Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket onde er det mindste?

6
75%
2
25%
Jeg har eksperimenteret med lidt med mit Samsung plasmafjernsyn, og jeg må konstatere, at træerne ikke vokser ind i himlen. Cinema Smooth udglatter godt nok filmgengivelsen ved 24 fps., men prisen er et synligt forringet sortniveau. Så nu har jeg slået det fra, og gengivelsen hakker igen tydeligt.

Hvilket onde foretrækker I?
Af THM
nå cinema smooth forringer også sortniveauet på de nye modeller, var ellers i tvivl om de havde udbedret det, da jeg ikke så det nævnt i anmeldelsen... ret ærgeligt
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvor meget oplever du, at sortniveauet stiger? De lyder som om det er markant. Det forstår jeg ikke helt.

Da jeg målte tror jeg forskellen lå på 0,01 cd/m2 (så vidt jeg husker, jeg skal lige have fundet mine målinger frem). Altså 0,06 cd/m2 med CinemaSmooth og 0,05 cd/m2 uden. Det burde ikke være synderlig synligt for det blotte øje.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jeg synes altså at det er noget pjat at I mener at 24fps hakker. Det er sådan film ser ud, og det skal se sådan ud. Ja, panoreringer kan hakke en anelse, men det er kameramændene jo opmærksomme på, og derfor panorerer de kun med en vis hastighed som gør at panoreringer ikke hakker alt for meget.

Hvis man gerne vil have at en film med et kæmpebudget, skal se ud som en billig hjemmevideo, er man naturligvis velkommen til at slå alt muligt gejl til der kan lave ekstra billeder, men så ryger filmoplevelsen altså.

Spørgsmålene burde derfor være:

1) Jeg foretrækker at film skal se ud som film
2) Jeg foretrækker at film skal se ud som hjemmevideo

... og det var så min personlige mening.
Af xcardman
Filip_kbh skrev:Jeg synes altså at det er noget pjat at I mener at 24fps hakker. Det er sådan film ser ud, og det skal se sådan ud. Ja, panoreringer kan hakke en anelse, men det er kameramændene jo opmærksomme på, og derfor panorerer de kun med en vis hastighed som gør at panoreringer ikke hakker alt for meget.

Hvis man gerne vil have at en film med et kæmpebudget, skal se ud som en billig hjemmevideo, er man naturligvis velkommen til at slå alt muligt gejl til der kan lave ekstra billeder, men så ryger filmoplevelsen altså.

... og det var så min personlige mening.

Ja er helt enig

har haft både plasma og lcd og projektor
har aldrig haft nogen problemer med 24p og blu-ray

kun på en pan G10, fordi de første blev leveret uden at kunne modtage et 24p signal, men lavet det om til 60hz
det hakker som en i
pan kom med opdatering senere
Brugeravatar
Af Weissbier
Rasmus Larsen skrev:Hvor meget oplever du, at sortniveauet stiger? De lyder som om det er markant. Det forstår jeg ikke helt.

Da jeg målte tror jeg forskellen lå på 0,01 cd/m2 (så vidt jeg husker, jeg skal lige have fundet mine målinger frem). Altså 0,06 cd/m2 med CinemaSmooth og 0,05 cd/m2 uden. Det burde ikke være synderlig synligt for det blotte øje.
Jeg oplevede det som et svagt, men synligt løft af sort. Sad i et næsten helt mørkt rum med kun lyskilde. Jeg siger ikke, at det ville være umuligt at leve med. Det er bare ærgerligt, at der ofres penge på at sænke sortniveauet, og så hæver CS det igen.

Man kan sige, at situationen i mit tilfælde skærpes ved, at jeg værelset ved siden af har et Sony Z5500 fra 2009, som klarer 24 fps bedre end mit nye Samsung. Sonyen er 52".
Af Fredtoft
Filip_kbh skrev:Jeg synes altså at det er noget pjat at I mener at 24fps hakker. Det er sådan film ser ud, og det skal se sådan ud. Ja, panoreringer kan hakke en anelse, men det er kameramændene jo opmærksomme på, og derfor panorerer de kun med en vis hastighed som gør at panoreringer ikke hakker alt for meget.

Spørgsmålene burde derfor være:

1) Jeg foretrækker at film skal se ud som film
2) Jeg foretrækker at film skal se ud som hjemmevideo
Jeg tror måske du misforstår hvad Cinema Smooth gør på en Samsung plasma.

CS slår man netop til hvis man gerne vil se filmen som den har været tiltænkt at skulle vises. Når en Samsung plasma modtager 24 fps uden at CS er slået til, laver den 3:2 pulldown og viser filmen med judder ved 60 Hz.

Når man aktiverer CS gentages hver frame 4 gange og resulterer i fremvisning ved 96 Hz. dette vil i alle tilfælde være at foretrække på en Samsung plasma, men det medfører desværre et højere sortniveau. Det er altså spørgsmålet om man helst vil undgå judder og leve med et højere sortniveau, eller have bedre sort og så acceptere 3:2 pulldown.

Mine målinger på PS51D8005 peger på at sortniveauet stiger fra 0,051 Cd/m2 til 0,065 Cd/m2 (ved højere APL) når man aktiverer CS. Det er bestemt ikke alverden, men i et mørkt rum kan det godt ses.

PS64D8005 er så en helt anden sag.
Af xcardman
Det ændre jo det hele

at samsung er omvendt af en panasonic
når man slå det til kører den 24p
på en pan skal den netop være slået fra. for at kører de normale 24p

så er det god lidt trist med det sorte

for hvis den kører 60hz uden Cinema Smooth, så er det klart den hakker

måske derfor man har set mange brokke sig over en samsung plasma hakker ved 24p
Senest rettet af xcardman 22 jul 2011, 17:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Weissbier
Tak til Fredtoft for den uddybende forklaring. :) Det pudsige er, at jeg også har haft et PS63C7705, men der husker jeg ikke problemer med hakkeri. Ellers ville jeg jo nok have tænkt mig om en ekstra gang, før jeg bestilte endnu et Samsung.