Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af akanhjo
Midt i alt snakken om HD TV med hd kompitable recievere til HD lyd, kom jeg til at tænke over det udstyr som skal levere lyden, nemlig højtalerne. Hvis Du har en rigtig fin reciever der leverer HD lyd, så skal der jo også være gode højtalere til at formidle lyden. Kan man sige noget om, hvilken standard højtalerne skal være af. Hvor dyrt eller hvor gode skal højtalerne være for at leve op til Hd lyden?
akanhjo
Af Kratz
Puha, det var da godt nok noget af et bredt spørgsmål!

Det korte svar er nej. Der kræves ingen særlig standard af højtalere for at levere HD-lyd. Dette er udelukkende et spørgsmål om det tilhørende udtstyr, og i princippet kan du køre HD-lyd på et PC surround system ala Logitech (som er populært i mange kræse).

Når det så er sagt, er der en række andre ting man bør overveje, når man køber højtalere.

- Skal de benyttes udelukkende til film/TV brug, eller også musik?
- Skal det 'blot' være højtalere der lyder godt, eller spiller designet også ind?
- Hvilket prisniveay ligger resten af udstyret i? Dette bør afstemmes
- Og med hensyn til resten af udstyret er parringen også vigtig. Nogle højtalere lyder godt på nogle systemer, og mindre godt på andre systemer.
Af akanhjo
det jeg bare tænkte var at når man skal investere sådan i hd lyd skal man også købe noget ordenligt for at få en godt resultat af lyden... men for mit vedkommende hedder det et bosehøjtalersystem med en HK avr..
Af Kratz
Jamen jeg kunne ikke være mere enig! Og det skulle da gerne fremgå af min sidtste post selv om det måske er lidt snørklet formuleret.

God lyd fortjener et godt system.
En tommelfingerregel siger, at man skal bruge ca. dobbelt så meget for højtalerne som for receiveren. For stereosystemer vel at mærke. For surround kan det hurtigt blive lidt mere end det.

Bose er jeg personligt lidt reserveret overfor. Jeg har egentlig ikke noget reelt at have det i, da jeg aldrig har hørt nogle af deres højtalere.
De er sikkert helt fine, men får ind imellem nogle lunkne ord med på vejen.
Af akanhjo
ja der er mange meninger om bose, jeg synes selv at deres lifestyle systemer lyder lidt flade, men jeg har et højtaler system med en an anden forstærker og det giver et væsentligt bedre resultat end lifestyle systemerne... dog bliver det aldrig godkendte af audiofile ører... hehe