Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
SurfBoy skrev:Nu er det jo altså sådan at mit LE40A656 , såvidt jeg ved, har både DVB-T og DVB-C (MPEG2) :p
Der tales i generelle termer her. "Du" behøver ikke nødvendigvis referere til dig alene i verden. Så passer pengene igen.
Af SurfBoy
yakken skrev:Der tales i generelle termer her. "Du" behøver ikke nødvendigvis referere til dig alene i verden. Så passer pengene igen.
Du ser tilsyneladende det du har lyst til at se ! (og da du skrev "dit TV" troede jeg at du refererede til MIT TV) (Så se jeg ser også det jeg har lyst til at se) :p :D ;) 8) :s ;;)
Nu er det altså sådan at jeg ikke er sikker på at alle modeller af LE40A656 har både DVB-C og DVB-T
Men MIT har har ihvertfald !
Faldt ti-øren nu ? - så pengene passer ???? ROTFL
Af Bergmann
Angående Sony-kortet, så skulle Sony udbyde et specielt kort, som man kan via antenneforeningen få et klip i, hvorefter man med sin DVB-C-tuner kan se digitalt tv. Er det noget I kender til?
Af SurfBoy
Bergmann skrev:Angående Sony-kortet, så skulle Sony udbyde et specielt kort, som man kan via antenneforeningen få et klip i, hvorefter man med sin DVB-C-tuner kan se digitalt tv. Er det noget I kender til?
Kunne det muligvis være noget lignende dette du tænkte på ?

Se evt. også "Yakken's" "undervisen" mig med "billed sprog" hvis du prøver at rulle ned til billederne på denne tråd/side her .

Men som "Yakken" også viser ved at linke til anden side på den side så kan det ikke rigtigt betale sig fordi at der er mange ting som man ikke får med hvis man blot nøjes med simpel "kort-læser" (CA-modul) og kort (CA-kort) .

M.v.h.

SutfBoy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sony sælger også selv CA modulerne, men de er identiske med de CA moduler du køber direkte hos eksempelvis Yousee. Din antenneforening skal dog sende DVB-C signaler ud for at du kan bruge det til noget.

Det smarteste vil være først at undersøge hvilken form for digitalt TV der kan modtages i antenneforeningen. Hvis du har dit abonnement igennem eksempelvis Yousee, så skulle du sagtens kunne købe CA modulet (enten hos Sony eller hos Yousee), et dekoderkort, samt tillægsabonnementet på digitalt TV.
Af Bergmann
Nu har jeg kigget linkene igennem. Jeg kan se, at kortet IKKE giver HDTV, hvilket selvfølgelig er uheldigt med markedets udvikling. Ifølge de oplysninger, som jeg har kunnet finde, så har Panasonic Viera TH-42PX80 TV ikke noget CI-slot. Det er eftersigende kun på de fleste Sony-tv'er?

For at få den bedste kvalitet (MEN også med henblik på prisen!) burde man så droppe denne kort-løsning?
- For kort-løsningen er da billigere?
Af SurfBoy
Bergmann skrev:For kort-løsningen er da billigere?
Kort-løsningen (den med det løse CA-modul til at stoppe i CI-interfacet) er set ca. 500 kr. billigere end en HD-Boks løsning.
Men hvorfor spare 500 eller 1000 kr. (alt efter om du også vil have harddisk i din HD-Boks) eller hvor meget det nu er du sparer når du alligevel FAST skal hoste op med 400 kr. om året i kortgebyr til din udbyder og bagefter sidder med en inferiør løsning hvor mange af de tjenster som dine venner og bekendte vil have gå din næse forbi fordi at du skulle spare lidt til at starte med.
Ser du det over lang tid er den højeste udgift jo den konstante kortleje og betaling for ekstra udvalg af digitale kanaler hvis du ikke vil nøjes med standard pakken (bliver hurtigt MEGET dyrt) .
Så startgebyret for HD-boksen bliver hurtigt meget lidt i forhold hvad de ellers får dig til at punge ud for/med.
(Prøv at checke din udbyders priser for selv-sammensatte kanalpakker, eventuelle HD kanal pakker o.s.v. , og så vil du hurtigt finde ud af at jeg har ret)

M.v.h.

