Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af trykkertor
Jeg er en af dem der får al min info på nettet, tjekker butikken for design, og ikke spilder sælgers tid.
Så køber jeg på nettet.
På den anden side så har vi min kollega der er på jagt efter nyt fjernsyn.
Jeg har fortalt ham at en 42"G20 er det bedste efter hans prisniveau og behov.
Han er helt enig med mig.
Men han vil i butik og købe det. Han vil ikke købe det over nettet.

Så vi er vel lidt forskellig skrud sammen hver enkelt af os.

Så jeg kan være enig med Pante i følgende.
Der er dårlig stil at bruge en sælger til at kortlægge hvilket tv der passer ens behov, for så at købe det over nettet. Dermed har en brugt sælgers kompetanse for at tilegne sig kundskaber og anbefalinger, og så går en til nettet.
Selvsagt er det frit frem, men dårlig stil synes jeg.
Det bliver som at jeg går til en fagmand og bliver forklart hvordan jeg skal montere et toilet, hvilke rør der skal til og hvordan det hører sammen.
Så går jeg til Jem & Fix og køber det der hvor de ikke har styr på "noget som helst".

Men som sagt, det er frit frem. Bare dårlig stil.
Af trykkertor
Men så et spørgsmål jeg håber i kan svare på.
Fordelen med net for mig er fortrydelsesret.
Får jeg et apparat der buzzer er det nemt at fortryde, betale returfragt, og få mine penge tilbage.
Men om jeg køber at buzz-apparat i en forretning.
Da kan jeg vel ikke hæve købet?
Så skal vel det til reperation, jeg skal være lang tid uden fjernsyn. Måske får jeg tilbage et der buzzer, og vi skal igennem det hele igen.

Så i forbindelse med pixelfejl, buzz-apparat og andet, så foretrækker jeg nethandel, fordi fortrydelsesret er en god sikkerhed for at jeg til sidst bliver tilfreds.

Har da læst om en del brugere der købte Samsung sin B8-serie sidste år, og endte op med Buzz. Så reperation, reperation, og stadig lidt buzz.
Men samsung og reperatør mener buzz er indenfor akseptabelt niveau. Så sidder de med Sorte-Per.
Ved nethandel er der langt mindre chance for at sidde med Sorte-Per.
Eller?
Af Cutter
trykkertor skrev:Men om jeg køber at buzz-apparat i en forretning.
Da kan jeg vel ikke hæve købet?
Så skal vel det til reperation, jeg skal være lang tid uden fjernsyn. Måske får jeg tilbage et der buzzer, og vi skal igennem det hele igen.
Dette er hvad du kan gøre hvis der er fejl på varen, som der er købt i en fysisk-butik;

Hvis der er noget galt med varen
Hvis du fortryder købet, fordi der er noget galt med varen, kan sælger ikke umiddelbart afvise dig. I den situation gælder købelovens regler om mangler ved varen, og sælger skal tilbyde enten at reparere eller at ombytte varen. Hvis sælgeren i den situation ender med at tage varen retur, kan han ikke stille krav om, at den er ubrugt, at mærkerne sidder på osv., som han kan forlange i forbindelse med fortrydelse.

Returret eller ombytningsret
Når du får tilbudt en ret til at fortryde, vil det enten være en returret eller en ombytningsret.

En returret giver dig ret til at få dine penge igen. Det beløb, du har krav på, er det, du betalte ved købet. Det gælder også, selvom varen i mellemtiden er faldet eller steget i pris. Hvis varen fx i mellemtiden er kommet på udsalg, skal du have den oprindelige købspris retur og ikke udsalgsprisen, som gælder på returdagen.

En ombytningsret giver dig ret til at finde andre varer i butikken for et beløb, der svarer til den oprindelige købspris. Det gælder også, selvom varen i mellemtiden har fået en anden pris, fx er kommet på udsalg. Hvis du ikke kan finde en anden vare, der passer dig, eller finde noget for alle pengene, har du ikke krav på at få pengene udbetalt. I den situation kan butikken eventuelt vælge at give dig et tilgodebevis.

