Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JanSI
Hej,

er ny her og ved stort set intet om fjernsyn - derfor har jeg fundet vej til denne side og dette forum..

Skal ud og have et fjernsyn i den billige klasse (maks. 4.500) og havde tænkt 37", da jeg sidder 2,70 meter fra skærmen.. Oprindelig havde jeg udset mig Philips 37PFL5604H, men efter at have læst herinde, virker det til at jeg ville få meget mere fjernsyn for pengene, ved at købe et Panasonic X20, er det stadig den generelle holdning? Vil det dække mine behov bedre, når jeg primært bruger det til TV og alm. DVD (dog på længere sigt BR)?

Har yderligere et par "begynder spørgsmål":
- Er 37" fint til en afstand på 2,7 meter, eller bør jeg gå op i 40"?
- Er jeg helt ude og skide med et fjernsyn uden Full HD, hvis jeg om 3 måneder får en BR-afspiller? (antaget at jeg køber Panasonic)
- Som topic hedder, hvad er så forskellen på X20 og C2, som ligger stort set ens i pris?

Håber nogle er friske på at hjælpe - på forhånd tak!

Hilsen Jan
Af JanSI
Tak for det :)

Som sagt har jeg ikke meget forstand på det, så ud fra hvad jeg kan se, er det bare at vælge X20 da det er et par hundrede billigere..

Nogle bud på de andre spørgsmål? Bør jeg gå op i 42"?

På forhånd tak, igen, hilsen
Jan
Af BrianH
Til mig ville 37" være rigeligt...

Jeg har begge tv i den forstand, at mine forældre har Panasonic X10Y 37" og jeg det philips du oprindeligt tænkte på. Panasonics "C-model" ville jeg ikke overveje.

HD materiale (som blu-ray f.eks.) stå flottere på Panasonic, så du skal ikke tænke på om det er fuld hd eller ej. Philips billede er lidt kunstigt og overskarpt i hd, men man kan sikkert indstille sig ud af det)

Philips er bedre til af håndtere "autoformat" 4/3, 16/6 osv... Det er måske en lille ting, men alligevel...

Jeg synes menuerne er bedre på philips.

Skal det stå på et tv-bord i en stue, ville jeg vælge Panasonic. Skal det hænge på væggen i et værrelse ville jeg vælge Philips.
Af JanSI
Tak for det hurtige svar, dejligt med noget nyttig info..

Hvad er begrundelsen for at vælge Philips til ophæng og Panasonic stående?

Lyder til at man skal vælge Panasonic, hvis der skal vælges ud fra billede? Kæft det er svært at vælge det rigtige.. Og forstår ikke rigtig hvordan at X20 kan have bedre billede end 5604h ved afspilning af BluRay?
Af BrianH
JanSI skrev:Tak for det hurtige svar, dejligt med noget nyttig info..

Hvad er begrundelsen for at vælge Philips til ophæng og Panasonic stående?

Lyder til at man skal vælge Panasonic, hvis der skal vælges ud fra billede? Kæft det er svært at vælge det rigtige.. Og forstår ikke rigtig hvordan at X20 kan have bedre billede end 5604h ved afspilning af BluRay?

Det med at philips er bedre til at hænge op, er mest fordi det er lettere og mere elegant end panasonic som er lidt af et skrummel.
Af JanSI
Ja så er man tilbage til beslutningen, om det skal være pænt når det er tændt, eller pænt når det er slukket ;)

Men mht. flere og flere kanaler vises i HD, kan X20 da også være med på lige fod med et Full HD? Som jeg forstår det, er det kun et spørgsmål om hvor langt man sidder fra sit fjernsyn, der afgør om man kan se forskel på Full HD og HD ready - er det rigtigt? Hvis ja, så er 2,7 meter til en 37" X20 vel rigelig længde til jeg ikke ser det?
Af steadi
Jeg sidder selv omkring 2-2.1 meter fra en 37" X10Y som jeg købte i slutningen af februar.

