Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal til at have nyt TV og har læst rundt omkring her på sitet og hos recordere.dk. Er dog lidt i tvivl om mine krav kan opfyldes.

Lige nu har jeg en computer sluttet til mit gamle TV, men jeg vil meget gerne have det nye tv op og hænge og ikke have nogen ting stående under, dvs helst ikke nogen tilslutninger til TV'et.

Jeg skal bruge følgende funktioner:
* Kan afspille divx og mkv over netværket (fra min NAS)
* Se youtube
* Se DR.dk tv
* Se sputnik tv
* Se viasatondemand tv
* Kunne se billeder over netværket (fra min NAS)
* Kunne vise RSS-feeds og helst podcast og "video-podcast".
* Derudover skal det helst være et 3D tv, men det er ikke det største direkte krav

Alle ovenstående lader sig jo nemt gøre hvis man tilslutter en computer til et 3D tv, men er der et TV som kan klare ovenstående selv? Håbede lidt at samsung ps50c7705 kan klare det? Eller vil der komme et tv som kan inden for nærmeste fremtid?

Hvis der ikke findes et tv som kan klare det, er det så muligt at få en computer eller ligende, som er fysisk lille nok til at kunne hænge bag på et ophængt tv? og som samtidig kan afspille fuld HD over netværket, og internet tv i form af sputnik, dr.dk osv.

Eller bliver man bare nødt til at have en computer stående ved tv'et!

På forhånd tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
MKV og DivX er næsten lig med Samsung, da det er dem der har den klart bedste DLNA i deres Tv pt. Mht. kabler skal du dog nok forberede dig på kablet netværk frem for trådløst i Tv'et, da specielt HD MKV og DivX HD klip trækker en del båndbredde.

Mht. DR.dk, sputnik gg viasatondemand så bliver dne nok lidt sværere. Sony har pt. den bedste Internet Tv tjeneste, som også snart udvides til at understøtte sputnik, men jeg er mere usikker med Viasat og DR.
Omvendt lægger Samsung jo lidt op til at udbyderne kan tilføje Apps til deres Tv, men om DR, TV2 og Viasat planlægger dette, er mere usikkert.

Billeder, RSS, podcasts og video podcasts burde ikke være noget problem.
Af arsukfjorden
Jeg er ikke TV nørd overhovedet - jeg er faktisk helt grøn, men hardware geek, det er jeg tilgængel.

Der er flere muligheder for at benytte en computer til dit formål. Først er der ION platformen. Normalt bliver alt video afspilning klaret via CPU'en(processoren), hvilket den ikke er så god til eftersom den ikke er designet til den slags opgaver, så derfor skal man have en temmelig kraftig CPU for at kunne trække Full HD film.
GPU'en eller grafikkortet er derimod meget bedre til den slags opgaver. Derfor udviklede Nvidia(grafikkorts udvikler) konceptet ION, som som er et mindre og lidt ældre grafikkort( GeForce 9400GT) i en strømbesprande udgave, som er sat sammen med en Intel Atom processor, som er en lille svag, men yderst strømbesparende processor.

De 2 sammen giver så ION platformen, som ved hjælp af GPU acceleration sagtens kan afspille Full HD. Og det er så småt at det kan sættes ind i en netbook(max 12" notebook) eller i et meget lille kabinet, som du måske kan gemme bag en DVD afspiller eller lign.

Problemet er at det kræver du bruger bestemte programer til at afvikle filmene, og det er heller ikken oget problem, for et af dem er Windows Media Player Classic Home Cinema(HC er en speciel model), og dette program er gratis. Problemet er at du ikke kan afspille HD mateirale på nettet.

Den anden mulighed er den som min gamle far benytter. Han har simpelthen valgt at give et par hundrede ekstra for kablerne, og så bore et hul ind til et andet værelse, sådan at computeren står i et helt andet værelse end hjemmebiografen, og det virker upåklageligt.
Så får du nemlig plads til at have et større kabinet med plads til en kraftigere CPU(eller kølingen dertil), men det vil stadig ikke kunne ses. Det vil være den bedste løsning på alle måder, men også den dyreste da ION platformen er ganske billig, men der får du som sagt problemer med at afspille HD på nettet.

En sidste fordel er jo at du så kan købe lige præcis det TV du gerne vil have, og ikke skal tænke på multimedia mulighederne. Det vil også være muligt at sætte en TV tuner i computeren, og det virker altså skide godt, især fordi du kan få TV tunere med flere tunere i, så du kan optage flere programer på en gang, samtidig med at du ikke løber tør for palds(du kan jo bare købe en store harddisk - de er skide billige for tiden.

Jeg håber det gav dig noget at tænke over:)

Mvh Arsukfjorden
Af Poloko
Tusind tak for de gode svar.

Det må bliver en PS50C7705 og så en computer til og krydsede fingre for at DR, TV2 og Viasat hurtigt får laver net-tv-apps dertil.

Skal "bare" lige have computeren til at blive smal nok til at den kan hænge bag på TV'et. Vil nemlig ikke have andet end et tv og en soundbar på væggen. Må se lidt på det der ION platform :)

Kan desværre ikke bruge rummet bagved, da det er en udendørs teresse ;) synes ellers ideen var genial.
Af mhca
Poloko skrev:...
Skal "bare" lige have computeren til at blive smal nok til at den kan hænge bag på TV'et. Vil nemlig ikke have andet end et tv og en soundbar på væggen. Må se lidt på det der ION platform :)

Flere modeller baseret på Ion-platformen er faktisk lavet til at kunne monteres bag på en skærm vha. VESA-standarden. Men dette vil dog give et problem, hvis TV'et samtidigt skal hænge på væggen.

Jeg vil dog sige, at uanset hvad, så skal du mindst vente på Google TV eller lignende kommer på markedet og bliver modnet, før du kommer til at afvikle Viasatondemand, TV Sputnik og DR direkte fra TV'et. Det er i hvert fald min klare overbevisning.
Der vil gå tid, før at de får udviklet ordentlige services til afvikling direkte fra de nuværende TV.

Jeg har selv gået med tanken om at ofre pengene på et byg-selv mediecenter/HTPC. Jeg har dog ikke haft tid til at gå videre med tanken, men min tanke var ellers, at lave et system i et elegant kabinet, der vil kunne:
- Afvikle HD film, ISO/VOB-filer (DVD-film) og Divx
- Afspille bluray film (bemærk at bluray slim-line drev er dyre :-(, hvilket er krævet til nogle HTPC kabinetter)
- Outputte lyd direkte til mit stereo-anlæg i stereo-format.
- Surfe frit på nettet og tilgå Viasatondemand, DR o.l.
- Fungere som optager med DVB-C tuner, samt selvfølgelig gøre time-delay muligt vha. optagelse.

Hvis jeg kaster mig ud i dette, kigger jeg formentlig på en Intel løsning med et H55 chipset. Dette kan med de nye Intel Core i3 og i5 afvikle HD uden brug af seperat lydkort. Der er indbygget GPU i selve processoren. Det reducerer både strømniveau, samt gør at evt. PCI-slot kan benytte til fx TV-tuner.

Jeg er dog ingen ekspert her, kun fristet lidt selv.

Mvh. Martin