16. nov 2008, 14:20
For det første: Panasonic PX80 har et CI stik.
For det andre: Det er ingen produsent som er "bedre" til kabel-TV enn andre ... har TV'et en innebygget DVB-C tuner, er de like godt skikket til kabel-TV.
For det tredje: Alle flat-TV der selges i dag er like "fremtidssikret", så fremt de har moderne tilslutningsmuligheter (HDMI). Det er bare at de TV der ikke har innebygget alle de tunere der trengs (DVB-T, DVB-C, DVB-S, med MPEG2 og MPEG4) kommer til å behøve en ekstern tuner/mottager/dekoder-box.
Det ser ut som mange har skrekk for en ekstra box, og en ekstra fjernbetjening - det er forståelig, men det skal dog påpekes at det er noen fordele med ekstern box også - disse har gjerne en del features som man ikke får med et TV's innebygde - f.eks. kan en TV-distributør be en produsent "skreddersy" en slik box slik at den får de features som TV-distributøren vil at den skal ha. I mange tilfeller skal man likevel ha en ekstern box, selv om ens TV har den "riktige" tuner innebygget - fordi man skal ikke regne med at en innebygget tuner/dekoder er 100% kompatibel med de features som TV-distributøren tilbyder, og som man uansett skal betale for.
Sådan tror jeg det kommer til å være i noen år fremover, inntil TV-distributører og TV-produsenter blir enige om standarder - om ikke for hele verden, så ihvertfall for de enkelte "zoner".
Problemet med en ekstra fjernkontroll kan løses ved å kjøpe en universal sådan, f.eks. Logitech Harmony One.
Og for entusiastene er en ekstern box noe de likevel vil vurdere å anskaffe - du kan få en sånn box til å ta seg av scaling/deinterlacing, video/film prosessering osv., med høyere kvalitet enn en TV's innebygde kan.
Jeg selv er tilknyttet IP-TV, dvs. jeg får mine TV-kanaler, "normale" samt HD, over mitt bredbånds-internet fiberkabel. Da SKAL jeg ha en ekstern box - det finnes meg bekjent ingen TV der har akkurat en slik dekoder jeg trenger, innebygget.
Boxen er ikke stor, den har jeg sagtens plass til, og den ekstra fjernbetjening kommer til å forsvinne når jeg går til anskaffelse av en uni-remote.
TM