Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har du købt den gamle 16 ms model eller den nye 8ms?

1
25%
3
75%
Forhistorie:

Som nævnt i nogle andre tråde har jeg vaklet lidt mellem Medion skærmen fra Aldi og Philips modellen fra El-Giganten (gml. model 16ms)
Efter at have læst herinde om den nye 8ms skærms fortræffeligheder, blev jeg enige med mig selv om at jeg ikke kunne leve med den gamle model når den nye kunne fåes til samme pris. Jeg bestilte derfor den nye model hos wwww.enavia. De ringede imidlertid kort tid efter og sagde at den var udsolgt. Hvis jeg ville give mere end 3700,- kunne jeg godt få den. Nu var jeg ved at være opsat på at få den nye model med 8ms og derfor lykkes det mig at få fat i et af de sidste eksemplarer fra Metro tilbudet.

Med både den nye model og den gamle model i hus skulle der sammenlignes.
Og der var helt sikkert forskel.
Jeg startede selvfølglig med at indstille farver og kontrast helt ens.
Derefter blev den ene skærm sat til vga og den anden til dvi. Senere byttede jeg rund t på dette så den ene skærm ikke skulle "snydes" for det bedste signal.

Konklusion:

Den gamle model var frisk og levende i farverne. Den nye trist. Den gamle var ligeglad med hvor jeg placerede hovedet. Den nye var der pænt med genskin selvom man sad ligefor og det viste sig især hvis jeg bevægede hovedet lidt fra side til side..
Kiggede jeg på skærmene i et mørkelagt rum med mørkt eller sort billede på skærmen, viste den gamle model sort over det hele. Den nye havde ligesom 4 lysende områder som skinnede diagonalt fra alle hjørnene og ind mod midten af skærmen. Et fænomen som Medion skærmen iøvrigt også led af.

Med andre ord. Det kan godt være at den nye model har en kortere responstid end den gamle og det kan også godt være at den har nogle finere data mht kontrast, men øv hvor blev jeg skuffet over den nye model.
Derfor. Til alle der har købt den gamle model i El-Giganten. Glæd jer.
Der er et klart bedre billede på den. Hvis man spiller meget er det muligt at det ikke er det vigtigste, men for os der ikke gør er flotte og levende farver klart vigtigere.
Senest rettet af Lyngbo 11 apr 2006, 13:12, rettet i alt 1 gang.
Af xenius
Hmm... Det med backlighten kan jeg godt skrive under på, men har dog desværre ikke prøvet den gamle skærm.

Den nye er jo blot en opdatering på det gamle panel, så der burde jo egentlig ikke være så stor forskel mht. farvegengivelse?

Synes ikke farverne virker så kedelige som du beskriver, men har jo selvfølgelig ikke haft et sammenligningsgrundlag "side by side".

Hvad mener du med genskin forresten? :o
Af Lyngbo
Med genskin mener jeg at man ligesom ved de gamle bærbare computere skulle betragte skærmen i den helt rigtige vinkel. Tippede den lidt for meget bag- eller forover, var det ligesom om at lyset spejlede sig i forskellige områder af skærmen. Sådan synes jeg også det var med den nye model af skærmen. Lidt ligesom at sidde i solen og læse i et blad. Det skal også holdes på en bestemt måde for at slippe for solen stråler laver genskin.

Det med backlight som du skriver om, er det det jeg skiver om når skærmen er mørk og det skinner ud fra hjørnerne? Er det det der kaldes backligt bleeding?
Af xenius
Ahhh så...

Det er nok det genskin du beskriver, som jeg oplever som farver der ændrer nuance (i den anden tråd påpegede jeg at især det hvide nede i højre hjørne virkede mere gulligt.) Og det indtryk ændrer sig faktisk alt efter hvordan jeg lige placerer hovedet... Irriterende.

Med hensyn til "backlight Bleeding", ja, også kaldet uhomogen baggrundsbelysning (ret mig gerne, hvis forkert). Men jeg synes egentlig ikke det er så slemt igen, da de 4 hjørner er belyst nogenlunde ens, men det er jo selvfølgelig en smagssag.

Men forstår jeg dig ret, havde den gamle ikke disse problemer? Det var dog skuffende, da den nye jo burde være en bedre skærm..

Puha, sådan som vi to har diskuteret denne skærm igennem, skulle vi næsten se os om efter noget andet :D
Af Lyngbo
Ja, det er nemlig ret irriterende med genskinnet.

Nej, den gamle har slet ikke de problemer.
Ja, det var også virkelig en skuffelse at den nye ikke var bedre - tværtimod.

Ja, den er vist gennemdiskuteret den skærm. Hehe. Måske burde vi finde noget andet, men jeg tror ikke mine nerver kan klare mere. :p
Måtte lyve om at varen var ubrudt i Metro for at de ville tage den retur. Det var ikke så rart. Havde dog pakket det hele meget pænt og nydeligt sammen så ingen kunne se forskel.
Af xenius
:)

Sad lige og kiggede MaD's review igennem, og han har tilsynladende ikke problemer med den dårlige baggrundsbelysning:

"Jeg havde meget svært ved at få taget et ordentligt billede der viste en sort skærm - men med en "egenskaber for skærm" boks lykkedes det at få taget et rimeligt et.
Skærmen er virkelig så sort som billedet antyder, og det er meget jævnt fordelt. Man skal virkelig kigge godt efter og stirre meget intenst efter lidt ekstra lys i hjørnerne - så jeg er meget tilfreds med det punkt."

