Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har læst mig selv ihjel her på FP og jeg har opnået meget viden af alle de uendelige test og forklaringer der findes her og jeg har haft plasma teknologien som min vinder og jeg har indtil i dag været fast besluttet på at jeg gerne vil erhverve mig et sammy ps50c7705 og jeg var derfor i hifiklubben i dag for måske at gøre mig en handel. Men her skræmte sælgeren mig næsten væk, (han vidste hvad han talte om) han nærmest fordømte plasmaen, hvis man agtede mere end at se film på skærmen. han fraråede stærkt alt hvad der hed konsol og alm tv brug pga af retention... jeg er klar over retention er der og det er op til den enkelte at vurdere om man kan leve med det eller ej, men jeg spørger derfor, skal man virkelig være så skræmt af sælgerens negative holdning til plasmaen?
han sagde 100 % LED til spil og tv.....
Af Jeden
Jeg har 50" VT20 plasma. Jeg er en gut der elsker at se mine bluray film og game på enten xbox360 eller PS3. Efter min mening ser det da så pisse godt ud!!! Jeg ser intet som jeg kunne kritisere andet end at det er en drøm at game på. Før havde jeg samsung 855 og det var det samme. Det blev byttet pga lydproblemer. Jeg er selvfølgelig ikke ekspert på området men de oplevelser jeg har med plasma er jeg ihvertfald uenig med den omtalte sælger
akanhjo skrev:...jeg var derfor i hifiklubben i dag for måske at gøre mig en handel. Men her skræmte sælgeren mig næsten væk, (han vidste hvad han talte om) han nærmest fordømte plasmaen, hvis man agtede mere end at se film på skærmen. han fraråede stærkt alt hvad der hed konsol og alm tv brug....
Jeg var ude i præcis samme situation i min lokale HiFi-klubb.
Har bestemt mig for at det enten bliver VT20 eller C7705 Plasma jeg skal have.
Var forbi HiFi-klubben for at kikke på C7705.
Da sælger kom hen til mig, fortalte jeg at jeg er en plasma-dreng. Har haft plasma de sidste 5 år, og skal have det som mint næste fjernsyn.
Men jeg fik samme tale som dig.
"Plasma var den død teknologi. Kunne ikke bruges til andet end film mørke aftener. Konsolspil kunne jeg bare glemme, etc..."

(Men jeg grinede indeni mig, for han påstod at LCD var hurtigere, dybere sort og bare totalt overlegen på alle områder. Det var også bedre til 3D)

Men måske klubben sine sælgere har været til et kursus og "lært nogle forkerte ting".
Hvorfor skulle de ellers sælge Samsung og Panasonic sine gode plasma-modeller?
Af Thor-thor
Gamer selv PS3 på Plasma, ser rigtig godt ud, ingen problemer med retention.
Ville måske være en anelse forsigtig med stillestående menuer i timevis etc. i starten, men ellers: game's on
Af Shadout
Købte en Pana G10 for nogle måneder siden, har primært brugt den sammen med en PS3 indtil videre (samt normal TV kiggeri).
Nu har jeg selvfølgelig ikke rigtigt noget at sammenligne med i forhold til kvaliteten på en LED skærm, men har bestemt ikke bemærket en ringere billedkvalitet ved spil.
Dog skal du selvflgelig være bevidst om fordele og ulemper ved LCD vs. Plasma alt efter hvor lyst et lokale du vil ahve skærmen stående i. Men det gælder jo uanset hvad du viser på skærmen.

