Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Har problemer med at få ordentlig billede på skærmen når jeg ser alm TV via min computer som kører Windows Mediacenter, dette sker via et DVI-> HDMI adaptorkabel og et alm phonostik stik til lyden.

Lyden fejler ikke noget, i hvert fald ikke hvad jeg kan hører.

Billed mæssigt opleves det, som om at billedet bliver meget digitaliseret (kornet), svært at forklare men billedet er væsentlig forringet i forhold til at se det gennem både scar stik (via Mediacenter) og alm antennestik (uden om Mediacenter).

Tv'et er dette http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=236937

Ved afspilning af DVD er der ingen problemer.

Kan lige nævne at vores antennesignal ikke er verdens bedste, men viser dog ok tv når signalet køres uden om (computeren)

Hvad gør jeg..?? er det min opsætning eller hvordan..??
Brugeravatar
Af azrael
Som jeg forstår det har du et tv-tuner-kort i computeren. Jeg kunne forestille mig, at problemet er det signal dit tuner-kort leverer til DVI-udgangen. Det blæses jo op til 4x (hvis ikke mere) af dets oprindelige størrelse

Desuden er der vist ikke samme billedbehandling på signaler modtaget via tv'ets HDMI indgang(e), som der er ved direkte modtagelse via tv'ets tuner.

Der sker for øvrigt ingen signal-tilpasning via dit DVI->HDMI kabel. HDMI er bagudkompatibel med DVI. Det er faktisk de samme signaler. HDMI svarer basalt set til DVI-D (den digitale del af signalet) samt lyd i samme stik.
Af Bo
Ok og tak for svar, men hvordan får jeg løst problemet?, hvis man selvfølgelig tager udgangspunkt i at det er tv tuner kortet som det er galt med..??

Computeren er en Amitec Homeliving Center media pc. (model nummer kanjeg ikke lige huske).

Har set at man kan udskifte det gamle DVI stik til et med HDMI stik, vil det evt løse problemet..???
Brugeravatar
Af azrael
Jeg ved ikke hvordan du, om noget, kan få løst problemet. Udskiftning af DVI til HDMI stik er ingen løsning, og det kan du sådan set heller ikke. Som jeg umiddelbart ser dine muligheder så kan du enten prøve at tunerkortet eller grafikkortet i din pc, hvis det da er en mulighed. Det kommer nemlig meget an på de komponenter der er anvendt.

Har du mulighed for blot kortvarigt at sende billedet gennem VGA i stedet for? Hvis ja, giver det en forbedring (færre artefakter) i forhold til HDMI?
Af Bo
Det jeg egentlig mente med DVI stikket til HDMI , var nemlig at skifte grafikkortet til et med HDMI stik.

Mht VGA så vil jeg prøve det senere.

kan det have noget at gøre med opløsningen som jeg kører med på grafikkortet..???
Brugeravatar
Af azrael
Ja, det har en del at sige hvilken opløsning du sender til tv'et, men ligegyldigt hvad, så skal der meget skalering til et eller andet sted i processen. Det er så med at finde ud af, hvor det helst skal ske.
Af Bo
Har nu fundet ud af at signalet på TV'et bliver markant bedre, når jeg slukker for min PC. (antenneledningen til fjernsynet er sat sammen med PC'ens tv turner kort)

Så måske er det en antenneforskærker jeg i virkeligheden har brug for..??