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=774

Det underligt...

Gad vide om der er lidt "panelforvirring"? Mener at det var LG, der i følge BeHardware der godt kunne finde på at lancere skærme med andre paneler end de i beskrivelsen opgivne (og LG og Philips har jo så vidt jeg ved et meget tæt samarbejde)...

På et S-IPS panel burde betratningsvinkler jo ikke gøre forskel med hensyn til farver... Mystisk...

Fandt lige artiklen fra BeHardware hvor LG havde snydt lidt:

http://www.behardware.com/articles/598- ... s-ips.html
Af Lyngbo
Ja det hele er lidt underligt. Når jeg læser
MaD review igennem synes jeg det lyder som om han har den gamle model.
I det hele taget så er det noget værre rod Philips har lavet ved at have to forskellige skærme med forskellige data og evt. også paneler, men med samme modelnummer.

Philips dog :(
Af Lyngbo
Ja, det har du da ret i. Hmmm... :o
Det er noget underligt noget det hele...
Af MaD
Hej i to! :)

Først og fremmest synes jeg det lyder meget mærkeligt hvis Philips nyeste model er den dårligste. Men ja, man har da hørt om tidligere at en hurtig opdateringstid har været på bekostning af klarere farver. Men som du skriver det, er det jo ikke bare småting der er lavet dårligere...

De første par dage jeg havde skærmen var jeg lidt overrasket over den ikke var stærkere i farverne. Den virkede faktisk ikke væsentlig stærkere end min gamle Sony. Efter 3-5 dage virkede farverne dog langt stærkere, og det var direkte trist at kigge på den gamle Sony. Jeg ved ikke om det virkelig kan passe den har ændret sig så meget, men tjaaa, sådan så det ud for mig.

Farverne ændrer sig en lille smule eftersom man skifter vinkel på skærmen. Det er først ved omkring en vinkel på 45grader jeg kan se nogen forskel på farverne. Jeg ved ikke helt om det er meget eller lidt, men jeg er godt tilfreds. Virker Jeres som mere eller mindre?

Backlight bleeding har jeg så godt som intet af. Der er en lille smule i højre bund, men som jeg skriver er det noget man virkelig skal kigge efter for at finde - og så finder man det kun på sort baggrund.

Hvad kører i med af indstillinger på skærmen? Jeg bruger 15 i Brightnes, 50 i kontrast, og 50 til rgb under User define. Prøv lige den indstilling, og se om det evt. blive bedre/dårligere i forhold til det i hidtil har kørt med...

Men ja, det er sq underligt så forskellig en oplevelse folk har af skærmen!
Af xenius
Havde godt nok læst at korrekt indstilling er er alfa-omega på en TFT, men at det ligefrem kunne gøre så stor synlig forskel troede jeg ikke...

MaD, prøvede lige dine indstillinger som så fine nok ud, men gav mig virkelig meget ghosting.. :( Var det ikke netop det problem du havde med din skærm?

Jeg kører normat 50/50 i Brightness/Contrast og 9300K i farvetemperatur.

Prøv lige engang at vælge de værdier. Gå derefter ind på f.eks. BT.dk, vælg en artikel, og scroll så på siden mens du holder øje med teksten.

Du ser forhåbentlig ghosting forskellen med det samme i forhold til dine/mine indstillinger.

Med dine indstillinger bliver teksten utrolig "tyk" og ghoster helt vildt..
Med mine indstillinger ser man det slet ikke..

Det er virkelig med at eksperimentere så man får de rette indstillinger åbenbart :)
Af MaD
Kan det være forskelligt fra skærm til skærm hvordan den enkelte reagerer på det? Jeg kan se en lille forskel i ghosting, men synes ikke det er noget særligt. Til gengæld virker skærmen helt unaturligt blå. Hvid er ikke hvid og grå ikke grå, men har alt for meget blå i sig...

Jo mørkere hvid er, jo hurtigere er det vel også for pixelsene til at opdatere fra sort, ikke? Så at der kommer noget ekstra blå i den hvide kan vel i teorien godt betyde en lidt hurtigere opdatering?
Af xenius
Jeg skal ikke kunne sige om skærmene kan reagere forskelligt, men din antagelse virker meget fornuftig, mht. "jo mere "ens" farver, jo hurtigere opdatering". :)

Det lyder faktisk meget sandsynligt, når ghosting effekten jo netop opstår når pixelene skifter fra en farve til en anden.

Men det sjovt, for på min gør det markant forskel om det er den ene eller den anden indstilling. :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Om der skiftes fra grå til sort eller fra lyserød til mørk blå burde ikke være markant anderledes. I skal huske på at der er et sæt krystaller for hver farve, der drejer uafhængigt af hinanden.

Før overdrive var den hurtigste overgang som regel imellem 2 ydertilstande som f.eks. fra sort til hvid (eller rød til gul for den sags skyld), men efter overdrive blev indført er gråtoneovergangene blevet næsten ligeså hurtige (gråtone skal ikke tages bogstaveligt - lyseblå til mørk blå er også en gråtoneovergang).