Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Simondog
Hej alle,

Jeg har en X10Y som jeg går og overvejer at udskifte med en Sony EX500. Jeg synes at billedet står mere behageligt "100 Hz agtigt" + bevægelserne er mere flydende på EX500 end på mit X10Y plasma. Det er vurderet udfra butiksdemoer af EX500... Selvom X10Y er 100 Hz, så synes jeg stadig det flimrer lidt, især med HDTV. Der er også noget med plasma-buzz som jeg vist aldrig bliver gode venner med. Som professionel lydtekniker bliver man hurtigt lidt nazistisk overfor uønskede lyde. :)

Jeg har ikke haft lejlighed til at se SD signaler på et EX500 endnu, men hvordan vil det være ift. X10Y - (som jeg synes er lidt uskarpt at se på.) - ?

Har jeg en mærkelig smag, eller er EX500 et bedre TV end X10Y?
Af tjens
De grundlæggende forskelle på plasma og LCD, giver forskellige fordele og ulemper ved de to teknologier.

Jeg har selv læst mange tests, og kom frem til at jeg skulle kigge på plasma i år. Men ude i butikkerne blev jeg skuffet over skærmenes "flimren" som jeg ellers ikke har set siden CRT.

Det siger mig, at du har det lige som mig: Uanset at selve billedet er mindre "pixeleret" i forhold til LCD, står billedet simpelthen for uroligt.

Men jeg vil anbefale dig at se EX500 med SD, inden du beslutter noget: Det er helt sikkert mere følsomt for dårligt signal end dit plasma. Men hvis du ikke sidder tæt på, kan det være at det ikke bemærkes i praksis.
Af lennon
Simondog skrev:Hej alle,

Jeg har en X10Y som jeg går og overvejer at udskifte med en Sony EX500. Jeg synes at billedet står mere behageligt "100 Hz agtigt" + bevægelserne er mere flydende på EX500 end på mit X10Y plasma. Det er vurderet udfra butiksdemoer af EX500... Selvom X10Y er 100 Hz, så synes jeg stadig det flimrer lidt, især med HDTV. Der er også noget med plasma-buzz som jeg vist aldrig bliver gode venner med. Som professionel lydtekniker bliver man hurtigt lidt nazistisk overfor uønskede lyde. :)

Jeg har ikke haft lejlighed til at se SD signaler på et EX500 endnu, men hvordan vil det være ift. X10Y - (som jeg synes er lidt uskarpt at se på.) - ?

PanaX10 er HD ready og 42" (?) - hvor Sony500 er 40" fullHD men altså ca 10% mindre i aktiv billedareal !

PanaX10 gengiver sandsynligvist et mere korrekt billede mht farve og sort, (- iforhold til kildematerialet) - end Sony500.
Ingen af TV´ene er perfekte. Og nogle foretrækker Sonyens pangfarver og sterile skarphed, - frem for Panaens lidt dæmpede, men mere korekte billedgengivelse . . Nogle frygter plasmaens muglige retention/burn in, hvor andre hader LCD´ens elendige synsvinkler og lidt PC´ agtige udtryk osv osv
Af viacon
lennon skrev:
Simondog skrev:Hej alle,

PanaX10 er HD ready og 42" (?) - hvor Sony500 er 40" fullHD men altså ca 10% mindre i aktiv billedareal !

PanaX10 gengiver sandsynligvist et mere korrekt billede mht farve og sort, (- iforhold til kildematerialet) - end Sony500.
Ingen af TV´ene er perfekte. Og nogle foretrækker Sonyens pangfarver og sterile skarphed, - frem for Panaens lidt dæmpede, men mere korekte billedgengivelse . . Nogle frygter plasmaens muglige retention/burn in, hvor andre hader LCD´ens elendige synsvinkler og lidt PC´ agtige udtryk osv osv
Nå da, det var da et lidt "farvet" indlæg :-)

Jeg har selv brugt meget lang tid på at finde ud at hvilket tv jeg skulle vælge når jeg endelig skulle skifte mit Pana 32" crt ud med en fladskærm - og har læst mig igennem indlæg efter indlæg og nået frem til at i den prisklasse jeg går efter er det et 42" Pana S20 plasma alternativt et X20 eller et Sony 40" ex500

Jeg var så i dag igen ude at kigge og havde mulighed for at se X20 og Sonyen linet op ved siden af hinanden under rimeligt optimale forhold, med spotbelysning slukket, så det mindede om tv stue forhold endda lidt til den mørke side.

X20 havde 3 "hurtig indstillinger" Normal, Dynamisk og en film mode som jeg ikke lige kan huske hvad hedder - Normal og dynamisk er i mine øjne helt ubrugelige, så den blev stillet på film.

Sonyen blev der ikke stillet på, den så ok ud som den var indstillet, uden "pangfarver".

Min subjektive vurdering er at X20 flimrer en anelse, er lidt ulden ved SD, men mere naturlig i både billedet som helhed og i farverne i forhold til Sonyen, men det der faldt mest i øjnene var at X20 virker som et spejl!

Under negativ punkterne på "købsanbefalingslisten" står der "lidt refleksioner i frontglas" det er dæleme da en underdrivelse der vil noget :-)

Jeg har endnu ikke besluttet mig for hvilket tv jeg vil købe, men X20 er hermed udelukket, og jeg frygter at det også gør sig gældende for S20 af samme grund, og Sonyen har desværre ikke overbevist mig, så det kan være det ender med, at jeg venter med at købe noget til G20 når ned i samme prisleje, for det er godt nok et lækkert tv, stort set uden refleksioner i skærmen.

