[*]
Nick_S skrev:Det "modstridende argument" ligger (ret åbenlyst vil jeg mene) i at folk her på forum ofte ved mere end den gennemsnitlige sælger i butikken og at vi ikke har nogen chance for personlig gevinst ved at pege på en skærm frem for en anden 
Selv om du har ret i dette, et det værdien af ordet "ofte" som edinger laver en kampagne imod. Jeg forstår godt kampagnen, men det er dog en evig kamp, der næsten aldrig formår andet end at gøre folk sure over, at man kun kan få et nørdet svar på et blankt spørgsmål, hvilket gør at jeg somme tider undrer mig over vedholdenheden.
Ofte ved folk mere end i butikkerne, og bl.a. DU har læst anmeldelser, associeret dem med OP's behov, og vurderet, at han skal have den bedste plasmaskærm på markedet. Det er som sådan præcis, hvad OP ønsker, et svar skal indeholde, og jeg har (havde) da også den samme tilgang til vejledning, nemlig at sammenholde behov med de test og anmeldelser, jeg har læst.
Problemet er bare, at selv om VT60 er den bedste skærm, så vil der være nogen, der subjektivt vil vurdere at ST60 er et bedre køb, fordi "man alligevel ikke kan se forskel", eller fordi de ikke ser nogen pointe i at betale for design, THX profil eller kontrastfilter.
Andre vil anbefale at holde sig lange fra VT60, fordi de subjektivt finder retention eller støj, som de værste ulemper
ved et tv, eller fordi de synes lysstyrken skal være højere end anbefalet, eller fordi de synes, det vigtigste
ved et godt billede er en kridhvid gengivelse af hvid.
Så vil der være nogen, der er så betaget af Panasonic som brand, at de fuldstændig ukritisk og uden hensyn til OP's behov og rammer vil anbefale mærket.
Der ER forskel på præferencer, og der ER forskel på fordele og ulemper imellem både teknologier, mærker og modelserier. Jeg ville nok også - som dig - anbefale VT60, men ikke uden at gøre opmærksom på fordelene og ulemperne
ved en plasmaskærm, eller
ved at pege på, hvad man ikke får i de billigere modelserier fra Panasonic, så OP kunne overveje, om det skulle spares væk. Jeg ville nok selv købe en en F8005 plasmaskærm fra Samsung, hvis jeg selv skulle have ny, men det er fordi, jeg er fan af muligheden for en god lysstyrke i netop min stue. Betyder det så, at jeg skal anbefale ham den skærm i stedet?
Selv om dit dejligt korte svar til OP er gennemtænkt i forhold til både fordele og ulemper, pris mm., så vil LANGT de fleste herinde - på trods af, at de "ofte"
ved mere end en sælger - pege på noget, der i en eller anden grad er afvejet af deres egen subjektive overbevisning.
edinger peger jo bare på, at hvis man ikke ønsker at købe katten i sækken, så skal man være kritisk overfor folk, der anbefaler sække, der miaver. Man kan IKKE sikre sig et skidegodt tv - koste hvad det vil - hvis man blot ukritisk køber hvad andre synes er godt. Her er det da bedre, at henvise til, hvad de professionelle synes er godt - anbefalingslisten, omend det ikke er det svar, der ønskes.
Jones anbefaler WT50 i denne tråd. Han arbejder selv i en butik, går op i tv i en langt højere grad end den gennemsnitlige kollega, og har haft mulighed for at lege med indstillingerne på dette tv og mange andre. Hans vurdering er dog stadig et subjektivt skøn af farvegengivelsen, sortniveau i butikken, som jo på trods af IPS-panel gør sig bedre end selv den bedste plasmaskræm pga. filter og lysstyrke, design, pris. Det er en anbefaling, man kan tage med i sine overvejelser, fordi den trods alt ikke kommer fra den blå luft, men da OP har andre præferencer end Jones, og Jones ikke aner, om manden vil bruge tid på at indstille sit billede eller i hvilken omfang lysindfald kan have betydning, eller om han synes sortniveau i aftentimerne er vigtigere end kontrasten i dagstimerne, eller om bedre kan leve med komprimeringsartefakter og SD gengivelse på en plasmaskærm eller en LCD-skærm - så kan OP kun tage anbefalingen med i sine overvejelser men ikke fuldstændigt bøje sig for den som den endegyldige sandhed. Det er dét, som edinger lidt (for) kortfattet forsøger at pointere.
Mangler hifi... - og penge til hifi!