Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg ved ikke helt, hvor meget spoxy har fulgt med på tråden, men jeg refererer i mit seneste indlæg til lysdiskussionen. Har du ikke set dette, er du selvfølgelig undskyldt.

Debatten har på tråden desuden været inde på kantbelyste og bagbelyste LCD skærme på tværs og kontra OLED skærme.
Set i "lyset" af, at flatpanels har anmeldt js9500 - men jeg ved ikke helt, hvor meget spoxy har fulgt med på tråden, men jeg refererer i mit seneste indlæg til lysdiskussionen. Har du ikke set dette, er du selvfølgelig undskyldt.

Debatten har på tråden desuden været inde på kantbelyste og bagbelyste LCD skærme på tværs og kontra OLED skærme. Set i "lyset" af, at flatpanels har anmeldt js9500 - men så vidt jeg husker - ikke js9005, må det være særdeles interessant for mange, hvordan en kantbelyst LCDskærm kan hæve sig i forhold til en bagbelyst, og når dette sker opnår flere nits, hvis jeg forstår ret.

Samsung har flere kantbelyste med i årets 2016 modeller end forventet.
Er mit spørgsmål så en del af forklaringen, når lyset via Smart LEDfunktionen kan ændres?

Lys contra sortniveau opnås uden tvivl bedre på en OLEDskærmen, fordi hver pixel kan tændes og slukkes, men her er der minsandten tale om at forholdet mellem lys og mørke ændres.
Er det rigtigt opfattet? Eller hvad sker der? så vidt jeg husker - ikke js9005, må det være særdeles interessant for mange, hvordan en kantbelyst LCDskærm kan hæve sig i forhold til en bagbelyst, og når dette sker opnår flere nits, hvis jeg forstår ret. ??

Samsung har flere kantbelyste med i årets 2016 modeller end forventet, mener jeg. Er mit spørgsmål så en del af forklaringen hertil, når lyset eller hvad der skeer -via Smart LEDfunktionen kan ændres? Eller kan man også det på bagbelyste?

Lys contra sortniveau opnås uden tvivl bedre på en OLEDskærmen, fordi hver pixel kan tændes og slukkes, men omkring mine spørgsmål er der minsandten tale om, at forholdet mellem lys og mørke ændres. Er det rigtigt opfattet? Eller hvad sker der?
Af lennon
Rasmus Larsen skrev:Jeg tror ligesom Bond heller ikke på, at QLED bliver aktuel foreløbig. De mest optimistiske lanceringsmål som er nævnt (2018) tror jeg bliver svære at opfylde. Husk på, at der endnu ikke er fremvist en eneste prototype offentligt. Jeg vil gerne se sådan en før jeg tror på, at vi er nogle få år væk. Hvis man husker tilbage på OLED, så blev der fremvist prototyper i årevis, ja vel nærmest et årti?

Men jeg kan sagtens se en situation, hvor OLED og QLED kæmper om tronen i fremtiden. Jeg håber i hvert fald ikke, at LCD falder helt fra og OLED kommer til at køre sololøb. Der skal helst være to eller tre teknologier til at drive udviklingen og skabe et sundt marked, tror jeg på.

QLED har mange lighedstegn med OLED. Næsten ingen lighedstegn med LCD.
Mon ikke det mest af alt er Samsungs marketingsafdeling der ralser med sablerne ? Samsung magter jo tydeligvis ikke OLED , og så gir det jo god mening at proklamere en anden/ny/bedre teknologi lige om hjørnet . . Det er jo ikke specielt spændende,at se LG helt alene på den klart bedste teknologi - løbe med for store markedsandele .
Tak Torben. Jeg satte for en times tid siden først apparatet på Low, men ændrede den hurtigt til High. Hold da sikken et flot kulsort billede det gav. Skærmen så ud, som om TVet slet ikke var tændt og kun DR logoet synligt.
Jeg så en optagelse, hvor DR2 logoet kunne ses, mens resten af billedet var totalt sort.

