Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hasse78
Hey medlemmer,

jeg må endnu engang ty til jeres uvurderlige hjælp-:).

Jeg har netop investeret i en Lg BD390 afspiller, og ønsker at tilkoble den via analog output til min Marantz SR 7500 receiver (uden Hdmi).

Har læst brugsanvisning for- og bagfra, og kan desværre ikke finde ud af hvordan opsætningen skal være, når jeg vil have BD390 til at decode HD-formaterne og sende dem til receiveren, som så kun skal videresende signalet til højttalerne!

Hvad skal indstillingen være under AUDIO fanen:

Hdmi: PCM Stereo
PCM Multi Ch.
DTS Re-Encode
Primary Pass-Thru

SPDIF: PCM Stereo
DTS Re-encode
Primary Pass-Thru

Samp. Freq: 48 Khz
96 KHz
192 KHz

DRC: On
Off

Speaker: 2,1
5,1 -har valgt denne pga. mit højttaler antal!
7,1

håber I kan hjælpe med mit problem, og så fremt i kan hjælpe med indstilling til SR7500, så er det også meget velkommen:-)

Mvh. Hasse
Af Kratz
Tror snarere det er din Marantz du skal have indstillet end din LG.
Nu kender jeg ikke LG'en skal jeg lige sige, men normalt sendes signalet over samtlige udgange, og så er det blot et spørgsmål om at forbinde enhederne rigtigt.
Man kan for de digitale udgange vælge om signalet skal være som PCM eller bitstream, men eftersom dette er de analoge udgange, er der ikke så meget at rafle om. Lyden vil automatisk blive konverteret før den sendes ud af disse, og de ting du lister har intet at sige i den sammenhæng.

Har du sat din Marantz til input 'multiple in', 'multiple analog in' eller lignende?
hasse78 skrev:Har læst brugsanvisning for- og bagfra, og kan desværre ikke finde ud af hvordan opsætningen skal være, når jeg vil have BD390 til at decode HD-formaterne og sende dem til receiveren, som så kun skal videresende signalet til højttalerne!
Du har vel ikke fler-kanals analoge udgange på blueray afspilleren?
Normalt vil man vel tilslutte receiver og blueray med et digital audiokabel, enten coax eller optisk. Du får ikke HD lyddelen med, hvis den ikke forbindes med HDMI, men siden du har 5.1 opsætning er det vel også lige meget. BD390 skal stå på Re-encode (DTS). Det vil gi' den bedste lydkvalitet. PCM er hvis du tilslutter BD og receiver med HDMI. Marantz'en skal naturligvis stå på en rigtige indgang og sættes til at automatisk at dekode signalet.
Af Kratz
Peter Schrøder skrev:Du har vel ikke fler-kanals analoge udgange på blueray afspilleren?
Jo, det skulle den have.
Peter Schrøder skrev:Normalt vil man vel tilslutte receiver og blueray med et digital audiokabel, enten coax eller optisk.
Som du selv skriver senere vil du miste HD lyden med disse forbindelser, så det kan ikke anbefales.
Peter Schrøder skrev:Du får ikke HD lyddelen med, hvis den ikke forbindes med HDMI, men siden du har 5.1 opsætning er det vel også lige meget.

??? Den må du gerne forklare lidt nærmere. Jeg forstår den i hvert fald ikke.
Derudover er det ikke rigtigt at man kun kan få HD-lyd over HDMI. Som omtalt kan HD-lyden dekodes internt i afspilleren og sendes over analog. Det vil derfor være min anbefaling og netop hvad trådstarter har gjort.
At dekodningen så måske ikke altid er på højde med den en topklasse receiver kan klare er en anden sag. Det afhænger helt og aldeles af udstyret.
Peter Schrøder skrev:BD390 skal stå på Re-encode (DTS). Det vil gi' den bedste lydkvalitet. PCM er hvis du tilslutter BD og receiver med HDMI. Marantz'en skal naturligvis stå på en rigtige indgang og sættes til at automatisk at dekode signalet.
Igen, dette gælder kun hvis det er et digitalt signal. Derudover er jeg uenig i setup over HDMI. Hvis du har en god surround receiver giver det for det meste det bedste resultat at bitstreame lyden snarere end sende den som PCM.
Af hasse78
Tak for svarene:-)

- Fler-kanals analog udgang: så jo det har bd390 netop -bl.a. derfor
jeg købte den pga. Marantz sr7500 er uden Hdmi, men med 7,1
analog indgang.

- HD-lyden kan sagtens sendes via analog-signal, også i 5,1
lyden på mange Blu-ray film er optaget i 5,1 HD MASTER AUDIO,
altså ikke 7,1.

Marantz:

Tror nok jeg har fået styr på Marantz indstillingerne, idet jeg har valgt 7,1 analog indgangen, hvorunder Marantz´en er sat til at yde lidt mere bund via Sub´en. SUB´en til +10db og højttalerne til +3db.

Brugsanvisningen, Marantz, angiver, at såfremt analog-indgangene anvendes vil signalet blive videresendt UDEN dekodning i receiveren -altså et ukomprimeret signal til højttalerne, så det eneste receiveren bruges til er at kontrollere volumen!

Der er ikke mulighed for at vælge 5,1 på Marantz´en, men det skulle heller ikke betyde noget, idet der kun er tilsluttet kabler til LF, LR, C, SL, SR + SUB og BD390 er indstillet til kun at sende ud via 5,1.

BD390 spørgsmål:

1: Skal lyden sendes via PCM-Multi CH eller Bitstreames?

2: Såfremt lyden skal Bitstreames, hvordan indstilles det så?

Har valgt følgende indstillinger:

Hdmi: PCM Stereo
PCM Multi Ch.
DTS Re-Encode
Primary Pass-Thru

SPDIF: PCM Stereo
DTS Re-encode
Primary Pass-Thru

Samp. Freq: 48 Khz
96 KHz
192 KHz

DRC: On
Off

Speaker: 2,1
5,1 -har valgt denne pga. mit højttaler antal!
7,1

Ser disse indstillinger korrekte? Ellers kom gerne med foreslag, ALT KAN BRUGES:-)
Af Kratz
Det ser helt rigtigt ud.
Tror stadig det er for Marantz'en du skal finde svaret.