Sæt ting til salg eller efterlys brugte produkter. Flatpanels er ikke ansvarlig for handler, men IP-adresser logges i tilfælde af svindel.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af ralarsen
Jeg har netop købt mig mit første LCD tv og ønsker at kalibrere det.
Derfor ville jeg til at starte med finde mig en THX dvd og så prøve de tilhørende briller.
Godt nok er prisen for et par nye briller kun 2 $, men fragten er lidt dyr.

Ligger du inde med et par briller, som jeg må låne?
Jeg bor på Frederiksberg (KBH) og henter og returnerer gerne. Jeg kan også betale fragt, hvis du hellere vil sende med posten.

Jeg har heller ikke en THX-dvd, så hvis du har sådan en vil jeg også gerne låne den :)
Den kan jeg selvfølgelig også leje i Blockbuster.
Af trykkertor
Jeg synes du skal spandere på dig Digital Video Essentials.
199,- ved din HiFi-klubb

Ikke bare er blåfilteret med, men også rød og grøn.
Samt langt flere testbilleder end THX, og oveni instruktioner på hvad du skal kikke efter.
Og nogle scener for at evaluere hvor godt billede du har.

Kan kun anbefales.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... ftware.htm
Brugeravatar
Af Hajric
trykkertor skrev:Jeg synes du skal spandere på dig Digital Video Essentials.
199,- ved din HiFi-klubb

Ikke bare er blåfilteret med, men også rød og grøn.
Samt langt flere testbilleder end THX, og oveni instruktioner på hvad du skal kikke efter.
Og nogle scener for at evaluere hvor godt billede du har.

Kan kun anbefales.
Jeg overvejer samme sæt. Men det du linker til er BlueRay. Kan det ikke fås til DVD ?

Og jeg trækker lige mine ord igen. Skulle bare kigge lidt til højre:

:) Så nu er det kun brillerne man mangler. De er jo ikke ink. Hvor mon de kan erhverves billigt. ??
Af bantam
Der følger farvefiltre med DVE - både i DVD- og BD-udgaverne.
Af trykkertor
Yes, som bantam skriver, så er der med det du behøver af filtre i DVE-pakken.
Brugeravatar
Af Hajric
Men er der kun filteret. Altså skal man holde det op foran øjet eller er det som et brillesæt der er med?
Af bantam
Det er et filter med tre felter (RGB), som holdes op foran et eller begge øjne. Resulatet bliver alt andet lige ikke bedre af at montere filtrene i et brillestel. Farvefiltre (uanset udformningen) er alligevel ret unøjagtige.
Brugeravatar
Af Hajric
bantam skrev:Det er et filter med tre felter (RGB), som holdes op foran et eller begge øjne. Resulatet bliver alt andet lige ikke bedre af at montere filtrene i et brillestel. Farvefiltre (uanset udformningen) er alligevel ret unøjagtige.
Hvad mener du så med unøjagtigt? Vil du så mene at man hellere skal have noget kalibreringsudstyr i form af sensor (Fx. spyder)???
Af bantam
Et måleinstrument er normalt langt mere nøjagtigt end et filter. Desuden giver måleinstrumentet mulighed for at indstille hvidbalancen og CMS'en (Colour Management System), hvis sådan et er i TV'et.

Men anvendelsen af måleinstrumenter kræver meget viden - og det koster jo også noget mere. Jeg har aldig vha. et filter opnået et resultat, som er i nærheden af det rigtige.

Men jeg har et andet forslag til en billig løsning: Brug f.eks. THX Optimizer som findes på mange DVD'er tl at indstille LYS og gennemfør så DR HD's vejledning (den sendes ret ofte) i indstilling af TV'ets farve (men ikke CMS og hvidbalance). I starten var jeg meget tvivlende overfor deres metode til indstilling af farve, men jeg har eksperimenteret med det på et Pioneer plasma-TV (9G) og her virkede det rimeligt. Om det virker på andre TV, er jeg ikke helt sikker på - men prøv det.

(jeg vil selv forsøge med et par andre TV ved lejlighed)
Brugeravatar
Af Hajric
bantam skrev:Et måleinstrument er normalt langt mere nøjagtigt end et filter. Desuden giver måleinstrumentet mulighed for at indstille hvidbalancen og CMS'en (Colour Management System), hvis sådan et er i TV'et.

Men anvendelsen af måleinstrumenter kræver meget viden - og det koster jo også noget mere. Jeg har aldig vha. et filter opnået et resultat, som er i nærheden af det rigtige.

