Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg læste en tråd tidligere som ejg ikke kan finde frem til nu og den tråd omhandlede en forstærker som har HDMI indgang, men pesonen kunne ikke trække surround lyd ud af den med HDMI kabel.. Det slog mig så, hvad er meningen med HDMI indgangen i en forstærker, hvis ikke forstærkeren undertøtter HD lyd? Jeg har selv en harman kardon avr 645, hvor der er HDMI indgange på, men jeg ved ikek om den understøtter HD lyd??
Af noxity
De understøttede lydformater står helt sikkert i manualen.
Af akanhjo
ok, men hvis den ikke understøtter hd lyd, hvorfor så hdmi indgangen?
Af noxity
Er der kun én HDMI indgang?

Meningen er jo at man kan slutte et antal enheder til receiveren som input kilder (DVD, Bluray, computer osv), og så har du én output kilde som f.eks kunne være et HDMI stik.

Så har du mulighed for at koble dit til TV (skærm) til med HDMI, og så går alle dine videosignaler igennem forstærkeren.
Af akanhjo
Javel javel.. der er 3 hdmi indgange på forstærkeren...
Af RogueAgent
akanhjo skrev:ok, men hvis den ikke understøtter hd lyd, hvorfor så hdmi indgangen?
Hvis afspilleren kan dekode HD lyden til LPCM (det kan de fleste) så sendes den via HDMI til forstærkeren, og så er resultatet det samme som hvis det var forstærkeren der dekodede den rå bitstream.

Der findes dog enkelte helt billige forstærkere der slet ikke kan behandle lyd via HDMI men kun billedswitching.
Af akanhjo
forstærkeren er fra 08 og den er den næst største model fra den serie, så det burde den kunne, jeg kan bare ikke lige få det til at køre, eller jeg er forundret.
Af RogueAgent
Det tyder på at der er noget galt i opsætningen af din afspiller, så lyden ikke sendes over HDMI - på nogen afspillere skal dette aktiveres før der sker noget, og så kan du vælge om det skal outputtes som bitstream eller LPCM.
Af Remmerboy
avr x45 modellerne har kun hdmi 1.2, og det kan vel være derfor, at den ikke kan klare de hd lyd (eller højere båndbredde).
x55 har hdmi 1.3 (jeg har selv 355 modellen, da 655 blev lige en andelse dyrt), som ikke har problemer med hd-lyd
Af RogueAgent
Det er rigtigt at HDMI 1.2 ikke kan overføre HD audio som bitstream (Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio), men LPCM er ikke noget problem, så hvis ellers afspilleren kan dekode HD lyden, kan det stadig lade sig gøre at få HD lyden ud af højttalerne.
Af Peter Schrøder
akanhjo skrev:forstærkeren er fra 08 og den er den næst største model fra den serie, så det burde den kunne, jeg kan bare ikke lige få det til at køre, eller jeg er forundret.
Iflg. de tekniske data understøtter den ikke HD lyd. Efterfølgeren 460 har HD lyd via HDMI.