Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af richthofen
Jeg opgiver. Luk bare tråden ned.

Det er ikke fordi jeg vil pisse på alt det du lige har skreven ovenover, men hvis du læser det jeg har skrevet OG EFTER PRØVER DET PÅ JERES DVD AFSPILLER og kigger oven bagpå din dvd film hvilken billedeformat filmen har vil i finde ud det jeg snakker om.

<<<Nej, det gør ej. Hvis du har et 16:9-tv og din dvd-afspiller er sat til 16:9-format, og kildematerialet er anamorft, så vil alt være i de rette proportioner. Har du derimod et 4:3-tv og har indstillet din dvd-afspiller til 16:9-format, vil alt være strakt i højden, dvs. ansigter vil f.eks. være for lange. <<<

Nej det gør ikke, men prøv det nu selv og vend tilbage til tråden når du har gjort det.
Hvis du tager en panavisioon anamorphic film i 2.35:1 og sætter din dvdafspiller til 16:9 i screenformat til 16:9 tv så vil fimen blive vist og zoomet in til 1.85:1 og derved ikke de rigtige proportioner.

Sætter du derimod din dvdafspiller til 4:3 og ser det på et 16:9 tv, så vil filmen blive vist i de rigtige 2.35:1 proportioner (store fede sorte bjælker oppe og nede) Men prøv det nu selv inden du skriver igen. :)
Af OleA
richthofen skrev:Jeg opgiver. Luk bare tråden ned.
Hvis du tager en panavisioon anamorphic film i 2.35:1 og sætter din dvdafspiller til 16:9 i screenformat til 16:9 tv så vil fimen blive vist og zoomet in til 1.85:1 og derved ikke de rigtige proportioner.
Nej, selvfølgelig bliver den da ikke vist i 1.85:1. Medmindre da at man bruger ZOOM funktionen på sit tv.

Hvilken film vil du have jeg skal putte i maskinen?
Så tager jeg gerne et screenshot og oploader her.

P.S. Synes du iøvrigt ikke selv, at det lyder mærkeligt at firmaer som Panasonic og Sony skulle lave Bluray(og DVD for den sags skyld)-afspillere, som ikke er istand til at outputte korrekt format?

Jeg er ret overbevist om, at der ville være en masse larm og støj på internettet omkring dette, hvis det var tilfældet.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Nej det gør ikke, men prøv det nu selv og vend tilbage til tråden når du har gjort det.

Sætter du derimod din dvdafspiller til 4:3 og ser det på et 16:9 tv, så vil filmen blive vist i de rigtige 2.35:1 proportioner (store fede sorte bjælker oppe og nede) Men prøv det nu selv inden du skriver igen. smil
Det er simpelthen det dummeste jeg hidtil har hørt i 2010. Min dvd-afspiller er indstillet til at outputte 16:9 og jeg har et 16:9-tv. Film i 2:35:1 vises helt korrekte med sorte bjælker foroven og forneden. Hvis du outputter til 4:3 går du glip af ca. 30 % ekstra opløsning, og du bliver nødt til at zoome ind på for at undgå sorte bjælker i siderne. Du får med andre ord et rigtigt dårligt billede.

Nedenfor kan du set et billede af hvordan det ser ud. Billedet er fra "The Tender Trap" - format 2:40:1 og anamorph widescreen. Som du kan se, er der sorte bjælker foroven og forneden - og på tv'ets menu kan du se at det vitterligt er sendt fra dvd'en som 16:9-signal:

[img]http://lh4.ggpht.com/_QhuWXCP2qZU/S1TF4 ... C_0354.JPG[/img]

Her er det så sendt som 4:3-signal fra dvd'en - stadig i korrekte proportioner, men der er bjælker i siderne. Læg mærke til det lille 4:3 i tv'ets menu:

[img]http://lh4.ggpht.com/_QhuWXCP2qZU/S1TIS ... C_0356.JPG[/img]

Og her er det så stadig sendt i 4:3, men zoomet ind (= kvalitetsforringelse):

[img]http://lh3.ggpht.com/_QhuWXCP2qZU/S1TIx ... C_0357.JPG[/img]

... så hvis jeg var dig, ville jeg nok få en kammerat der har forstand på teknik til at kigge på dit udstyr og indstille det korrekt, for et eller andet gør du da helt forkert.
Af OleA
Tak Philip. :)
Af richthofen
Det var da nok det værste jeg har set og hørt siden jeg blev født i 1973. Når man spiller smart skal man have sine fckts i orden for ellers kommer man over som en tåbe!