PS jeg får det kun til at 40" er knap 5% mindre en 42"
Af mhca
viacon skrev:
Du kan jo ikke regne forskel i billedareal ved blot at se direkte på forskellen i diagonal.

Du har jo
A = B*H

Diag = sqrt(B^2 + H^2)
og B=H*16/9, så A = H^2*16/9

Jeg har lidt travlt pga. et tog :-), men du kan jo selv prøve at regne videre. Ved ikke om der er regnet rigtigt med de ca 10%.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
viacon skrev:Under negativ punkterne på "købsanbefalingslisten" står der "lidt refleksioner i frontglas" det er dæleme da en underdrivelse der vil noget :-)
Alle plasma-TV vil reflektere i større eller mindre grad da de jo er lavet af mange lag glas. Langt hovedparten af nyere LCD-skærme har nu fået enten glas eller en glossy overflade, så de vil reflektere mindst ligeså meget. EX500 er undtagelsen, hvor mange af de andre modeller i 2010-lineuppet har fået en temmelig reflektiv glasfront. Det burde ikke komme bag på nogen, at et plasma-TV reflekterer lys.
Af Simondog
Okay, tak for jeres betragtninger. Er der nogen der har erfaringer ift. EX500's SD signaler? Det ville jo være skuffende hvis det f.eks. er meget dårligere end X10Y'ens.

Vh Simon
Af xcardman
du kan vel bede om at se en dvd på en ex500
en som du har set på din x10
det havde jeg gjort

husk du kan ikke se ujævn lys i en butik, så håber da ikke du får en ex500 med backlight bleeding
både er x10 og en ex500 er lav budget tv.
de har begge masser af fejl i billedet.
kvaliteten på begge tv meget lav.
det er kun prisen, der gør dem attraktive.
de to siger intet om kvaliteten af hverken plasma eller lcd i 2010

så synes jeg stadig det flimrer lidt, især med HDTV
det havde jeg også masser af på mit tidligere px80
men det har ikke noget med plasma at gøre i den forstand
det er udelukkende kvaliteten af signal behandling og dens panel

butiksdemoer kan du ikke bruge til en meter.

men held og lykke med dit valg
Af viacon
yakken skrev:Det burde ikke komme bag på nogen, at et plasma-TV reflekterer lys.
Nej det kommer heller ikke bag på mig, men at det er så voldsomt havde jeg ikke forestillet mig, ud fra det jeg har læst om plasma generelt og Panasonic i særdeleshed.

Til Simondog: Jeg kiggede primært på SD kilder, da jeg ikke skal bruge tv'et til at se film på, men primært til fodbold og andet sport, og der syntes jeg ikke at det var dårligere end X20 - i mine øjne havde det de fordele og ulemper som jeg beskrev ovenfor.

Det som gør at jeg tøver med at købe ex500 er at billedet er om man så må sige lidt "plasticagtigt" i forhold til mit CRT tv og i forhold til X20, men det er vel et generelt lcd problem i større eller mindre grad, for ex500 vil jeg ikke kalde det steril skarphed, som i et andet indlæg, det er for negativt, syntes jeg.

Prøv at se det live, og så vil jeg mene at det næsten altid vil performe bedre når du har fået det hjem og indstillet det efter dine forhold og præferencer.
Af xcardman
lige en x20 er også meget slem
i forhold til en g20
en ex500 er med mat skærm og derfor meget lidt
men billedet bliver også mat.
bruger selv lcd monitor med glossy skærm.
da jeg ikke kan lide en skærm med mat overflade.

rigtig mange lcd skærme er også med glasfront efterhånden.
de lidt dyre sony modeller har det
Af viacon
xcardman skrev:både er x10 og en ex500 er lav budget tv.
de har begge masser af fejl i billedet.
kvaliteten på begge tv meget lav.
det er kun prisen, der gør dem attraktive.
Under købsanbefaling for både X20 og EX500 er billedkvalitet fremhævet som en fordel??????

Har du erfaring med en S20, om den er bedre end X20 i forhold til refleksioner? Jeg har desværre ikke selv fundet en butik hvor de har S20.
Af noxity
mhca skrev:
viacon skrev:
Du kan jo ikke regne forskel i billedareal ved blot at se direkte på forskellen i diagonal.

Du har jo
A = B*H

Diag = sqrt(B^2 + H^2)
og B=H*16/9, så A = H^2*16/9

Jeg har lidt travlt pga. et tog :-), men du kan jo selv prøve at regne videre. Ved ikke om der er regnet rigtigt med de ca 10%.
Jeg får følgende:
Areal = diagonal^2 / (16/9)
Areal i tommer^2 og diagonal i tommer

Det giver at 42" er lige over 10% større end 40".
Af NemliJa
Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at se EX500 med et SD-signal, inden du beslutter dig. Jeg købte for nyligt et EX301, og visningen af SD-kanaler var så horribelt-ringe, at det ikke var til at leve med.
Af tarok
xcardman skrev:lige en x20 er også meget slem
i forhold til en g20
en ex500 er med mat skærm og derfor meget lidt
men billedet bliver også mat.
bruger selv lcd monitor med glossy skærm.
da jeg ikke kan lide en skærm med mat overflade.

rigtig mange lcd skærme er også med glasfront efterhånden.
de lidt dyre sony modeller har det
prøv at bladre denne billedserie iggennem.
Panasonic X20 til venstre og G20 til højre.

http://www.dinside.no/php/imgviewerload ... id=3504309