SurfBoy
Af Bergmann
Jeg forstår alt, hvad du skriver. Mange tak.
Jeg har hørt, at Sony-tv skulle være ekstra gode til kabeltv (muligvis pga. af denne DVB-C-tuner) - er det korrekt?

Vi har allerede købt et Sony-fladskærms-tv i hjemmet, fordi vi havde denne overbevisning, men nu hvor jeg har skrevet med jer, er jeg blevet helt i tvivl. Er jeg blevet snydt? - jeg mener, det var en Sony-forhandler som fortalte mig, at deres TV egnede sig klart bedst til kabel-tv.
Af SurfBoy
Bergmann skrev:Jeg forstår alt, hvad du skriver. Mange tak.
Jeg har hørt, at Sony-tv skulle være ekstra gode til kabeltv (muligvis pga. af denne DVB-C-tuner) - er det korrekt?

Vi har allerede købt et Sony-fladskærms-tv i hjemmet, fordi vi havde denne overbevisning, men nu hvor jeg har skrevet med jer, er jeg blevet helt i tvivl. Er jeg blevet snydt? - jeg mener, det var en Sony-forhandler som fortalte mig, at deres TV egnede sig klart bedst til kabel-tv.
Jeg tror at det generelt er een for "Yakken", eller en anden med erfaring med flere fjernsyn end jeg, der er bedst til at besvare den der .
Men , altså snydt og snydt.... , mange sælgere har en ret lav moral og vil hellere skubbe varer over bordet end at informere folk upartisk og korrekt.
Dit fjernsyn er sandsynligvis udmærket, det med at Sony skulle være (så meget) bedre til DVB-C tror jeg personligt er en and. Men jeg ved ikke om dit fjernsyn har MPEG4 dekodning og at det er det at han har tænkt på (?) , Sony var hurtigere fremme med MPEG4 end f.eks. Samsung og prisen for et Sony fjernsyn med MPEG4 syntes generelt lavere end (igen) f.eks. Samsung (i det mindste p.t.). Det er muligvis sådan noget de har tænkt på ? - jeg ved det ikke - men nu fik du mit svar/mit "gæt" .

M.v.h.

SurfBoy
Af thomit
For det første: Panasonic PX80 har et CI stik.

For det andre: Det er ingen produsent som er "bedre" til kabel-TV enn andre ... har TV'et en innebygget DVB-C tuner, er de like godt skikket til kabel-TV.

For det tredje: Alle flat-TV der selges i dag er like "fremtidssikret", så fremt de har moderne tilslutningsmuligheter (HDMI). Det er bare at de TV der ikke har innebygget alle de tunere der trengs (DVB-T, DVB-C, DVB-S, med MPEG2 og MPEG4) kommer til å behøve en ekstern tuner/mottager/dekoder-box.

Det ser ut som mange har skrekk for en ekstra box, og en ekstra fjernbetjening - det er forståelig, men det skal dog påpekes at det er noen fordele med ekstern box også - disse har gjerne en del features som man ikke får med et TV's innebygde - f.eks. kan en TV-distributør be en produsent "skreddersy" en slik box slik at den får de features som TV-distributøren vil at den skal ha. I mange tilfeller skal man likevel ha en ekstern box, selv om ens TV har den "riktige" tuner innebygget - fordi man skal ikke regne med at en innebygget tuner/dekoder er 100% kompatibel med de features som TV-distributøren tilbyder, og som man uansett skal betale for.
Sådan tror jeg det kommer til å være i noen år fremover, inntil TV-distributører og TV-produsenter blir enige om standarder - om ikke for hele verden, så ihvertfall for de enkelte "zoner".

