rigtige farver.

Så prisen på de 4.200 kr. vil gå til:
Skiftet fra 17" til 20" Widescreen, og
Skiftet fra CRT til fladskærm.

Skiftet fra CRT til fladskærm, må betrages som værende den naturlige teknologiske udvikling. Og idet at en simpel 17" TN-panel baseret fladskærm kan fås til under 2.000 kr., så betyder det at de resterende 2.200 kr. reelt set kun går til at få en 20" Widescreen på samme kvalitets niveau som min nuværende CRT.

Det var nu dejligt at få mine tanker skrevet ned... Alt det her faldskærms-noget det kan sq være meget forvirrende...

Jeg tror lige, at jeg skal have lidt tid til at overveje, om jeg vil købe 200W6CS/00'eren... Eller om jeg skal vente og se tiden an...
Af Nussm
Så... Nu må jeg have haft tid nok til at overveje det...

Og jeg har i mellemtiden nedjusteret min holdning til designet fra halv grimt til kun 1/4 grimt. Dette er sket på baggrund af billedet på adressen: http://img.2dehands.be/f/normal/10868525.jpg

Og derfor har jeg lige bestilt Philips' 200W6CS/00..!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Held og lykke med din nye skærm, du bliver helt sikkert glad for den.

Mht. dithering så har jeg nu set flere at Samsungs ældre PVA paneler der ikke gjorde brug af det, men det er skærme uden overdrive enhed (magicSpeed). Desværre så var de skærme MEGET langsomme og kunne på ingen måde anvendes til spil ud over minestryger. Viewsonics MVA paneler lader ikke til at have dithering, men de er stadig kun 6 bit paneler, hvor der så benyttes FRC til at skabe de sidste farver. Jeg vil dog vove påstanden at du ikke kan se forskellen. FRC teknologien er ved at være ret god idag, så det bør du ikke lade dig skræmme af. Ydermere så er VA panelerne jo nogen af de paneler med den bedste kontrast og det er et helt klart plus - jeg bytter ikke min 193P+ skærm ud til fordel for et andet panel uanset om der er dithering eller ej!
Af Nussm
Så... Nu har jeg haft min nye skærm i nogle dage, og den er stort set perfekt.

Den langsomme opstart som MaD påpeger er for mig ikke noget problem. Og så slemt er det faktisk hellere ikke.

OSD er fint opbygget, men det er dog langsom til at komme frem, der går over 1 sek. fra man trykker på knappen til at der sker noget. Men når den så først er kommet frem, så er den kun acceptabel langsom.

Med hensyn til designet så synes jeg faktisk slet ikke at den er grim mere. Det giver lidt noget andet, at se den in reel life.

Men som MaD også påpeger så er kabelsamleren meget billig lavet. Men som han også siger så er det jo kun én gang det skal gøres. Men set i forhold til prisen på denne skærm, så er jeg lidt skuffet.

Og respons tiden er acceptabel - dog selvfølgelig værrer end min gamle CRT skærm. Jeg oplever ikke nogen nævneværdig forskel i mine spil overhovedet, men nu er jeg selvfølgelig hellere ikke en top seriøs gamer. Hvis min spil oplevelse skulle forbedres så ville jeg blive nød til at investere i et kraftigere grafikkort. Mit nuværende kort kan dog kører de spil jeg har i den native opløsning på en fornuftig måde. Og som MaD pointere så er spil i på en 20" widescreen, noget som bare skal opleves.

Farverne på skærmen er fine. Med hensyn til sort niveau, så kan jeg ikke se forskel på denne skærm og min gamle CRT i dagslys. Men når det bliver mørkere, så kan man selvfølgelig sagtens se at den sorte farve ikke er helt sort. Sort niveauet er dog flere generationer bedre end på min 2 år gamle bærbare...

Skærmen har ingen pixelfejl.

Nu mangler jeg bare at få de to højtalerne til at fungere som centerhøjtaler i mit gamle 4.1 Creative højtaler setup. Problemet er at mit lydkort har en udgang til subwoofer/center, og når jeg sætter den til skærmen, så kommer center lyden i venstre højtaler og subwoofer lyden (som jeg dog har slået fra) i højre side. I OSD er den er indstilling under Audio Options der hedder "Stand-alone" men jeg kan ikke finde nogen beskrivelse af hvad den gør. Men mon ikke jeg kan løse det problem med et andet kabel af en art.
Af Jørgensen73
Er det virkeligt et synligt problem?

Jeg overvejer lidt samsung 940 Fn, da jeg synes den har alle de rigtige specifikationer.