Men Dimming er det ikke kun forbeholdt et TV med bagbelysning og ikke mit, der har kantbelysning?
Den kan jo skrue på baggrundsbelysningen uanset om den kan styres lokalt eller ej. Resultatet er bare ikke lige godt. Med kantbelysning kan den selvsagt kun styre lyset i områder omkring kanterne og det kræver at den har lokal kontrol over kant-LED'erne. Ellers er det hele baggrundsbelysningen på én gang.
bentpetersson skrev:Vi har drøftet øjets opfattelse af forholdet mellem lys og mørke. Jeg bragte også en illustration, der gjorde, at lyset så stærkere ud end det var på den anden illustration. Er det, hvad der menes med "with Smart LED set to Low the JS9000 delivered an ANSI contrast ratio of 2,429:1, which was actually better. " ?
Der er flere forskellige måder, hvorpå man kan måle hhv. hvid, sort og kontrast på en skærm. Tænk på ANSI som et slags skaktern. Det er ofte en god til at måle den virkelige kontrast på en skærm på, fordi man derved eliminerer flere faldgruber. Viser man i stedet en helt sort skærm, når man måler sort på skærmen, så kan f.eks. en LCD-skærm jo bare slukke helt for lyset. Den metode er således ikke indikativ for virkelig brug. Har en LCD-skærm zone-styring, så kan zoner også være "strategisk" placeret, så f.eks. zonerne bag de sorte barer i top og bund af film passer perfekt med størrelsen på baren.

Mønster til at måle ANSI kontrast.
1920x1080-ANSI-Contrast-Pat2.gif
1920x1080-ANSI-Contrast-Pat2.gif (26.18 KiB) Vist 2362 gange
Tak for svarene til jer begge.

Hvad er så forskellen på Smart-led og indstillingen med baggrundsbelysningen. Sidstnævnte er placerer forrest i menuen omkring billede.?
Det forvirrer mig en smule at have et kantbelyst tv, der har en menu med baggrundsbelysning.
Havde vi ikke lige vendt det? SmartLED er TV'et der selv skruer op og ned i film, når den synes billedet er mørkt nok til at skrue på lyset (lokalt eller globalt afhængig af om TV'et har lokal dimming). Den dedikerede indstilling til baggrundsbelysnignen er dig der skruer permanent op eller ned for hele baggrundsbelysningen på én gang.
Jeg er tilfreds med dit svar Torben. Tak. ( Ud over Smart-Led findes menuen Baggrundslys, der tilsyneladende er uafhængig af sortniveau, og som fungerer på en anden måde end lys og kontrast, som jeg ikke helt forstår. Det var ordlyden Baggrundslys på et kantbelyst TV, som jeg søgte en teknisk forklaring på. Men lad det nu bare ligge)
Af Mfede
bentpetersson skrev:Tak Torben. Jeg satte for en times tid siden først apparatet på Low, men ændrede den hurtigt til High. Hold da sikken et flot kulsort billede det gav. Skærmen så ud, som om TVet slet ikke var tændt og kun DR logoet synligt.
Jeg så en optagelse, hvor DR2 logoet kunne ses, mens resten af billedet var totalt sort.

Men Dimming er det ikke kun forbeholdt et TV med bagbelysning og ikke mit, der har kantbelysning?
Nu bliver jeg forvirret. Du skriver jo allerede i første indlæg i tråden, at dit tv kan vise total sort, så hvordan kan du blive imponeret nu?
Måske er det lettere hvis du kigger forbi, så giver jeg en kop kaffe.:)

Jeg vil alligevel forsøge at forklare. Når jeg fx har kigget på både OLED og på mit LCD, så har bedømmelsen af sortniveau været ud fra mindre sekvenser af noget, der var sort i en udsendelse.

Det er sjældent - bortset fra flatpanels monitortestprogram, at jeg har haft muligheden for at se et sort fuldskærmsbillede, hvor kun det lille DR2 logo kunne ses i øverste venstre hjørne. Altså 98 % af skærmen viste ensartet sort. Og det er derfra den sidste bedømmelse skal tages.
Dette ændrer ikke på vurderingen, idet Smart-Led tidligere var sat på auto, så TVet var så smart selv at kunne justere automatisk, hvornår den seneste indstilling befandt sig på High efter et forsøg med Low som fast indstilling.
Brugeravatar
Af hans123
ramlas skrev:Mit 8 år gamle Panasonic LCD står billedmæssigt bedre end min nye LG 4K LED, så sådan er det :D
Du behøver aldrig nyt tv :p
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10