Fra;
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 1A55EC0D6A

Alle bør kende den danske købelov, inden de handler! (eller så snart der opstår et problem med varen);
http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/ ... s/Koebelov
Af PhDream
De sidste to sider har I kørt i ring. :s
Af Pante
Ja det har de, men det er ganske rart at høre hvad folk mener. For jeg tager bestemt meget af det med mig på arbejdet, både for at gøre mig bedre men også for at hjælpe kunderne endnu mere.

Så tråden har da virket som jeg gerne ville :)
Af Cutter
Ja det var en meget energisk tråd, du fik sat op her. :)
Af Otto J
Shooter DK skrev:og jeg kan sige det igen der findes ikke god og dårlig service som i mere eller mindre alle snakker om forstå nu vejledning og lign. er ikke service men kundebetjening derfor findes der god og dårlig kundebetjening. service er en ydelse som er et suplement til hovedydelsen at sælge elektronik service er noget der er ens for alle kunder uanset sælgers evner som sælger det kunne være mulighed for at kunden får tilbudt en pose til sine nyindkøbte vare, en vandautomat, forlænget garanti eller returret som ikke er lovpligtig i fysisk butik da der ikke er tale om dørsalg og er derfor ikke omfattet af dørsalgsloven.
Det er ordkløveri efter min mening, men ja strengt taget har du ret, folk bruger ordet "service" når de egentlig mener betjening. Men det ændrer ikke på pointen i at det DESVÆRRE er sådan at nogenlunde ordentlig BETJENING er en mangelvare. Det er DESVÆRRE sådan at det koster ekstra at blive betjent af en høflig, kompetent, interesseret sælger der tager sig tid til at sætte sig ind i kundens problemstillinger.

Der er to sider i dét med god kundebetjening: Den ene side er den tekniske knowhow. Jeg er enig med Pante i at størstedelen af kunderne, især i en Expert forretning, ikke er nørder og derfor er der en masse tekniske detaljer der er uvæsentlige at vide som sælger. Der er det ofte vigtigere at man kan tale på bølgelængde med kunden, sætte sig ind i problemerne, og hvis det er vigtigere for kunden at hans fjernsyn er hvid og med få knapper på fjernbetjeningen end at billedet er godt, så skal sælgeren også kunne holde sin kæft mht. tekniske detaljer, og give kunden dét han i det tilfælde har brug for. Hvis der så kommer en meget teknisk minded kunde ind, så er det fair nok at man som sælger ikke kan følge snakken, hvis butikken ikke er målrettet mod teknisk mindede kunder. Jeg står i en butik der i høj grad henvender sig til kyndige kunder, derfor stiller det også væsentligt større krav til MIN tekniske viden, end for en sælger i en typisk Expert forretning. Min pointe i dét er at det ikke er ensbetydende med at jeg leverer bedre _betjening_, jeg henvender mig måske bare til en anden type kunde. Jeg er ikke sikker på at jeg er den bedste til at betjene folk der er komplet blanke på al teknik - når jeg forsøger at forklare ting rimeligt pædagogisk og nede på jorden, så er jeg sikkert stadig for teknisk for mange.

"Hvad er forskellen på de her to forstærkere" "Der er bedre D/A konverter i dén der". "Hvad er en D/A konverter?" "Den laver lyden om fra digitalt til analogt". "Hvad betyder analogt?" Så er det cirka dér jeg kommer i problemer... En mindre teknisk minded sælger ville sikkert have nøjedes med at sige at den ene lyder bedre end den anden, og det kan være lige så god betjening.

MEN - og det er så dét min smøre leder hen imod: UANSET hvilket teknisk niveau man er på, og hvilket teknisk niveau kunderne er på, så er det AFGØRENDE at dét man siger er rigtigt. Uanset hvor lidt en kunde ved, så har de ret til at få et korrekt svar. Hvis kunden spørger om noget sælgeren ikke ved, så må sælgeren enten melde pas eller finde ud af det korrekte svar. Der er desværre RIGTIGT mange sælgere der ikke ønsker at tabe ansigt og fremstå uvidende - selv når det er en tydeligt mere kyndig person de står overfor - og derfor opdigter de simpelthen nogle svar som lyder plausible i deres egne ører. Alle kan tage fejl eller huske forkert, det gør jeg også ind imellem, men det er desværre sådan at i en MEGET stor del af branchen, der får man ofte fejlagtige og ind imellem decideret torskedumme svar på selv ganske simple spørgsmål.

