Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af janelne
Jeg skal lige ha' det skåret ud i pap ... og bekræftet:

Sony EX500 er bedre end EX600'eren, ik?

(sidstnævnte har en højere modelbetegnelse ...?)

Ihvertfald at dømme efter fladpanels' præsentation af sony-2010-serien, men hvorfor er EX600 så dyrere end EX500'eren?
Af NemliJa
janelne skrev:Jeg skal lige ha' det skåret ud i pap ... og bekræftet:

Sony EX500 er bedre end EX600'eren, ik?

(sidstnævnte har en højere modelbetegnelse ...?)

Ihvertfald at dømme efter fladpanels' præsentation af sony-2010-serien, men hvorfor er EX600 så dyrere end EX500'eren?
EX600 burde være bedre end EX500, idet EX600 er en mere eksklusiv model.
Af janelne
NemliJa skrev:EX600 burde være bedre end EX500, idet EX600 er en mere eksklusiv model.
Ihvertfald ikke iflg. specifikationerne.

Hvad mener du med "mere eksklusiv"?
Af noxity
EX500 er en bedre skærm end EX600.
EX600 mangler en masse funktioner i forhold til EX500, og har en gammel billedmotor.
Jeg vil tro du skal op i EX700 for at du har en model som er bedre end EX500. Her har du alle de samme funktioner som i EX500, men et panel som skulle have en bedre kontrast.

Prisen bliver styret af udbud og eftersp'rgsel, derfor er EX500 billigere end EX600.
Af Simonlynge
EX600 er stort set en EX400 med LED belysning.
Den har hverken BE3, 100Hz eller internet funktioner som EX500 har. Ville til hver en tid hellere vælge EX500 fremfor EX600. I dette tilfælde er et højere modelnummer ikke lig med bedre skærm.
Af janelne
Simonlynge skrev:I dette tilfælde er et højere modelnummer ikke lig med bedre skærm.
OK, men det er da mystisk at Sony har lavet model-nummeréringen sådan (omvendt).
Af Simonlynge
Ja kan jeg give dig ret i.
Men det er vel fordi det er LED, det er jo så fantastisk.. Not..
Det er det samme med EX700, som dybest set også bare er en EX500 med LED.
Af Simonlynge
Ja kan jeg give dig ret i.
Men det er vel fordi det er LED, det er jo så fantastisk.. Not..
Det er det samme med EX700, som dybest set også bare er en EX500 med LED.
Af xxMASTERBOYxx
EX 600 er intromodellen på LED, og ja det er i bund og grund en EX400 med LED.
EX700 er så EX500 versionen som LED.

Så det du får mere ved en EX600 er LED, men du mangler til gengæld lidt funktioner i selve skærmen.

Jeg ville selv gå efter en EX700, da den har mulighed for Wifi etc...

Men hey, det er bare mig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
NemliJa skrev:EX600 er vist med LED-bagbelysning, hvilket giver et lavere strømforbrug og bedre farver - men jeg kan tage fejl.

Jeg har selv gang i en tråd om Sony, og der siges det, at jo højere nummer, jo bedre model / tv:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=16309
LED giver ikke bedre farver. Det giver potentielt en tyndere skærm og så sænker det effektforbruget. På visse modeller kan du også få en dybere sortgengivelse, men det er ikke tilfældet på denne mode. EX600 kører med en ældre billedengine, så det er blot en EX400 med LED, hvor EX500 har en nyere engine.
Af NemliJa
yakken skrev:LED giver ikke bedre farver.
Kommer nok an på, om det er edge LED eller LED backlight med local dimming ;)
Af Lange
Og som den uvidende spørger jeg så - hvad er bedst? Edge eller backligt..
Af RogueAgent
Lange skrev:Og som den uvidende spørger jeg så - hvad er bedst? Edge eller backligt..
Det korte svar er nok "backlight" - men det vil som så mange andre ting komme an på hvordan det er implementeret.

Den største fordel ved edge LED er at det gør det muligt at lave skærmen meget, meget tynd. Til gengæld har de som regel større problemer med ujævn lysfordeling, lys der "lækker" langs kanten osv.

Backligt gør det nemmere at undgå disse unoder, samtidig med at det gør det muligt at lave local dimming (hvilket ikke skal forstås sådan at alle backlight LED TV også har local dimming). Til gengæld er de lidt tykkere end Edge LED, fordi der skal være plads til dioderne bag LCD panelet.