Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af koden
Jeg har hørt at fra 2012 vil alle nye digitale programmer sende i MPEG-4.

Jeg ved ikke hvad format de nuværende programmer sender i, men jeg kan forstå at nuværende digitale tunere vil ikke kunne bruges til MPEG-4 programmer.

kan det passe.... jeg ved ikke noget om det, men har bare læst det.
Af Kaare
Mig bekendt bliver det ikke alle programmer, der fra omkring år 2012 vil blive sendt i MPEG-4. Der er ihvertfald for indeværende ikke taget en politsk beslutning på området fra dansk side. På nuværende tidspunkt anvendes MPEG-2, som er forældet i forhold til MPEG-4

mvh
Kaare
Brugeravatar
Af azrael
Det forventes, at de aktuelle kanaler på DVB-T (DR1, DR2 og TV2) umiddelbart forsætter med at blive sendt i MPEG2, men at nye kanaler sendes i MPEG4. Det er dog op til gatekeeperen at bestemme, såvidt jeg har forstået. Aktuelle DVB-T tunere (med MPEG2) vil ikke kunne opgraderes (efter mit bedste vidende).
Af koden
jeg synes egentlig ikke der er meget fokus på dette emne.

der skriges op om ikke at købe tv eller recorder uden DVB tuner.
Men allerede fra 2009 vil visse kanaler sende med MPEG-4 og 2012 vil alle være MPEG-4.

Altså skal man der ud og købe en ekstern tuner og dermed en ny fj.betj. til at betjene sit tv med.

Er der slet ikke nogen DVB tunere der kan både MPEG2 og 4 allerede nu?
Eller kan de ikke opgraderes?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sharps nye TV har op til flere MPEG4 HDTV tunere.
Af Lars85
Er der nogle eksterne TV-tunere der på nuværende tidspunkt understøtter MPEG-4? Jeg har søgt hifipriser.dk tyndt og jeg kan ikke finde andre end MPEG-2 tunere - er MPEG-4 udgaverne slet ikke kommet endnu?

På forhånd tak :)
Af penther
lige for at fastslå, der er tale om alle 29 kanaler på dvb-t via boxer bliver sendt i mpeg4 (ikke at jeg tro kvaliteten bliver bedre end 2, men det fylder mindre på nettet)
Af Warpath
mig bekendt er det kun DVB-T nettet vi snakker om når det drejer sig om mpeg-4 i 2012... Altså for kabel-tv er tingene anderledes, da der ikke er noget politisk ind over her, det er TDC eller Stofa der afgører den sag.. Men hvordan de gør det ved jeg ikk, måske er der nogle der ved besked???
Af Eiberg
På DVB-T nettet har Boxer valgt at det er MPEG2 der køres frem til 2012, derefter overgår alt til MPEG4 for at få mere plads på sendenettet, så der kan udbyges betalingskanaler.

De TV der er på markedet nu med MPEG4 tunere, kan MÅSKE bruges til Boxer's MPEG4.
Der er flere MPEG4 variationer, og Boxer og DigiTV fik først en aftale på plads om disse specs her d 5/5-2008.
Så ingen garantier for de nuværende MPEG4'ere kan bruges til den tid - men man kan håbe på standarden passer ;)

Boxer skulle dog komme med et CA-modul der kan konvertere MPEG4 tilbage til MPEG2, så det er ikke sikkert man er helt tabt.

Hvad angår YouSee og Stofa, er det helt op til dem selv om der køres MPEG2 eller MPEG4.
Men efterhånden som udbyget af HD-kanaler skal stige, kræver det mere plads på deres sendenet og MPEG4 vil nok blive standard her også, kunne man forestille sig.

Uofficielle rygter siger dog at MPEG4 standarden ikke vil leve alt for længe, da der her også her er ny teknologi på vej ;) (men her snakker vi 2016-2020)
Af Warpath
Findes der så et modul der kan konvertere mpeg-4 til mpeg-2 når vi snakker DVB-C tunere, altså når det er Stofa og TDC der er tale om???
Af chrisahl
Amitech har allerede et TV klar til den nye standard, hvor der er gjort plads til Common interface kortlæser i den indbyggede mpeg 4 dekoder, så man kan abbonnere på Boxer der er et Svensk selskab som er kommet på det danske marked. Der vil komme flere informationer fra dette selskab inden for det næste år.
Abbonnemanget som det er oplyst på nettet, vil konkurere mod YouZee og Telia/Stofa. Altså vil vi i fremtiden komme til at opleve billigere programmer.
Amitech har et 26" yil ca. 4500.- 26L 343.
Af KristianFH
Når jeg nu går ud og køber et tv med MPEG-2, hvad sker der så helt præcist, når det skifter til MPEG-4? Kan jeg blive ved med at se det, bare uden at få det optimale ud af det, eller kan jeg overhovedet ikke se noget?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. En kanal kodet med MPEG4 kan ikke dekodes af en MPEG2 dekoder.
Af wizdk
Eiberg skrev: Uofficielle rygter siger dog at MPEG4 standarden ikke vil leve alt for længe, da der her også her er ny teknologi på vej ;) (men her snakker vi 2016-2020)
Hej

Kunne godt tænk mig at læse om det har du et link ???