Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

troede jeg skulle købe ny reciever med HDMI 1.4 for at få 3D, full-HD og HD lyd of ligeledes udskifte alle mine nuværende HDMI kabler men ud fra hvad de skriver på av-connection ser det ikke sådan ud så længe man dog ikke skal have internet igennem hvad siger i til det skal jeg så ikke skifte min reciever ud?

(CITAT fra av-connection.dk)
HDMI 1.4 kabler - Hvad nu?
Den seneste version inden for HDMI standarden er HDMI 1.4, hvilket er en opdateret version som primært er tiltænkt 3D video, men har også funktioner så som TV returlyd og netværk (internet via HDMI). Disse features, på nær netværksfunktionaliteten, fungerer 100% via et alm. HDMI 1.2 / 1.3 kabel i en god kvalitet, da det blot er et spørgsmål om kablet har opnået den seneste certificering. Kabler og stik er fuldstændig identisk, HDMI 1.4 har blot et ekstra lederpar med til netværksdelen. Så hvis udstyret ikke skal bruge internet eller man kan overleve at koble et alm. netværkskabel til, så er der ingen forskel om man benytter et HDMI 1.2, 1.3 eller 1.4 kabel - blot man husker at kabelkvaliteten skal være i orden til 3D, Fuld HD, Deep Color, lange kabeltræk, osv., da det alt sammen kræver en høj hastighed (op til 10.2 Gbps).
Af Notional
Kablerne kan du beholde, men HDMI controlleren i din reciever kan ikke håndtere 3D, så den må ud. Ellers kan du købe en alm. 3D BD afspiller, der har 2 hdmi udgange; 1 til dit tv og 1 til din reciever.
Af Jeden
Jeg går med samme overvejelser. Men vil det sige at kablerne (HDMI 1.3) behøver man ikke skifte ud, hvis man køber en 3D ready surround reciever ?
Brugeravatar
Af hans123
Jeg bruger helt alm HDMI 1,3 kabler i mit 3D setup

Panasonic VT20 samt medfølgende 3D bluray afspiller.

Det virker helt fint og uden problemer.

Panasonic 3D bluray har 2 HDMI udgange så du kan slippe for ny forstærker.

1 til billede og lyd ( 1,4 ) og en til lyd. ( 1,3 )
Af Shooter DK
okay tak så tror jeg bare jeg køber en onkyo 608 til 4500 kr. for vil gerne bruge min ps3 til film men kan ps3 overhovedet lave lige så god 3D som en standalone 3D blu-ray afspiller ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, en PS3 vil ikke være anderledes end en standalone. Det er ikke afspilleren der afgør hvor godt 3D bliver - det er TV'et. Alle afspillere skal levere 3D-materialet på samme måde og så er det op til TV'et at få noget godt ud af det.
Af Kratz
Men derudover har du stadig problemet med PS3 at den kun har en HDMI udgang. Med mindre du har en 3D ready receiver, kan signalet ikke føres igennem til TV'et.
Af Jeden
Jeg regner med at lægge en bestilling ind på en af de nye Pioneer recievere som kommer snart til fornuftige penge. Så skulle det gerne være på plads.
Af Shooter DK
ja det er rigtigt og derfor udskifter jeg min nuværende sony dg820 med enten en onkyo 508 eller 608 ved dog ikke hvilken endnu for ved ikke om 508 er stærk nok.
Af Jeden
Shooter DK skrev: for ved ikke om 508 er stærk nok.
Jeg har også kig på 608. Det bliver enten den eller en Pioneer. Om 508 bliver stærk nok vil vi forhåbentlig kunne se anmeldelser af snart ;)
Af Suneee
Hvad med Yamaha RX-567? Den skulle også være klar til 3d.
Af Shooter DK
yamaha er også en mulighed sammen med maranz og denon osv. men ved mange synes onkyo er noget af det bedste på marked så derfor vælger jeg onkyo da de har mange funktioner jeg efterlyser.
Af red_martians
yamaha plejer generelt at være en ret god kvalitet. Overvej evt. Denon 1911. Den skulle være på trapperne meget snart, og kan ses på hifiklubbens hjemmeside.