Jeg er mere end godt tilfreds med DR HD og billedet fra min bluray afspiller (hvis så bare ikke sidstnævnte larmede voldsomt:))

Spørgsmålet er vel også endvidere om du vil bemærke "manglen" på 1080p, medmindre du har et 1080p display lige ved siden af i hjemmet.
Af JanSI
Det lyder godt! Men er det virkelig så "klodset" som det fremstår af flere af debatindlæggene? Har ikke kunne finde det i nogle elektronikbutikker, så har kun set det på nettet hvor det da ligner de fleste andre i mål/tykkelse osv.?

Ja også det jeg tænker mht. 1080p, men man skal vænne sig til at tænke ud af boksen, når man indtil for få dage siden udelukkende kiggede på specs. når man kiggede efter fjernsyn.. Er først efter jeg har læst herinde jeg ser, at det langt fra er det eneste man skal kigge på..

Men igen, jeg vil gerne opnå så godt billede som muligt når jeg ser alm. fjernsyn og DVD, så lyder da til i andre er godt tilfredse med jeres :)

2 meter fra en 37", er det ikke forvirrende? Tror jeg er lidt miljøskadet efter mine forældre, der altid siger man ikke må sidde for tæt, men også derfor jeg overvejede 42" når det nu er 2,7 meter jeg sidder fra skærmen..
Af steadi
Hvis du med forvirrende som i, at jeg skal dreje hovedet rundt for at følge med på skærmen, så er der ingen problem der.

Jeg har også lige målt lidt, det er mere omkring 2,4 end 2 meter:)

Det er ikke verdens kønneste tv, det skal jeg være den første til at indrømme. That being said, så er det ikke fordi det fremstår som det måske grimmeste indhold til et værelse.

Det er ikke noget Monet, men det er ikke decideret grimt.

Jeg ville i hvert fald godt købe Panasonic igen, hvis jeg kan spare penge på designet, men alligevel få bedre billedkvalitet end Samsung, Sony osv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
steadi skrev:Spørgsmålet er vel også endvidere om du vil bemærke "manglen" på 1080p, medmindre du har et 1080p display lige ved siden af i hjemmet.
Hvis ellers de to TV er indentisk indstillet mht. farver osv., så vil du ikke engang kunne se forskellen mellem et 1080p-display og et 720p-display selvom de står lige ved siden af hinanden, med mindre du selv placerer dig temmelig tæt på TV'ene.
Af JanSI
Super! Mange tak for de hurtige og nyttige svar - Fedt med sådan et aktivt forum!

Tror efterhånden jeg er blevet overbevist om at snuppe X20'eren i en 37" version (kæresten ville nok heller ikke blive glad for 42") :)

Havde dog tænkt det skulle op og hænge, så der var plads til centerhøjtaleren til mit surround, men må se på hvor "grimt" det er hængende og så overveje om det skal stå i stedet :)
Af JanSI
Arh for dælen, havde egentlig besluttet mig for 37", men nu sidder jeg og læser andre steder herinde, hvor den generelle holdning er: jo større jo bedre.. Så en der kan give sin mening om et X20 bør være 37" tommer eller 42" når jeg har 2,7 meter til skærmen fra sofaen når man ser lige ind i det og 10-20 cm mere, når man sidder i siderne?

Stuen er ok lys, men ikke plaget af solskin..
Af BrianH
JanSI skrev:Arh for dælen, havde egentlig besluttet mig for 37", men nu sidder jeg og læser andre steder herinde, hvor den generelle holdning er: jo større jo bedre.. Så en der kan give sin mening om et X20 bør være 37" tommer eller 42" når jeg har 2,7 meter til skærmen fra sofaen når man ser lige ind i det og 10-20 cm mere, når man sidder i siderne?

Stuen er ok lys, men ikke plaget af solskin..

Hvis du er i tvivl, så skal du købe 42".
Selvom jeg synes 37" er rigeligt, så gælder det om at være glad for det man har købt, og det vil du ikke være for 37", hvis du er i tvivl allerede nu og der senere kommer en forbi og spørger hvorfor du ikke har 42" ligesom ham :)