Problemet med en ekstra fjernkontroll kan løses ved å kjøpe en universal sådan, f.eks. Logitech Harmony One.

Og for entusiastene er en ekstern box noe de likevel vil vurdere å anskaffe - du kan få en sånn box til å ta seg av scaling/deinterlacing, video/film prosessering osv., med høyere kvalitet enn en TV's innebygde kan.

Jeg selv er tilknyttet IP-TV, dvs. jeg får mine TV-kanaler, "normale" samt HD, over mitt bredbånds-internet fiberkabel. Da SKAL jeg ha en ekstern box - det finnes meg bekjent ingen TV der har akkurat en slik dekoder jeg trenger, innebygget.
Boxen er ikke stor, den har jeg sagtens plass til, og den ekstra fjernbetjening kommer til å forsvinne når jeg går til anskaffelse av en uni-remote.
Af Bergmann
For det tredje: Alle flat-TV der selges i dag er like "fremtidssikret", så fremt de har moderne tilslutningsmuligheter (HDMI). Det er bare at de TV der ikke har innebygget alle de tunere der trengs (DVB-T, DVB-C, DVB-S, med MPEG2 og MPEG4) kommer til å behøve en ekstern tuner/mottager/dekoder-box.
Mange tak for de mange indslag.

Dog skal jeg lige være sikker på noget her. MPEG-2 bliver udskiftet til MPEG-4 på diverse kanaler om et år. Det vil sige, at jeg ikke kan se disse kanaler, hvis jeg kun har MPEG-2 i mit tv?

"Yakken" udtalte tidligere, at tv med MPEG-4 ikke var mere fremtidssikret, da dette format muligvis bliver ændret fra det, som det i dag.

Mit spørgsmål er altså:
Er det dumt at købe et Panasonic PX80, som kun har MPEG-2 (mener jeg, at have læst at denne skærm har)?
Af thomit
Bergmann skrev:
Mange tak for de mange indslag.

Dog skal jeg lige være sikker på noget her. MPEG-2 bliver udskiftet til MPEG-4 på diverse kanaler om et år. Det vil sige, at jeg ikke kan se disse kanaler, hvis jeg kun har MPEG-2 i mit tv?

"Yakken" udtalte tidligere, at tv med MPEG-4 ikke var mere fremtidssikret, da dette format muligvis bliver ændret fra det, som det i dag.

Mit spørgsmål er altså:
Er det dumt at købe et Panasonic PX80, som kun har MPEG-2 (mener jeg, at have læst at denne skærm har)?
Det er bare "dumt" hvis du er sikker på at du i 2012 skal få dine TV-kanaler over det luftbårne (digitale) nettet, og bare hvis du har en fobi mot en ekstern dekoder/tuner :p

Evt. kan du forhøre deg hos Panasonic Danmark om det kan være en idé å kjøpe en PX81 fra Norge - da denne har en DVB-T tuner med MPEG4 dekoding innebygget.

Kommer det andre dekodingsformater som erstatter MPEG4 i fremtiden? Ganske sikkert - men MPEG4 vil ikke forsvinne på mange, mange år - innen den tid tror jeg de fleste ville ha kjøpt ny og bedre TV uansett - for ikke å si at den TV man kjøper i dag likevel vil ha gått til de evige jaktmarker ved dette tidspunkt...

PS. Jeg har selv en PX80, og jeg er slett ikke bekymret.
Af Bergmann
Regner også med, at det bliver sådan et tv.
Kan man på nogen måder få MPEG4 eksternt eller skal det sidde i tvet?
Af thomit
Bergmann skrev:Regner også med, at det bliver sådan et tv.
Kan man på nogen måder få MPEG4 eksternt eller skal det sidde i tvet?
Det er likegyldigt om MPEG4 dekodingen sitter i TV'et eller i den eksterne tuner - var det det du spurte om?