Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens..

Nu har jeg, efter lange overvejelser, bestilt et 42" X20 som bliver leveret mandag..

Derfor er jeg nu gået videre til at undersøge hvor godt mit "gamle" surround anlæg vil gøre det, til mit nye fjensyn..
Egentlig havde jeg ikke troet der ville være andet end scart udgang, men så ved nærmere kig at der også er HDMI udgang i DVD-afspilleren.. Hvad effekt har dette for billedet når jeg ser DVD, når afspilleren i surroundsystemet ikke er BluRay eller andet HD afspiller? Kan det stadig betale sig for mig, at købe et HDMI kabel og smide imellem det og mit X20 fjernsyn?

Her er lige link til den hjemmebio jeg har: http://www.p4c.philips.com/files/h/hts3 ... ss_dan.pdf

Håber en venlig sjæl vil hjælpe mig med lidt forklaring..

Hilsen Jan
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det fremgår ikke hvordan du rent faktisk har tænkt dig at koble tingene sammen? Skal det hele køre via din receiver eller sætter du DVD'en direkte til TV`'et? HDMI er klart at foretrække, da du slipper for en DA-AD konvertering mellem afspiller og TV. Hvis det hele derimod skal ryge direkte i din receiver - som jeg så gætter på ikke har HDMI-udgang - så kan det vel nærmest ikke lade sig gøre med HDMI fra DVD til receiver? Der ville jeg nok benytte et HDMI til TV'et og så lyd til anlægget separat.
Af Kratz
Jeg er helt enig med Yakken.
Forudsat din receiver ikke har HDMI ind/udgange, vil det være bedst at køre billedet direkte fra DVD til TV med HDMI kabel.
Lyden skal du så koble fra DVD til receiver med enten optisk eller co-axial, afhængigt af hvad der er til rådighed.
Af JanSI
Må bede jer svar skyldig, aner ikke hvad jeg har tænkt mig eller hvad muligheder jeg har..

Altså det er ikke en DVD optager, kun DVD afspiller med 5 højtalere og en subwoofer til.. Der er HDMI udgang i den, som jeg gætter på jeg skal kører billedet igennem til fjernsynet (kører selve signalet direkte ind i fjernsynet gennem kabel - yousee).. Ved ikke hvad muligheder jeg har af lyd.. Der er AUX indgange, men der er også en coaxial indgang, ved ikke om den kan bruges til at føre den ind gennem? Lyder sådan på jer :)

Er der andet der skal kobles mellem DVD og fjernsyn umiddelbart?
Af Kratz
Jeg misforstod dit setup i første omgang. Din DVD er ikke bare en DVD men også en receiver samtidig.
Derfor er der ikke så meget at forbinde andet end at føre et HDMI kabel til TV'et, så er du i princippet kørende :)
Af JanSI
Så det vil sige jeg er kørende med lyd og hele pisset, ved at købe et HDMI?

Og det skal bare være et billigt fra fx av-cabels.dk så vidt som jeg har læst mig til ? :)
Af Kratz
Hmm, en ting jeg glemte i farten er TV lyden, hvis du altså vil have den ud over anlægget.
Det kræver en forbindelse mere fra TV'et til anlægget. Desværre har din Philips enhed ikke optisk indgang, hvilket havde været det nemmeste.
I stedet har du to muligheder:
1) Skaf en konverter ala denne her: http://www.av-cables.dk/optisk_digital_ ... er_214_da/. Før lyden ud af optisk i TV'et, gennem konverteren og ind i coaxial på din Philips, eller
2) Forbind TV og anlæg med phono kabler ala dem her: http://www.av-cables.dk/optisk_digital_ ... bel_39_da/
Senest rettet af Kratz 27 maj 2010, 08:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er jo et helt andet setup end du først beskrev :)

Konterveringen af optisk til phono er lidt en dyr løsning, der ikke rigtigt giver dig nogen fordel. Så længe TV'et rent faktisk har phono-udgang, så kan du ligeså godt købe kablerne i Kratz' andet link, samt et HDMI-kabel til billedet. AV-cables har også HDMI-kabler til fornuftige penge - bare køb det billigste. Dit anlæg kører alligevel kun med SD-opløsning, så båndbredden er ikke vigtig. Derfor skal du også undlade at DVD'en opskalerer til 1080p, da du ligeså godt kan lade TV'et klare dette.
Af Kratz
Det eneste jeg overvejer er, om det giver mulighed for 5.1 (på visse HD kanaler), hvis lyden overføres digitalt?
Tror den har været oppe flere gange før, men jeg er aldrig blevet rigtigt klog på det.
Af JanSI
Beklager jeg har stillet mit spørgsmål forkert, men bunder nok i jeg ikke rigtig ved hvad jeg spørger om ;)

Tror jeg kører med muligheden i phono, men dertil har jeg yderligere et spørgsmål: Som kratz skriver, er der noget med 5.1 via fjernsyn - ved at kører over phono får jeg IKKE mulighed for at få nogen surround lyd når jeg ser fjernsyn, vel? Er vel kun ved afspilning af DVD?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, fra TV'et får du kun stereo hvis du bruger phono. Som Kratz skriver, så er vi også lidt usikre på om du vil få det med konverteren fra SPDIF->Phono.

Dvs. kun surround når du ser DVD.
Af JanSI
Mange tak.. Fedt forum!

Tror efterhånden jeg er klar til mit 42" X20 kommer på mandag, håber bare det lever op til forventningerne :)
Af Kratz
En lille opdatering, selv om jeg vil tro du har købt det nødvendige udstyr.
Der er lidt flere informationer at hente i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=1&TPN=1

Jeg var usikker på, om man kunne få 5.1 lyd over den optiske udgang (hvis TV kanalen sendes med 5.1 lyd naturligvis). Det lader til at være tilfældet for Panasonic G20, så jeg vil bestemt tro det også gælder for X20.
Dermed vil jeg mene løsningen med optisk samt konvertering til coax er at foretrække, selv om den er lidt dyrere.
Af JanSI
Hej folkens,

Er helt på bar bund.. Som nævnt har jeg 42" X20 samt det Philips Surround jeg beskriver længere oppe..

Dog har jeg aldrig fået surround til at virke, hverken ved tv(forståeligt) eller ved DVD.. Glædede mig som et lille barn til at se Avatar på mit nye fjernsyn, men endte med at se den, hvor lyden blev sendt ud via fronthøjtalerne+subwoofer+centerhøjtalere, altså virker det til de eneste der ikke spiller med er baghøjtalerne..

Er lige flyttet hvor det hele har været pakket ned, så regnede egentlig med baghøjtalerne ikke havde overlevet turen, men hvis jeg sætter deres stik i fronthøjtalernes spiller de begge ganske udemærket - hvad sulen er det så der gør at jeg ikke kan høre surround når det hele ellers er sat til?

Har som sagt HDMI til at køre billedet og købte phono-kabler efter jeg havde snakket med jer herinde, men de ser heller ikke ud til at virke.. Så for dummies: Burde jeg have andet sat til min DVD reciever end de 6 enheder, HDMI til fjernsyn samt phono-kabler til lyd?

Hjææææælp :)

Hilsen Jan