Har endnu heller ikke oplevet nogen problemer med retention.
Og jeg gør ikke det store for at sikre der ikke er samme UI eller kanal-logoer på skærmen i lang tid ad gangen (var dog forsigtig med dette de første par uger).
Af akanhjo
Jep jeg er helt med på alt hvad der bliver sagt i indlægene, ejg er stadig selv til plasma, og mit tv skal stå i mit helt eget herrerum, hvor der formentlig altid er mørklagt til ps3 og film....... jeg er nok stadig on! :D
Af Supergris
Der er INTET at betænke sig på, hvis du hopper på " plasmabølgen "!!!
Faktum er, at du får et mere naturligt billede samt hurtigere respons. Desuden får du meget mere for dine penge i de store størrelser.
Spiller meget konsol på min LG samt mine venners Panasonic. Der er ikke spor af burn - in, men retention KAN forekomme, blot er det ikke noget, der forstyrrer min verden...
Til sammenligning med mit gamle CRT, er der ikke mere reflekser i dagslys, trods det, at panelet er 3 gange større!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo lige før at denne oplevelse linker til den tidligere tråd om sælgere og kundevejledning, som stadig kører. Det må jo være et klart valg fra HF-klubbens side, at de vælger at sige sådan til deres kunder. Hvis der er en guideline stukket ud fra ledelsen, så ville jeg da gerne høre begrundelsen herfor. Ser de flere klager fra plasmakunder? Tjener de mere på LCD-skærmene (højest usandsynligt)?
Af Jacob23
De sælgere har ikke forstanden med sig. Jeg fik engang for noget tid siden at vide, at jeg skulle købe sony Z5500 istedet for Pana V10 pga. billedkvaliteten. En anden sælger jeg engang spurgte om sort niveau på en Pana skærm, valgte at slukke for tv'et og vise mig hvor sort skærmen var... hehe. Jeg har selv Panasonic plasma tv, sammenlignet med mine kammerater som har lcd er billedkvalitet meget bedre når der ses tv, dvd og bluray på Pana og ca. det samme når der spilles PS3. SÅ VÆLG PLASMA!
Af lak
Desværre ikke kun Hifiklubben. Fona kan også være med her. Jeg sendte min svorger ud for at se på tv og nævnte at han burde kigge på G20 samtidig. Da han så spurgte en sælger om det var et godt fjernsyn blev han anbefalet ikke at købe plasma da det var en gammel teknologi. ;;)

/LAK
Af Kratz
Jeg må sige udmeldingen undrer mig en del.
Selvfølgelig skal man advares om risikoen for retention og tilmed burn-in ved heftig konsol brug på plasma skærme, særligt mens skærmen er ny. Men direkte at fraråde det?

De gange jeg har været i Hifiklubben har jeg fået topprofessionel rådgivning. Kun en gang har jeg diskuteret plasma kontra LCD derinde. Det var før jeg for alvor selv begyndte at sætte mig ind i tingene. Her fik jeg en meget lang og saglig udredning for hvorfor han mente plasma skærme generelt var overlegne.
Af malke
Jeg har heller aldrig oplevet andet end god service i hifiklubben - måske vi skulle angive hvilke hifiklubber de enkelte har været i?.. Jeg har været i den på frb ved gl.kongevej.. Den sælger jeg snakkede med, skulle selv have en samsung plasma, når de fik den hjem. Han virkede ret kompetent og teknisk orienteret. Må indrømme at lcd er lidt langsommere til sportsudsendelser fx..og farverne er også lidt for meget pang-farver, dette kan man dog indstille sig væg fra (det meste af vejen)! Og de er dyrere i fht plasma, men jeg har selv valgt lcd denne gang af den simple grund: sidst jeg havde en plasmaskærm buzzede den som ind i helvede. Jeg gider ikke besværet med at sende skærme frem og tilbage indtil jeg får en uden buzz..
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Helt rigtig - plasma er gammel teknologi, men stadigvæk overlegen på billedoplevelser. Sortniveau, farver, betragtningsvinkler, opdateringshastighed osv. Der skal blot udvises fornuft ved statiske billeder, især de første par hundrede timers brug. Retention skal ikke skabe frygt, dette forsvinder jo nærmest med det samme. Efter endt "tilkøring", optræder fænomenet formentlig ikke mere.
Burn-in kræver en del mere uforsigtig brug, men kan i de fleste tilfælde reddes.
Hvis en sælger mener LCD/LED er vejen frem, så skal han godt nok have briller.
Af wium
Jeg arbejder selv som sælger ved en landsdækkende kæde. Da jeg startede vidste jeg ik helt vildt meget om tv så spurgte mine kollegaer. De fremhævede alle LCD/led som klart bedre end plasma. Efter at have brugt en del tid herinde på FP er jeg blevet en del klogere. Jeg er klart Pro plasma men kunne aldrig finde på at presse en kunde til at købe plasma. Jeg fremhæver altid fordele og ulemper for kunderne og lader dem tage valget. Alle mine kollegaer er stadig Pro LCD/led, hvilket jeg desværre tror er gældende i mange butikker. Der er ingen betydelig avance forskel mellem LCD og plasma så ved ik hvorfor nogle sælger er så modvillige i at sælge plasma. Tror desværre i mange tilfælde at d skyldes uvidenhed.