Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af noahnao
Titel: Kommer nogen af årets OLED-skærme til at få ULMB-support på LG’s 1440p 540/720Hz WOLED-paneler?

Hej alle :)

Jeg har gået og tænkt på noget, som jeg håber nogle herinde måske ved lidt mere om :D

Er der nogen, der har hørt noget om, hvorvidt nogle af de OLED-skærme, der kommer i løbet af året, kommer til at understøtte ULMB – specifikt dem der er bygget på LG’s 1440p 540/720Hz WOLED-panel?

Det virker jo som det oplagte næste skridt, især når panelerne allerede lyder ret vilde på papiret :o
Men jeg er lidt i tvivl om, hvor realistisk det egentlig er med ULMB på de her OLED-modeller :s

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se den slags kombination af ekstrem refresh rate + bedre motion clarity 8-)
Hvis det ikke sker, ville det ærligt talt være lidt en skuffelse :( :((
Omvendt, hvis nogen producenter faktisk får det implementeret, så ville det være ret sindssygt O_O

Er det noget, der overhovedet er blevet nævnt officielt, eller er vi stadig ude i ren spekulation? O-O
Og tror I, det bliver “rigtig” ULMB, noget ULMB-lignende, eller slet ingenting? ::l

Jeg er bare nysgerrig, fordi det her kunne være en kæmpe game changer for competitive gaming ;) :p
Eller måske er der tekniske begrænsninger, som gør det usandsynligt? !:( ;;)

Håber nogen har hørt noget – eller bare har nogle kvalificerede gæt <B

Tak på forhånd :)
ULMB er strobing af baglyset, altså LED-baglyset i LCD-paneler. Der er ikke noget baglys i OLED-skærme, så har har producenterne i stedet kigget mod Black Frame Insertion (BFI).

Sony har lige lanceret en monitor med BFI bygget på LG Displays 540/720Hz panel, men den er dyr: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1776322015

Den største tekniske begrænsning er, at BFI plejer at halvere lysstyrken (hvis der er black frame mellem hver frame), så OLED-panelet skal være meget lysstærk. Og jo længere nede i frekvens man kommer, desto mere vil flimmer være synligt. Det skal nok ske, men den bedste løsning er stadig at hæve opdateringsfrekvensen til +1000Hz. Vi nærmer os på skærmfronten, men PC-hardwaren skal også op i gear.