23 jul 2026, 13:52
Jeg har et problem, hvor jeg slet ikke får lyd ud af mine bagerste trådløse højttalere på min Samsung HW-Q990F soundbar, når jeg afspiller fx TrueHD/DTS-HD MA 5.1 eller AC-3/DTS 5.1 via Infuse (eller streaming). Hvis jeg afspiller Dolby Atmos (E-AC-3) eller TrueHD/DTS-HD MA 7.1 så får jeg lyd igennem.
Mit setup:
- Apple TV 4K (1st gen)
- LG C3 OLED (Apple TV er tilsluttet HDMI 1 til TV'et)
- Lyd sendes fra LG C3 til Samsung HW-Q990F via HDMI 2 eARC
LG C3 Indstillinger:
HDMI 1: Bitstream
Digital lydudgang: Automatisk (Har også prøvet at skifte til gennemgang)
eARC-undersøttelse: Aktiv
Hvis jeg tager øret op til min soundbar når jeg afspiller 5.1, så lyder det som om at der kommer lyd ud af siden.
Jeg er med på at lyden fra mit Apple TV sendes som LPCM. Når jeg tjekker HDMI Diagnostics på mit C3 (gå til Generelt -> Kanaler -> Tryk 1 på remote 5-6 gange ved Kanalindstillinger og indstillinger) får jeg følgende info afhængig om lyd er Atmos eller ej.
PCM 8Ch 48000Hz
MAT 9Ch 192000Hz
Mit soundbar display viser også Multi Ch PCM / Dolby Atmos
Hvis jeg slår eARC fra, så viser mit LG C3, AC3 9Ch 48000hz under HDMI Diagnostics og mit display på soundbaren viser Dolby Digital Plus, og nu får jeg så korrekt lyd ud af mine baghøjttalere.
Jeg har fundet den her post https://www.avsforum.com/threads/lpcm-p ... s.3202935/, hvor andre tidligere har oplevet at alt LPCM automatisk udsendes som 7.1, også selvom man afspiller et 5.1 lydspor. Er der andre som også oplever det her, eller er min opsætning forkert?
Gode råd modtages
Mit setup:
- Apple TV 4K (1st gen)
- LG C3 OLED (Apple TV er tilsluttet HDMI 1 til TV'et)
- Lyd sendes fra LG C3 til Samsung HW-Q990F via HDMI 2 eARC
LG C3 Indstillinger:
HDMI 1: Bitstream
Digital lydudgang: Automatisk (Har også prøvet at skifte til gennemgang)
eARC-undersøttelse: Aktiv
Hvis jeg tager øret op til min soundbar når jeg afspiller 5.1, så lyder det som om at der kommer lyd ud af siden.
Jeg er med på at lyden fra mit Apple TV sendes som LPCM. Når jeg tjekker HDMI Diagnostics på mit C3 (gå til Generelt -> Kanaler -> Tryk 1 på remote 5-6 gange ved Kanalindstillinger og indstillinger) får jeg følgende info afhængig om lyd er Atmos eller ej.
PCM 8Ch 48000Hz
MAT 9Ch 192000Hz
Mit soundbar display viser også Multi Ch PCM / Dolby Atmos
Hvis jeg slår eARC fra, så viser mit LG C3, AC3 9Ch 48000hz under HDMI Diagnostics og mit display på soundbaren viser Dolby Digital Plus, og nu får jeg så korrekt lyd ud af mine baghøjttalere.
Jeg har fundet den her post https://www.avsforum.com/threads/lpcm-p ... s.3202935/, hvor andre tidligere har oplevet at alt LPCM automatisk udsendes som 7.1, også selvom man afspiller et 5.1 lydspor. Er der andre som også oplever det her, eller er min opsætning forkert?
Gode råd modtages