Men jeg har et andet forslag til en billig løsning: Brug f.eks. THX Optimizer som findes på mange DVD'er tl at indstille LYS og gennemfør så DR HD's vejledning (den sendes ret ofte) i indstilling af TV'ets farve (men ikke CMS og hvidbalance). I starten var jeg meget tvivlende overfor deres metode til indstilling af farve, men jeg har eksperimenteret med det på et Pioneer plasma-TV (9G) og her virkede det rimeligt. Om det virker på andre TV, er jeg ikke helt sikker på - men prøv det.

(jeg vil selv forsøge med et par andre TV ved lejlighed)
Kunne jeg godt forestille mig at det var. Jeg har overvejet at købe THX DVD og så har jeg overvejet noget andet kalibreringsudstyr. Spyder 3 måske. Men mange siger den får dårlige anmeldelse (Er det den Rasmus her på sitet bruger?). Kan du (bantam) måske anbefale noget andet kalibreirngsudstyr. Jeg har læst rigtig meget om kalibrering på div sites (inkl her). Og jeg vil gerne have noget godt. Selvfølgelig skal det ikke koste det hvide ud af øjnene. Men måske bare lidt mere end et "start-kit".?
Af bantam
Spyder3 colorimeteret har ikke et specielt godt omdømme - efter signende (iflg. Spectracal, udvikler af CalMAN) er ca. 50% af eksemplarerne ikke gode nok.

Generelt er colorimetre svære at opnå et godt resultat med, og de er udstyret med farvefiltre, som ældes ret hurtigt, hvis man ikke opbevarer sensoren med omhu (mørke, konstant temperatur og (lav) luftfugtighed). I mange tilfælde måler et colorimter forkert (for lidt) rød, og mange gange kan man kende gamut-måledata fra et colorimeter på en afvigende grøn primærfarve (hvis man ellers kender TV-modellens gamut). På den anden side set kan nogle colorimetre måle lavere lysstyrker, hvilket klart er en fordel ved gråtonekalibrering (som er kernen i kalibreringen).

Hvis man bruger et spektrumradiometer til at profilere displayet og justerer sit colorimeter efter denne profil, får man både temmeligt nøjagtige målinger med en øget følsomhed. Alt afhænger selvfølgelig af sensormodellerne.

Hvis man kun vil ha' et instrument, er et spektrumradiometer (AKA et "spectro") det bedste valg - men desværre er det oftest lidt dyrere end et colorimeter. Jeg bruger selv et X-Rite Eye-One Pro - men der er netop kommet et billigere spectro på gaden fra X-Rite: ColorMunki.

Du kan i øvrigt finde en diskussion tilsvarende denne i denne tråd: http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... ingsudstyr

Eye-One Display2 (svarer til Eye-One LT) kunne være et godt bud på et fungerende colorimeter - men der kan stadig være variationer fra eksemplar til eksemplar mht. nøjagtigheden. Spectracal sælger dette colorimeter - og det betyder alt andet lige, at det nok ikke er helt i hampen (jeg mener dog, at Spectracal sorterer i sensorerne før de sælges - i hvert fald for Spyder3).

Når man har besluttet sig for en sensor, skal man vælge software. ColorHCFR er gratis, men understøtter ikke alle sensorer (men dog de mest gængse for entusiasten). Grundlæggende er ColorHCFR et velfungerende Windows/Mac-program - men ikke med megen hjælp indbygget.

CalMAN understøtter flere sensorer, men er ikke gratis - og er ikke vildt brugervenligt (jeg har dog ikke prøvet den nyeste version). Til gengæld er der en god hjælpefunktion/tutorial i CalMAN.

Der findes andet software - men de to nævnte er oftest brugt og omtalt.

For at lære mere om kalibrering kan man starte med at læse denne tråd: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Det er nok vigtigt at gøre sig det klart, at det koster mange timers studier at kunne lave en fornuftig instrumentbaseret kalibrering - men det er til gengæld meget lærerigt. Investeringen i udstyret er den mindste del, hvis man kan gøre sin tid op i penge...
Brugeravatar
Af Hajric
bantam skrev:Spyder3 colorimeteret har ikke et specielt godt omdømme - efter signende (iflg. Spectracal, udvikler af CalMAN) er ca. 50% af eksemplarerne ikke gode nok.

Generelt er colorimetre svære at opnå et godt resultat med, og de er udstyret med farvefiltre, som ældes ret hurtigt, hvis man ikke opbevarer sensoren med omhu (mørke, konstant temperatur og (lav) luftfugtighed). I mange tilfælde måler et colorimter forkert (for lidt) rød, og mange gange kan man kende gamut-måledata fra et colorimeter på en afvigende grøn primærfarve (hvis man ellers kender TV-modellens gamut). På den anden side set kan nogle colorimetre måle lavere lysstyrker, hvilket klart er en fordel ved gråtonekalibrering (som er kernen i kalibreringen).

