Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JanSI
Tak for svaret..

Er det den generelle holdning? Som sagt, ved ikke ret meget om fjernsyn, så det eneste jeg vil være 100% sikker på når jeg køber, er at billedet ikke bliver fucket ud, pga. afstanden jeg sidder fra skærmen.. Derfor "frygter" jeg 42", men på mange herinde lyder det bare til ikke at være noget problem med sådan en skærm?

Håber på et par feedbacks mere, så kan denne tråd lukkes (eller hvad man nu gør herinde) :)
Af JanSI
Bliver nødt til lige at oppe denne igen.. Fik aldrig de vilde begrundelser på, hvorfor jeg skulle tage X20 frem for C2 modellen?

Kan i næste uge få et 42C2 til 3500, hvor et x20 koster 4400.. Er x20 så stadig 900 mere værd, eller kan jeg roligt tage C2 og stadig få godt billede til prisen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det må jo være op til dig. Du har fået listen over forskellene på de to, som kort kan ridses op til:
- Nyere billedmotor
- En ekstra HDMI-port
- Mulighed for at føre lyd ud via phono
og så lidt blandet lir, som ikke er så meget værd (scart, text-tv mv.)
Af JanSI
Er mere fordi jeg ikke ved hvad konsekvens de forskellige "mangler" har ved C2? Giver dårligere billedmotor et dårligt billede? Mulighed for phono, hvad er det?

BTW. tak for svaret
Af JanSI
Nogle hurtige svar inden jeg skal ud og købe imorgen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Phono er de almindelige "rød/hvide" udgange, som du med garanti har set på en forstærker, din CD-afspiller osv. Idet TV'et ikke har disse, så kan du reelt ikke hive lyden ud af den og over i eks. et anlæg. En ret markant mangel i min mening

En ældre billedmotor vil potentielt giver et dårligere billede, men den forrige generation af disse modeller havde ikke noget dårligt billede alligevel, så om det reelt er et problem, er nok tvivlsomt.
Af JanSI
Aaarh, der kan man bare se.. Når jeg nu sætter mit fjernsyn til et surround anlæg, er det så et problem med phono?

Hvad ville du normalt set bruge en phono udgang til? Sætte musikanlæg til eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, altså - du kan jo slet ikke sætte den til noget som helst hvis TV'et ikke har en udgang...

Et TV har typisk ikke nogen surround-udgang, og nede i disse modeller, så får du heller ikke optisk udgang. Så er der kun en stereo-phono tilbage, og den får du ikke med C2. Så ingen ekstern lyd med dette TV.
Af JanSI
Okay, interessant! Jeg troede bare man kunne slutte sit surround til som man plejer og så bruge dvd'en til at se fjernsyn igennem?

Nu har mit surround været pakket ned et års tid pga. flytning, men jeg huskede det bare ikke som om at jeg skulle slutte andet til fjernsynet end antennekabel og scart - men det er mig der husker forkert eller hvad ? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvordan plejer du da normalt at tilslutte det? Én ting er jo surround fra din DVD, noget andet er lyden fra TV'et til dit anlæg når du IKKE ser DVD. Det er to forskellige ting.

Hvis du agter at se digitalt TV, så skal du ikke køre noget igennem din DVD (det er vel en optager samtidigt, hvis den har tuner?). Der skal du tilslutte antennestikket direkte til TV'et og benytte TV'ets egen tuner, ellers vil du få et markant ringere billede.
Af JanSI
Som sagt ved jeg ikke ret meget om fjernsyn, men var det jeg havde i tankerne.. Kan dog høre det ikke er løsningen :)

Så var jeg i Elgiganten og se på C2, hvilket de ikke havde hjemme før fredag, så kan tilbød mig et Samsung LE40B625, som jeg efter lang tids overvejelser købte (tror jeg faldt for hans salgssnak).. Var dog ikke engang nået hjem før jeg fortrød det, så nu har jeg købt et X20 som bliver leveret mandag.. Så burde der være muglighed for at tilslutte mit surround med phono og få nogenlunde lyd på tv'et? :)
Af BrianH
JanSI skrev: Så var jeg i Elgiganten og se på C2, hvilket de ikke havde hjemme før fredag, så kan tilbød mig et Samsung LE40B625, som jeg efter lang tids overvejelser købte (tror jeg faldt for hans salgssnak).. Var dog ikke engang nået hjem før jeg fortrød det
:D :D
Elgigantens sælgere lever godt af deres bonus for at lokke kunderne til at købe Samsung. Uanset hvad de går ind i butikken for (Philips, Sony, Blendere...) kommer de ud med et Samsung tv. :)
Af JanSI
Haha det er sgu rigtig :) Sælgeren sagde at X20 brændte hurtigt fast, at han selv havde et disney logo og dr1 logo der ikke ville gå væk.. Meeen han kunne lave "årets tilbud" på det samsung der.. Sjovt nok var det samme "tilbud" den anden sælger senere ville lave, efter at have snakket uafhængigt med dem begge - fra 6500 direkte ned til 5000, men når jeg spurgte om yderligere 100krs rabat så de på mig som om jeg var blevet sindssyg :)