Pante: Nu startede du tråden med at tage hele branchen i forsvar, så er det lidt ligegyldigt hvordan det foregår hos lige præcist dig i lige præcist din butik. Jeg forsvarer eller kritiserer heller ikke branchen som helhed ud fra hvordan det er i min butik, men ud fra hvordan jeg oplever branchen som helhed. Og jeg må sige at jeg kan GODT FORSTÅ at rigtigt mange mener service/betjenings niveauet i de gængse radioforretninger ikke er penge værd. Det er meget fint at tage sig tid til kunderne, vise dem forskellige alternativer, køre ud og sætte op, køre ud igen hvis kunden fucker noget op, give telefonisk hjælp efter købet osv osv osv. Men ALT dette falder til jorden med et brag, hvis man som sælger har givet kunden forkerte oplysninger. Korrekte oplysninger, uanset teknisk niveau, er ALTAFGØRENDE for at kunden får en god oplevelse, ikke bare af betjeningen men af dét produkt de rent faktisk ender med. Ligesom at det heller ikke hjælper en døjt at tilbyde opsætning hjemme hos folk, hvis man sender en installatør der aldrig har hørt ordet delefrekvens ud for at sætte surround-anlæg op.

Det er rigtigt at man ikke kan forlange af sælgerne at de ved alt om alt. MEN, de skal sgu vide mere om "alt" (inden for de produkter man sælger) end den almindelige forbruger, og ikke mindst, så skal de ting de "ved", være rigtige. De helt basale ting, må man lægge et plasma-tv ned når man sætter beslaget på, hvilken tuner skal jeg bruge når jeg har kabel-tv, hvilket kabel skal jeg bruge fra min blu-ray afspiller til min surround-receiver - ting der faktisk slet ikke har noget som helst med ydelse at gøre, men bare ganske almen brug og betjening af udstyret, er alligevel ting der gang på gang rådgives direkte idiotisk om i rigtigt mange butikker, OGSÅ nogle af dem der tager ekstra betaling for "god rådgivning". Det er ikke godt nok at man taler pænt til Fru Hansen og holder døren, hvis man ikke ved en brille om dét man står og sælger.

Og uanset hvordan det går i din eller min forretning, så er det et faktum at branchen er ulideligt RINGE på dette punkt. Jeg ved ret beset ikke om de er ringere end så mange andre brancher, men nu er det altså en ret kompliceret branche vi er i, hvor kravene til sælgerens viden, uddannelse og ganske almindeligt grundlæggende intelligens, faktisk er ret høje hvis man vil levere en ganske almindeligt, grundlæggende og korrekt rådgivning. Jeg tror ikke der er nogen, selv de mest hardcore entusiaster, der vil løfte et øjenbryn over at en sælger ikke kan opremse de forskellige 3D standarder i HDMI 1.4, men en hvilken som helst sælger SKAL satme kunne lire forskellen på HDMI 1.1, 1.3 og 1.4 af i søvne, hvis han vil forsvare at tage penge for rådgivning om køb af tv og surround-anlæg. IKKE fordi det er vigtigt at kunne besvare de tekniske spørgsmål som nørder kan finde på at stille, men fordi forskellen på de tre standarder kan være TEMMELIGT afgørende for hvilke kabler du skal give din kunde med hjem for at han kan bruge sit system ordentligt.

Det er nørdeviden for kunderne, ja. Men det er IKKE nørdeviden for en sælger, det er ganske almindeligt baggrundsviden som en sælger SKAL have for at betjene Fru Hansen korrekt. Dén der med at hvis kunderne ikke ved noget om teknik, så behøver sælgeren heller ikke gøre det, er fuldstændigt fejlskudt. NETOP fordi kunderne ikke ved noget om teknik, er det sælgerens opgave at gøre det - i hvert fald hvis han vil tage penge for rådgivning, som sagt.
Af Shooter DK
otto som sædvandlig forklare du tingene langt men rigtig præcist thump up
Af Cutter
Ja skide flot :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10