Hvis man bruger et spektrumradiometer til at profilere displayet og justerer sit colorimeter efter denne profil, får man både temmeligt nøjagtige målinger med en øget følsomhed. Alt afhænger selvfølgelig af sensormodellerne.

Hvis man kun vil ha' et instrument, er et spektrumradiometer (AKA et "spectro") det bedste valg - men desværre er det oftest lidt dyrere end et colorimeter. Jeg bruger selv et X-Rite Eye-One Pro - men der er netop kommet et billigere spectro på gaden fra X-Rite: ColorMunki.

Du kan i øvrigt finde en diskussion tilsvarende denne i denne tråd: http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... ingsudstyr

Eye-One Display2 (svarer til Eye-One LT) kunne være et godt bud på et fungerende colorimeter - men der kan stadig være variationer fra eksemplar til eksemplar mht. nøjagtigheden. Spectracal sælger dette colorimeter - og det betyder alt andet lige, at det nok ikke er helt i hampen (jeg mener dog, at Spectracal sorterer i sensorerne før de sælges - i hvert fald for Spyder3).

Når man har besluttet sig for en sensor, skal man vælge software. ColorHCFR er gratis, men understøtter ikke alle sensorer (men dog de mest gængse for entusiasten). Grundlæggende er ColorHCFR et velfungerende Windows/Mac-program - men ikke med megen hjælp indbygget.

CalMAN understøtter flere sensorer, men er ikke gratis - og er ikke vildt brugervenligt (jeg har dog ikke prøvet den nyeste version). Til gengæld er der en god hjælpefunktion/tutorial i CalMAN.

Der findes andet software - men de to nævnte er oftest brugt og omtalt.

For at lære mere om kalibrering kan man starte med at læse denne tråd: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Det er nok vigtigt at gøre sig det klart, at det koster mange timers studier at kunne lave en fornuftig instrumentbaseret kalibrering - men det er til gengæld meget lærerigt. Investeringen i udstyret er den mindste del, hvis man kan gøre sin tid op i penge...
Det lyder meget spændende. Men bantam du er syg. "Egenudviklet sensor" til at måle framerate på plasma. Da jeg læste det var jeg ved at tabe øjnene. :) Og nu har du gjort mig endnu mere i tvivl hvor jeg kal starte ? :/.. ?
Af bantam
Hajric skrev:Det lyder meget spændende. Men bantam du er syg. "Egenudviklet sensor" til at måle framerate på plasma. Da jeg læste det var jeg ved at tabe øjnene. :) Og nu har du gjort mig endnu mere i tvivl hvor jeg kal starte ? :/.. ?
Beklager, jeg er naturligvis kommet til at overdynge dig med detaljer - men jeg synes bestemt ikke, at det skal afholde dig fra at starte med en billigere sensor-løsning end lige en ColorMunki: Alene det at have et rigtigt måleinstrument og f.eks. ColorHCFR mellem hænderne giver en masse uvurderlig erfaring. Det er ikke sikkert, at resultatet bliver 100% korrekt - men erfaringen kan jo genbruges, hvis du får bllod på tanden til mere.

Mht. til den egenudviklede framerate-sensor: Den er ret simpel - men ekstremt nyttig. Jeg har gang i et meget mere interessant projekt, som relaterer sig til denne disusion - men mer eom det må vente til en anden god gang.
Brugeravatar
Af Hajric
bantam skrev:
Hajric skrev:Det lyder meget spændende. Men bantam du er syg. "Egenudviklet sensor" til at måle framerate på plasma. Da jeg læste det var jeg ved at tabe øjnene. :) Og nu har du gjort mig endnu mere i tvivl hvor jeg kal starte ? :/.. ?
Beklager, jeg er naturligvis kommet til at overdynge dig med detaljer - men jeg synes bestemt ikke, at det skal afholde dig fra at starte med en billigere sensor-løsning end lige en ColorMunki: Alene det at have et rigtigt måleinstrument og f.eks. ColorHCFR mellem hænderne giver en masse uvurderlig erfaring. Det er ikke sikkert, at resultatet bliver 100% korrekt - men erfaringen kan jo genbruges, hvis du får bllod på tanden til mere.

Mht. til den egenudviklede framerate-sensor: Den er ret simpel - men ekstremt nyttig. Jeg har gang i et meget mere interessant projekt, som relaterer sig til denne disusion - men mer eom det må vente til en anden god gang.
Hehe. Colormunki kan jeg se koster ca. 3900 kr. Mange penge må jeg sige. Hvad vil du anbefale mig at starte med?