Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Therazman
Jeg står overfor en udskiftning af mit gamle 32" LCD tv, og har besluttet mig for et Samsung LED TV. Jeg troede, at jeg havde forstået Samsungs betegnelser for de nye modeller, men jeg må erkende, at jeg simpelthen ikke er klog nok til at skelne mellem de forskellige modeller.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at forklare forskellen på model 6005 (set mange steder), 6705 (set hos HiFi-klubbben), 6825 (Set i Fona), og 7705 (set mange steder)

Jeg vil gerne kunne se film og billeder fra mit HP HomeServer, så jeg skal bruge DLNA. Internet har jeg sådan set ikke brug for på tv'et, men ville være et ekstra gode. Jeg skal bruge tv'et i min stue til alm. fjernsyn, fjernsyn gennem en Yousee boks og til at se blu-ray film på.

Hjææælp, pleeease :o)

Mvh

Rasmus
Af TommyH
et godt sted at starte er nok om du vil have 3d funktionen med? altså skal du op i en serie7.

Hvis dette ikke er tilfædet så forslår jeg UE40C6005 udfra hvad du skal bruge det til. Jeg har lige købt dette tv og det er alle pengene værd :)
Af mhca
Jeg har ikke selv erfaring med DLNA, men ud fra hvad jeg har læst, så fungerer DLNA stadig ikke specielt optimalt til at afspille film.

Det er muligt, at det er blevet bedre på nogle 2010 modeller, men du skal ikke sætte næsen op efter en gnidningsfri oplevelse.

Prøv at finde lidt om DLNA funktionaliteten for de enkelte TV. Og det skal ikke kun være specifikationer, men derimod anmeldelser/brugeroplevelser.

Mvh. Martin
Af Therazman
Tak for hjælpen :o)

Det undrer mig, at det skal være så svært at finde rundt i Samsungs modeller. Jeg overvejer kraftigt 40" udgaven af c6005, men jeg er lidt forbeholden eftersom jeg ikke kan finde ud af hvad forskellen er på 6005, 6705 og 6825.

Priserne er ikke så langt fra hinanden, men hvad f..... er forskellen på modellerne.

Mvh

Rasmus
Af TommyH
Jeg giver dig helt ret i at det er en jungle af produkter.

Overordnet er det de samme tv dog har C6705 og C6825 et lidt andet design hvor kanten er lavet så det ligner træ eller noget :S hvor kanten på C6005 bare er helt sort.

6705 og 6825 Har derudover det der hedder internet@tv og er muligheden for at tilgå youtube flickr osv via tv.

Selve allshare(dlna) er understøttet af alle modellerne, og er muligheden for at tilgå filer (musik, billeder video) over det trådløse signal mellem pc/mac og tv.

6705 og 6825 har også dvb-s tuner hvilket gør det muligt at se parabol uden box (canal digital).

forskellen på 6705 og 6825 er så at 6825 understøtter Personal Video Recorder som er det man kender fra USA der hedder TiVo, det er ihvertfald sådan jeg har fårstået det. lige hvad det er har jeg ikke sat mig ind i men det er den eneste forskel på de to modeller.

håber du kunne bruge det til noget.

Hilsen en glad C6005 ejer.
Af skovgaard
Hej Tommy

Jeg overvejer også c6005. Jeg kunne dog forstå på Rasmus' test at farvepræcisionen ikke er helt i top.

Jeg kan dog ikke se fra testen om Rasmus har gjort brug af "10p white balance" kalibrering som skulle være muligt på 6005. I nedenstående test af Samsungs 6-serie (ikke LED) fremhæves netop farvepræcision som en af styrkerne efter kalibrering vha. "10p white balance".

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 506527.htm

Hvad synes du om farverne? Leverer tv'et et naturligt billede?

Mvh Søren
Af TommyH
Jeg har endnu ikke haft mulighed for at afprøve tvet i et mørkt rum. Jeg har instillet tvet med de samme indstillinger som Rasmus havde efter kalibrering og i et lyst rum synes jeg at farverne rammer godt, men er spændt på at få tjekket i aften i et mørkt rum hvilket jeg synes er vigtigst. Jeg afprøver også lige "10p white balance" i aften og vender tilbage i morgen med min vudering.

men synes nu også at 6475 kelvin er ret godt af et mål på 6500.
Af Therazman
Hej Tommy

Tak for hjælpen med opklaringen. Det var lige det, jeg havde brug for at vide. Jeg tror, at jeg beslutter mig for et 6005, for jeg har ikke brug for hverken s-tuner, internet-tv eller PVR.

Mvh

Rasmus
Af LaMancha
mhca skrev:Jeg har ikke selv erfaring med DLNA, men ud fra hvad jeg har læst, så fungerer DLNA stadig ikke specielt optimalt til at afspille film.

Det er muligt, at det er blevet bedre på nogle 2010 modeller, men du skal ikke sætte næsen op efter en gnidningsfri oplevelse.

Prøv at finde lidt om DLNA funktionaliteten for de enkelte TV. Og det skal ikke kun være specifikationer, men derimod anmeldelser/brugeroplevelser.

Mvh. Martin
Hej

Hvis du ikke selv har erfaring med det så er det ikke en god ide at udtale sig når det drejer sig om en købsanbefaling eller ej.

Kan sige at DLNA funktionaliteten er blevet rigtig god, men kun med Samsung Share Manager - der æder den alle formater, inklusiv .mkv med srt undertekster og det hele.

Jeg kan ikke sætte fingeren på andet end loadttider af for eksempel mange billeder.
Af mhca
LaMancha skrev: Hej

Hvis du ikke selv har erfaring med det så er det ikke en god ide at udtale sig når det drejer sig om en købsanbefaling eller ej.

Kan sige at DLNA funktionaliteten er blevet rigtig god, men kun med Samsung Share Manager - der æder den alle formater, inklusiv .mkv med srt undertekster og det hele.

Jeg kan ikke sætte fingeren på andet end loadttider af for eksempel mange billeder.
Jeg har ikke frarådet trådstarter at vælge nogen af de pågældende TV.
Jeg har blot gjort opmærksom på, at det ikke altid er nemt at få DLNA til at virke med film. Jeg opfordrer derfor til, at han undersøger dette, inden han forventer, at det kører problemfrit.

Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal kritiseres for at være så venlig at gøre opmærksom på dette. Min hensigt var ikke at vildlede.
Af LaMancha
mhca skrev:
LaMancha skrev: Hej

Jeg har ikke frarådet trådstarter at vælge nogen af de pågældende TV.
Jeg har blot gjort opmærksom på, at det ikke altid er nemt at få DLNA til at virke med film. Jeg opfordrer derfor til, at han undersøger dette, inden han forventer, at det kører problemfrit.

Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal kritiseres for at være så venlig at gøre opmærksom på dette. Min hensigt var ikke at vildlede.
Var ikke så meget kritik som en venlig henstilling :-)Der er bare mange der udtaler sig om ting de ikke aner en hat om - sorry...
Af TommyH
Hej Søren

Synes ikke at 10p white balace giver nogle synlige ændringer. Er ihvertfald ikke lige så begejstret som dem der skrev den artikel :)

Men overordnet set et rigtigt fint billede og naturlige farver. har bestemt ikke fortrudt mit køb.