Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Oplever du problemer med SD tuner og HDMI på PX/PZ?

11
38%
18
62%
Rundt omkring på nettet rapporteres der om problemer med den analoge SD tuner i Panasonic PX/PZ-modellerne hvis man har tilsluttet udstyr til HDMI indgangene. Vi vil lige stikke en finger i jorden og afklare om det er et sporadisk problem, eller om det kan fremprovokeres på alle eksemplarer og herefter afgøre hvad der bør gøres (eller hvem der skal snakkes med).

Så vidt vi har forstået, så opstår problemet hvis man tænder for udstyr tilkoblet HDMI indgangene før man tænder for TV'et. Problemet skulle bestå i, at den analoge TV tuner da smider alle kanaler i programoversigten og kun viser støj. Frakobles HDMI udstyret, kommer kanalerne igen.

Skriv gerne om egne oplevelser med dette fænomen her i tråden. Forklar gerne hvilket udstyr der forårsager fejlen eller hvilket udstyr der ikke forårsager fejl.
Af Ponduus
Har en ps3 og en Canal Digital HD boks sat til via HDMI, og har ingen problemer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Blot for at klarificere: Dvs. du kan forbinde et antennekabel til den analoge tuner i TVet samtidigt uden at kanalerne forsvinder?
Af Ponduus
Snakker vi om de analoge kanaler eller de digitale?
Det er lige meget. Jeg kan se både og. Uanset hvordan jeg tænder diverse HMDI forbindelser.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er primært de analoge så vidt jeg ved.
Af Beaviz
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så oplever jeg ikke problemet.

Jeg har gjort følgende:

1. Forbundet PC til PX80 via DVI->HDMI converter.

2. Sat en DVD til at blive afspillet på den pågældende udgang.

3. Tændt for TVet, som står på den analoge SD-tuner.

TVet kører med software-version: 2013-10100. Dette findes ved at vælge Menu -> Indstilling -> System information.

Alle analoge SD-kanaler fungerer upåklageligt, som de plejer.
Af NoNameDesigndk
Jeg har en PS3 på den ene HDMI, og en gang i mellem min pc på en af de andre på min PZ80, og uden problemer..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg bumper lige den her igen. 4 svar er vist ikke nok til at køre statistik på :)
Af ribs
Jeg har en Samsung HD boks fra Yousee tilkoblet via HDMI. Jeg har koblet den op således at de analoge signaler bliver sendt direkte videre via denne boks, men mister alle analoge signaler så snart jeg tænder for den. Er HDMI ikke tilsluttet mens den er tændt, er alle analog signaler der med det samme.
Af Psygurd
Jeg har problemer

Tændt PC, tilsluttet via DVI->HDMI giver problemer med min analoge tuner.

MEN, ikke alle mine kanaler forsvinder, CNN, Norge 2, kanal 5 og Kanal københavn kan jeg stadig se.
Af kasper_j
Ingen problemer her overhovedet, uanset hvordan og hvorledes jeg tænder og slukker. Indtil videre modtager jeg mit tv via TDC analogt. Tv'et er et 42PX80 Software version 2013-10100.

HDMI 1 = PC tilkoblet (DVI>HDMI) er konstant tilsluttet som udvidet skrivebord, så der kommer altså noget hen til tv'et hver gang pc'en tændes. Grafikkortet er et et Sapphire med ATI X1950PRO GPU tv'et sidder på den ene DVI udgang og min monitor på den anden, hvis det skulle have nogen betydning.

HDMI 2 = PS3 som har været koblet til en måneds tid uden problemer.
Af Diazz
Har samme problem som Psygurd
Af sole
Jeg har problemet på min PZ85 med tilsluttet Fiberbredbånd Set Top box via HDMI.
Af Kratz
Mit fjernsyn er ikke en af de nævnte modeller men derimod PZ800. Der er ikke så meget fokus på denne model, men da det er samme årgang fra Panasonic, håber jeg det er i orden jeg tilføjer mine erfaringer.

Jeg har ingen problemer med de analoge kanaler, men derimod de digitale.
Vi forsøger at spare på strømmen, hvilket betyder vi slukker fjernsynet helt. Om dette er skyld i problemet eller om det skyldes tilslutning af harddiskoptager via HDMI skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald forsvinder de digitale kanaler når fjernsynet har været slukket.

Faktisk har jeg også haft andre problemer med DVB-T tuneren. Til at starte med kunne jeg kun finde to kanaler. Jeg havde en radiomand hjemme som skaffede mig en form for forstærker, som giver den nødvendige strøm (eller var det spænding? Kan ikke huske det). Synes blot det er lidt mærkeligt fjernsynet ikke er forsynet med den slags fra fabrikken af.