Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej på forum!
Da jeg flytter til USA i Juli, skal jeg naturligvis ha' et ordentligt skur af en fladskærm derovre! :-)
Men hvad skal jeg vælge af de mange muligheder?
Jeg vil godt ofre 1800-2000 dollars på en ordentlig skærm, men helst en jeg kan tage med mig hjem igen, når jeg om 2 år vender tilbage til DK...
Er der nogen der har et bud?
* Vil gerne op i 50" minimum.
* Går mere op i billede end i design.
* Billede betyder mere end mærke.

Har lagt mærke til Panasonic's modeller og har fulgt meget med herinde, dog uden at bidrage med opslag.
Skulle jeg ikke have været afsted, var jeg endt med et G20 i 42 eller 46 tommer, pga det gode billede til prisen...

Ser frem til input fra panelet!
Mvh,
Daniel.
Af trykkertor
Så er du heldig.
Her hjemme er Samsung sin top plasma i 50" eller 63".
Men i USA er den også i 58".
Som ville være perfekt størrelse for vores stue.

Serien hedder PSxxC8000 derovre. (Hvor xx er antal tomme).

Altså PS58C8000.
Det er top plasma, med 3D og det hele.

Men hvordan vil du få det med hjem?
Du bliver afkrevet for moms og dyre transportudgifter, eller?
Af Snurrerundtlyd
Glem alt om at tage TVet med hjem til Danmark igen. Amerikanse TV-modeller virker ikke i Europa og vice versa.

I USA et netspændingen 120 VAC og netfrekvensen 60 Hz. I Europa er netspændingen 230 VAC og netfrekvensen 50 Hz. TV solgt i Europa virker kun ved 220-240 VAC, 50 Hz og ikke ved 120 VAC, 60 Hz. Og modsat for TV på det amerikanske marked som kun virker ved omkring 120 VAC, 60 Hz.
Fladskræms-TV er i modsætning til f.eks. moderne mobilladere og laptop-ladere ikke designet med universalstrømforsyninger der virker ved både 120 VAC og 230 VAC.

Desuden anvender vi i Europa DVB standarden til Digital TV-transmission, det bliver slet ikke anvendt i USA, hvor de i stedet anvender ATSC, så du vil heller ikke kunne modtage DVB-T/C TV i Europa med et Amerikansk TV uden en ekstern DVB-T/C modtagerboks, selv hvis du fik sat strøm til vha. en 230 Vac til 120 Vac transformator.
Så sælg TVet igen før du flytter tilbage til DK og køb et nyt herhjemme, så sparer du også fragten og får et 2 år nyere TV når du kommer til DK.
Desuden er store Plasma TV meget skrøbelige og må ikke ligge ned under transport, så kan glasset knække. Medmindre du alligevel skal fylde en flyttecontainer når du skal hjem til DK igen, så er det meget dyrt at få transporteret et plasma TV til DK. Og der er jo heller ikke meget ved at få det slæbt til DK når det alligevel ikke virker herhjemme.

Der er i øvrigt allerede et lignede emne her, hvor jeg har givet et svar i samme stil:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 3295#93295

Du kan evt. i stedet leje et TV i USA, men hvis du skal være der i 2 år er det måske lige så billigt at købe et og sælge det brugt igen når du flytter tilbage til DK. Men det er da værd at undersøge hvad det koster at leje et TV derovre i 2 år, hvis du på forhånd ved at du ikke skal være derovre længere end det. Hvis du lejer så slipper du jo også for besværet med at få det solgt igen.