Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg står og skal til at have nyt TV.

Jeg håber der en een der kan give lidt gode råd med på vejen.

Jeg har 4 meter fra hvor jeg sidder til vægen hvor dyret skal hænge.
Med 4 meter har jeg ladet mig fortælle at det er en 32" jeg skal gå efter ?
Jeg skal hovedsagligt bruge det til at se (kabel)TV og DVD på.

Jeg har været ude og se mig lidt omkring, og læst alverdens tests.
Jo mere jeg læser, og jo flere TV jeg kigger på, jo mere forvirret bliver jeg.

Jeg har kigget meget på Philips 32PF9830 og på Samsung LE-32M61B (eller 51B)
Jeg har haft kig på Philipsen mest pga. Ambientlight og design, og er stødt på Samsungen som et godt alternativ.

Er det nogen der kan komme med lidt gode råd (evt. et andet alternativ) og et sted hvor man kan få lov at se begge skærme live, og med lidt forsklligt input (Tv signal og DVD).

Mvh.
Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hold dig til Samsungs 61 model frem for 51'eren.
Du kan se dem begge i Fona på Strøget i Kbh.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ambilight effekten er ret fed når du får den hjem i stuen ved jeg af erfaring, og det giver faktisk en bedre opfattelse af billedets helhed.

Jeg har endnu ikke fået set LE-32M61B i tændt tilstand, men jeg mener det er et rigtig godt alternativ. De to modeller, sammen med Sonys kommende V serie, er hvert fald noget af det bedre skærme på LCD markedet i øjeblikket.
Jeg har 4 meter fra hvor jeg sidder til vægen hvor dyret skal hænge.
Med 4 meter har jeg ladet mig fortælle at det er en 32" jeg skal gå efter ?
Det tror jeg passer meget godt. 32 tommer er vel omkring 80-85 centimeter og en grundregel siger, at minimumsafstanden til skærmen skal være mindst det dobbelte af diagonalmålet, altså omkring 160-170 centimeter.
Personligt vil jeg gerne sidde lidt længere væk og man kan faktisk godt blive overrasket over, hvor stort fjernsynet er når det kommer hjem i stuen. (i forhold til når det hænger i butikken).
40 tommer bliver hvert fald for stort og så hedder det typisk 37 tommer. Men ellers så er det jo bare at sætte sig ned nogenlunde 4 meter fra Tv'et ude i butikken og se om det spiller. =)
Af MartinA
Tak for svar.
yakken skrev:Hold dig til Samsungs 61 model frem for 51'eren.
Kan du komme det lidt nærmere hvorfor jeg skal holde mig til 61 modellen frem for 51?

Er der nogen der ved om de kan ses andre steder. (Fona 2000 har jo ikke ligefrem parkering i gården:o) )

Martin
Af Rtorp
MartinA skrev:Tak for svar.
yakken skrev:Hold dig til Samsungs 61 model frem for 51'eren.
Kan du komme det lidt nærmere hvorfor jeg skal holde mig til 61 modellen frem for 51?

Er der nogen der ved om de kan ses andre steder. (Fona 2000 har jo ikke ligefrem parkering i gården:o) )

Martin
Jeg tog i mandags indtil Illum for at se deres Samsung udstilling og for at se Fona's udstilling (og du har helt ret hvad angår parkering !:( )

Jeg kom kl 18 og her lukkede Fona. SUK. Men det så ud til at det er en stor udstilling de har. Hos Samsung konceptstore i Illum, har de endnu ikke 61'eren (i 32"). Den kommer til salg om små 2 uger ifølge Mathias fra deres konseptstore til kr. 17.999.

Jeg er også meget spændt på forskellen og ville da gerne høre Yakken's mening herom.

I min søgning efter et godt 32" faldt jeg over følgende: http://www.testberichte.de/test/produkt ... 56939.html

Det ser ud til at det er fuldt på højde med de aller bedste i følge de test man kan finde i Tyskland. Jeg kan ikke rigtig finde den i DK. De har den dog hos Digital4all (tror jeg det hedder) lige syd for grænsen til kr. 15.000. Er der nogen der kender denne model ? :)
Af dknia
MartinA skrev:Kan du komme det lidt nærmere hvorfor jeg skal holde mig til 61 modellen frem for 51?

