Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige købt en LG 1970 (den med en responstid på 2ms), og jeg troede egentligt at opdateringshastigheden ved 1280x1024 var på 75Hz, som jeg have læst mig frem til. Nu viser det sig så at den kun er på 60Hz ved brug af DVI og at man kun kan opnå 75Hz ved brug af VGA.

Nu er mit spørgsmål: Hvad er fordelen ved at bruge DVI istedet for VGA; altså hvad får jeg til gengæld ved brug af DVI, når nu jeg giver afkald på en højere opdateringshastighed?

I forskellige spil er det nemlig lidt en ulempe at skærmen kun kører med 60Hz, fx når der er meget tekst på skærmen som i fx. World of Warcraft eller andre MMO's. Så hvis jeg prioriterer dette så højt at jeg skifter til VGA istedet for DVI, hvad mister jeg så i den anden ende?

mvh
DjonW
Af Wildt
DVI er digitalt og giver, selvom du tilsyneladende ikke kan se forskel, et bedre billede.

Jeg forstår ikke dit problem mht. 60hz - den eneste ulempe er at det kan give en smule mere input lag end ved 75hz. Tilgengæld kan visse skærme med overdrive ikke lide 75hz, hvilket giver sig udslag i værre ghosting end ved 60hz.
Af djonwmowgli
Da jeg lige har købt skærmen (som er min første fladskærm), har jeg ikke haft den slået til via VGA-stikket, og derfor har jeg ikke set forskellen mellem VGA og DVI. Jeg har blot sat DVI-stikket i ud fra devisen "Digitalt er flottere".

Derefter har jeg konstateret at en del af den tekst der står over hovederne på spillernes avatarer i forskellige MMO's bliver meget svær at læse...omtrent så svært som den gang jeg ved en fejltagelse kørte med 60Hz på min CRT-skærm.

Det jeg ledte efter her var en hurtig vurdering af om jeg skal prioritere DVI højst i spil, hvor der ikke opstår det nævnte tekst problem, og så prioritere VGA højst ved spil, hvor denne tekst spiller en større rolle.

Jeg kunne selvfølgelig osse spørge om, hvad det er der giver et "bedre billede" ved brugen af DVI,m en jeg tror bare at jeg vil prøve begge tilslutningsmetoder når jeg kommer hjem fra arbejde, og så danne mit eget indtryk.

Jeg er ikke mere interesseret i ghosting end enhver anden, men engang imellem kunne det være at man kunne acceptere lidt ved så tilgengæld at kunne se en forbedring i et andet aspekt...som fx skærmens opdateringsfrekvens.
Af Wildt
Ah, troede du HAVDE prøvet VGA. Det vil næsten med statsgaranti heller ikke afhjælpe dit problem at skifte.

Det er ikke bare fordi du kører i en højere opløsning end på din gamle skærm? Man kunne sagtens forestille sig at fonten de bruger i spillet er "fixed size" og dermed mindre end før.
Af djonwmowgli
Jeg kører samme opløsning som på min gamle skærm, og der oplevede jeg at teksten blev yderst skarp og klar når jeg kørte i 75Hz istedet for 60Hz (Teksten i spillet skifter hele tiden størrelse alt efter afstanden til avataren). Det bliver også en del nemmere at læse tekst jo større opdateringsfrekvens...både i spil og word-dokumenter.

Jeg laver en del grafisk arbejde, under hvilket opdateringsfrekvensen også er rar at have på de 75Hz, men LG'en er tydeligvist indkøbt til fortrinsvist at spille på. Fladskærme er en ny verden for mig, men en ting er sikkert. Mine spil ser helt utroligt fede ud nu, og farverne er helt utrolige :) Jeg blev bare lidt overrasket mht de 60Hz, men det er vel ikke så svært at leve med, når responstiden er helt nede på 2ms.

Jeg havde overvejet at aflevere LG'en tilbage og bytte den ud med den nye Samsung...931C tror jeg den hedder, men hvis den også kører 60Hz med DVI er det ligegyldigt. For farverne på LG'en er ret lækre.
Af Wildt
Tror ikke der findes 19" skærme der kører 1280x1024 i andet end 60hz over DVI.
Af djonwmowgli
Tak for link'sne Yakken. De artikler forklarer en hel del :)

Jeg havde nu heller ikke noget imod de 60Hz da jeg først så min nye skærm afvikle spillene, men at der så lige dukkede et lille irritationselement op i et af spillene (et problem jeg før havde løst ved hjælp af forøgelsen af Hz på min CRT) fik mig til at undersøge hvordan gamer fladskærme egentligt klarede disse ting.