Ja men din film, som du siger er masteret i 2.35:1 og som du viser i 16:9 i dit første billede outputter jo i 1.85:1? Det viser det billede du har sat op, men jeg har meget svært ved at se det, fordi din tv ramme er sort!

Dine 2 nederste 4:3 billeder er mærkeligt sat op. Jeg aner ikke hvordan du er kommer frem til de billleder, men et eller andet gør du fuldstændig forkert

Dit 4:3 er helt forkert. For de der sidebjælker SKAL IKKE være der. Ikke hvis du har sat din eksterne boks/dvd ordentligt op. Alle de 16:9 skærme jeg har arbejdet med at sætte op med ekstern elektronik i 4:3 SKÆRM FORMAT (DET ER IKKE 4:3 ELLER 16:9 BILLEDFORMAT JEG TALER OM HER OG SOM MANGE TRÅDEN HER TROR OG MISFORSTÅR!!!) har jeg aldrig set vise sidebjælker. Du gør altså et eller andet forkert i din opsætning.

Hvad er din aspekt ratio sat til på dit tv? Det virker som om du har sat din asprct ratio til henholdsvis 16:9 ved 16:9 indstilling på din dvd og 4:3 når du har sat din dvd til 4:3 SKÆRMFORMAT (DET ER IKKE 4:3 ELLER 16:9 BILLEDFORMAT JEG TALER OM HER OG SOM MANGE TRÅDEN HER TROR OG MISFORSTÅR!!!). Er det korrekt?

Hvis det er, så skal du sætte din aspect ratio til FULL, hvis du kører med 576 opløsning og Punkt til Punkt (dot to dot), hvis du opskalerer til 1080 i opløsning!

Apect Ratio på dit TV har IKKE noget med SKÆRM formatet at gøre, som du sætter i din Boks/DVD Setup menu'er, men med SKÆRMFORMATET (DET ER IKKE 4:3 ELLER 16:9 BILLEDFORMAT JEG TALER OM HER OG SOM MANGE TRÅDEN HER TROR OG MISFORSTÅR!!!), som vises på dit TV!

Hvis du bor i nærheden af mig (næstved) skal du være velkommen til at komme forbi, så skal jeg lære dig at sætte det ordentlig op.

Lær hvordan et 1.85:1 (16:9 BILLEDFORMAT) og 2.35:1 (21:9 BILLEDFORMAT) SKÆRMFORMATS billede ser ud i 4:3 og 16:9 SKÆRMFORMAT. (DET ER IKKE 4:3 ELLER 16:9 BILLEDFORMAT JEG TALER OM HER OG SOM MANGE TRÅDEN HER TROR OG MISFORSTÅR!!!)

Og ja jeg sætter selv al min elektronik op og bygger fx mn pc'er selv . Som jeg gør for andre også.

4:3 kaldes forresten også letterboks formatet når det bliver vist på 16:9 skærme i 4:3 SKÆRMFORMAT!
Senest rettet af richthofen 10 maj 2010, 21:41, rettet i alt 13 gange.
Af richthofen
Forreten blev 16:9 tv'er lavet for at "passe" til det nye (engang) 16:9 billedeformat. Såman kan lave et zoom in og fjerne de sorte bjælker helt og se et billede uden de sorte bjælker og md billlede ude af de rette proportioner.

Hvis man vil have de små sorte bjælker (i det her tilfælde 16:9 billedformat og ikke det store brede panavision 21:9 billedformat) til at blive sætter man sin eksterne dvd/boks til 4:3 SKÆRMFORMAT (DET ER IKKE 4:3 ELLER 16:9 BILLEDFORMAT JEG TALER OM HER OG SOM MANGE TRÅDEN HER TROR OG MISFORSTÅR!!!) og alt er i de rette proportioner.
Af richthofen
"Boink"