Er der nogen der ved om de kan ses andre steder. (Fona 2000 har jo ikke ligefrem parkering i gården:o)
61'erne har en helt ny generation paneler (S-PVA) der er noget bedre end 51'ernes. Større betragtningsvinkel, bedre kontrast.

Vedr. parkering, så gå efter Illums parkeringshus. Så er man lige i hjertet af Illum/Fona2000, og prisen er ikke meget større end gadeparkering (25 kr./time)...

/Niels
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har helt opgivet at finde parkeringspladser tæt på strøget. Sidst jeg prøvede fik jeg også 510 kroner i parkeringsafgift !:(
Efterhånden bruger jeg bare parkeringspladsen lige ved siden af Israels plads. Der er også en parkeringskælder, hvor man altid kan finder et sted at holde.

Der er så et lille stykke vej til strøget, men ikke længere end man kan gå og samtidig se lidt på vejen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har netop fået tilbudt en 32" version af 61 serien for 13.750 kr. inkl. moms minus fragt (tilbuddet er til mine forældre) så jeg må lige bearbejde min mor når jeg besøger dem i weekenden. Det er godt nok min far der har pengene, men ikke ham der har bukserne på i indkøbssituationen ;)

Forhandleren er desværre en personlig bekendt, så tilbuddet gives nok ikke videre.

Jeg har endnu ikke set 32" versionen i virkeligheden, men kan ikke se hvorfor billedet skulle være anderledes end på 40" versionen idet de benytter samme panelteknologi. Jeg savnede dog noget med hurtige bevægelser på demo-modellen i Illum idet tegnefilm fremkalder en hvis "Grrrrrr - fat det nu!" effekt hos mig :)
Af Rtorp
yakken skrev:Jeg har netop fået tilbudt en 32" version af 61 serien for 13.750 kr. inkl. moms minus fragt (tilbuddet er til mine forældre) så jeg må lige bearbejde min mor når jeg besøger dem i weekenden. Det er godt nok min far der har pengene, men ikke ham der har bukserne på i indkøbssituationen ;)

Forhandleren er desværre en personlig bekendt, så tilbuddet gives nok ikke videre.
Hvis det er en personlig bekendt, må der da kunne skaffes flere eksemplarer, hehe :p
Af MartinA
Rasmus Larsen skrev:Det tror jeg passer meget godt. 32 tommer er vel omkring 80-85 centimeter og en grundregel siger, at minimumsafstanden til skærmen skal være mindst det dobbelte af diagonalmålet, altså omkring 160-170 centimeter.
Øøøh. i følge den udregning skal jeg have et 78" !!! :o
Det kan da vist ikke helt passe.

Martin
Af MartinA
Rtorp skrev:
yakken skrev:Jeg har netop fået tilbudt en 32" version af 61 serien for 13.750 kr. inkl. moms minus fragt (tilbuddet er til mine forældre) så jeg må lige bearbejde min mor når jeg besøger dem i weekenden. Det er godt nok min far der har pengene, men ikke ham der har bukserne på i indkøbssituationen ;)

Hvis det er en personlig bekendt, må der da kunne skaffes flere eksemplarer, hehe :p
Jeg ville også klart være frisk på den pris.
Af dknia
Tja - nu er 40"eren jo bestilt til stuen, og fruen vil rigtig gerne have en flad til soveværelset, så det ku' jo være fristende :D
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
MartinA skrev: Øøøh. i følge den udregning skal jeg have et 78" !!! :o
Det kan da vist ikke helt passe.

Martin
Det kan godt være det er mig der husker forkert og du må ikke hænge mig op på det. ;)
Så vidt jeg husker er det dog blot en huskeregel for hvor stort Tv'et højest kan blive før man ikke kan betragte hele billedet, altså den såkaldte minimumsafstand.

Sidst jeg var med ude og købe et Tv med nogle bekendte blev det et 32 tommer, og de har vel 2,5-3 meter fra Tv'et til synet. Det passer fint efter min mening og jeg synes ikke det skal være større fra den begrænsede afstand hvert fald.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MartinA skrev: Jeg ville også klart være frisk på den pris.
Ja, det er en god pris, men da forhandleren må formodes at have strikket et tilbud sammen pga. personlige forbindelser, så vil jeg ikke sætte ham i en akavat position ved at give det videre til 3. mand. Men hvis han kan gå ned i den pris, må andre også kunne gøre det, så det er bare på med vanten og prut om prisen ;)