Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Happy^
Hola!

Jeg har forsøgt at kalibrere min(e) skærm(e), og her er hvad jeg umiddelbart er nået frem til:

[img]http://i47.tinypic.com/2dm6txj.jpg[/img]

Jeg har med vilje kalibreret efter en lidt høj lysstyrke, da jeg ellers synes at det bliver for mørkt i spil osv.
Men jeg synes ikke helt at kalibreringen rammer 100% - så her mangler jeg lidt feedback, på hvordan jeg får indstillet det sidste.

Jeg bruger en Spyder3Elite til kalibreringen, og følger guiden, med følgende:
- Gamma: 2,2
- White Point: 6500K
- Brightness: 160
- Ambient Light: Off
- Gray Balance Calibration: Off
- Spyder Certification: Off

På forhånd tak! ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rapportfunktionen i Spyder-softwaren er ikke ret god, så man kan næsten ikke læse noget ud af det billede du viser. Du kan kun se, at den gennemsnitlige gamma rammer ret godt, og så har du to deltaE værdier for hhv. 50% og hvid. Hvis du vil have en bedre rapport, så skal du prøve HCFR programmet i stedet, men det er noget mere omstændeligt at bruge.
Af Happy^
yakken skrev:Rapportfunktionen i Spyder-softwaren er ikke ret god, så man kan næsten ikke læse noget ud af det billede du viser. Du kan kun se, at den gennemsnitlige gamma rammer ret godt, og så har du to deltaE værdier for hhv. 50% og hvid. Hvis du vil have en bedre rapport, så skal du prøve HCFR programmet i stedet, men det er noget mere omstændeligt at bruge.
Hvis det er det der skal til, så må jeg jo bare gøre det :)

Har du nogen god guide ved hånden?
Af bantam
Indstilling af konstrasten er afhængig af omgivelsernes lys: Om aftenen kan man skrue ned for KONTRAST, så den maksimale lysstyrke ligger i området omkring 100[cd/m^2]. I en soloplyst stue rækker det ikke.

Jeg gætter på, at Spyder-softwaren kun måler på skærmen, og derfor kan den ikke ændre på kontrast-indstillingen - med mindre den ser, at der sker en discoloration som følge af, at en farve brænder ud (måske at der mistes rød i gråtoneskalaens lyse ende, når der er skruet for højt op for kontrast.