Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DjBeau
HP er netop kommet med en 30" skærm, som kan vise farver i 30 bit - altså over en milliard farver.

Før jeg stiller mit spørgsmål, kommer her en lille sidehistorie:

I dag ville jeg booste mit nye Photoshop CS5 ved at smide flere RAM i min computer. Efter at have købt RAM'ene fandt jeg så ud af, at jeg alligevel ikke kunne bruge mere end 3GB RAM, eftersom mit styresystem er 32 bit, og at min ellers kraftfulde computer ikke kan opdateres, så jeg kan køre 64 bit.

Her kommer så mit spørgsmål:

Hvad er hagen ved sådan en 30 bits skærm? Skal jeg have et eller andet vanvids-grafikkort for at kunne bruge den? Skal min computer være drevet af kondicykler? Hvad skal der egentlig til, for at man kan få noget ud af sådan et monster?

Det ville jo være enormt surt, hvis man gik hen og købte sådan en skærm og af en eller anden grund endte, som jeg gjorde med mine nye RAM.

Mvh
Bo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit grafikkort kan ikke sende mere end 24 bit data ud. 8 bit pr. farvekanal. En skærm med 30 bit farver har blot 30 bit behandling af farvetrin, som den så effektivt omsætter til 24 bit når det skal vises på skærmen. Det er bare en måde at få en bedre findeling af farveskalaen. Du vil også se mange andre skærme med samme egenskab, hvor det benævnes "10 bit Look Up Table (LUT)". Flere af vore anmeldelser af eks. Eizo-skærme beskriver også dette.
Af donoester
Det er ikke hele sandheden. Hvis du vil udnytte 30 bit bliver du nødt til at anvende DisplayPort - som understøtter 10 bit native. Alt andet er max. 8 bit. Så dit grafikkort skal have DisplayPort og være meget nyt, hvis det skal understøtte 10 bit på DP. Der er rent faktisk tale om et 10 bit panel, i stil med den 22.5" WUXGA 10 bit panel, NEC producerer.

En anden hage ved ZR30W er at man før køb nok lige skal vide at den ikke har noget OSD. Det eneste andet alternativ jeg kunne forestille mig var at man styrede skærmen med DDC/CI - heribland farverumsemulering, som for de fleste nok vil være en nødvendighed før eller siden.
En anden ting er at den ikke har nogen hardware-scaler. Så glem alt om at sætte PS3'en/Xbox360/andet til, medmindre man vil skuffes :)
Af Unklemac
God info. SKAL man have display port, eller kan man køre igennem DVI-D for at kunne få den fulde fornøjelse ? Synes ikke det står tydeligt nok på HP's pdf omkring denne skærm, eller på deres hjemmeside.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit grafikkort skal også være i stand til at levere samme farvedybde. Selvom du har sat den til "32 bit" i indstillingerne for din skærm, så svarer dette ikke 4 billioner farver. Langt de fleste kort benytter blot 32 bit som en reference til 24 bit farver, samt 8 bit til eks. aplha-kanalen. I RGB får du kun 256 trin pr. grundfarve, hvilket giver 24 bit.