Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilken burde jeg vælge?

9
39%
1
4%
11
48%
2
9%
Jeg går og spekulerer lidt i et fjernsynskøb, er lige blevet færdig uddannet så den 21" dybe buede skærm skal udskiftes:)

Jeg er lidt i tvivl om hvilke disse jeg skal købe

Er interesseret i lg sl8500 fordi jeg syntes den har et fedt design, og så har 200hz

Dog syntes jeg sl9500 har et endnu federe design, men jeg har så kunne læse mig til den har lidt problemer med dens "viewing angle" er der nogen der har oplevet problemer med dette?

Hvis jeg så ser bort fra design syntes jeg panasonic g20 er ret fed med dens 600hz, gode sortniveau. Og dens mulighed for usb-recording
Men jeg har så læst nogen amerikanere der har problemer med at sort niveauet falder drastisk efter 1000-1500 timer og den skulle nogen gange have en slags "buzz" som kan være irriterende.

Der er vel ikke nogen der kan komme med nogen gode guld korn og enbefalinger?

Eller jeg skal måske kigge på helt andre fjernsyn? max pris 8000, men meget gerne lavere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alt det her hurlumhej med frekvenser har vist forblændet dig lidt. Panasonics 600 Hz er ikke noget nyt og revolutionerende. Ingeniørerne har blot gravet et tal frem til marketingafdelingen, som var højt og som endte på "Hz", så man kunne skrive et tal som folk havde set før, og som var markant højere end hvad LCD-producenterne skriver.

Så snart man blander frame-interpolation ind i historien, så vil der komme fejl i billedet. Det kan ikke undgåes. Personligt er jeg imod disse systemer uanset om de giver en følelse af mere flydende billede eller ej - der vil være fejl til stede. Dette gælder for LG's 200 Hz system, og det gælder hvis man aktiverer frame-interpolation på G20. Uanset hvad frekvensen er.
Af mad-s
Er fronten på sl9500 bedre til at hindre genskin, end 8500 ?

Designet på 9500'eren er virkelig lækkert! (B
Af thyme
ok, så plasma'er opdaterer ikke med 600hz eller hvad?

Nogen der har nogen personlige erfaringer med LG'erne, og evt kan komme med nogen bemærkninger til dem i daglig brug?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, de opdaterer ved 100 Hz. Det er det såkaldte "sub-field drive" som kører ved 600 Hz, hvilket er den metode man pulser hver enkelt pixel for at skabe gråtoner. For hver gang hele panelet opdateres, så pulses hver enkelt pixel 6 gange. Dette gøres fordi du ikke kan skabe de små nuancer i billedet ud fra blot 100 opdateringer i sekundet, så man bryder lysglimtene op i mindre bidder. Sub-field drive har eksisteret ligeså længe som plasma-teknologien har.
Af thyme
nå ok, der kan man bare se. Ja de har sikkert rigtig mange metoder til at lokke folk til.

Kan se at der er flest der har stemt på G20. Det kunne være fedt hvis kunne uddybe hvorfor i har valgt at stemme på den?
Af RogueAgent
Et forsigtigt gæt kunne være at det er fordi G20 er et plasma TV mens de to andre er LCD/LED ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Eller også kunne det skyldes, at G20 har en bedre billedkvalitet end de to andre...
Af RogueAgent
yakken skrev:Eller også kunne det skyldes, at G20 har en bedre billedkvalitet end de to andre...
Det var lidt indirekte også det jeg mente..! :p
Af Lethias
Husk nu at design også har en del at sige. Jeg er feks. selv ejer af et panasonic plasma tv og har virkelig elsket det tv og billed kvaliteten det har leveret. Men hvis jeg skulle vælge et tv nu. ville jeg nok tage et andet istedet. Dels pga. jeg ikke synes panasonic overhovedet har rykket sig design mæssigt de sidste par år, samt at de andre producenter næsten er på niveau med panasonic hvad angår billed kvalitet.

I det tilfælde ville LG være et super køb. Evt. deres "SL8000" som også har fået super anmeldelser her på flatpanels.dk og som har et super fedt design. Eller hvis du vil vente lidt og give lidt mere, er deres nye Infinia serie. plasma PK950N(super anmeldelser igen) og LED PK950. som begge køre videre på LG's design og gør dem endnu mere rammeløse.

Bare min mening. Men synes du skal tage ud og se dem begge med dine egne øjne.

Mvh D
Af thansen
Lethias skrev:Husk nu at design også har en del at sige. Jeg er feks. selv ejer af et panasonic plasma tv og har virkelig elsket det tv og billed kvaliteten det har leveret. Men hvis jeg skulle vælge et tv nu. ville jeg nok tage et andet istedet. Dels pga. jeg ikke synes panasonic overhovedet har rykket sig design mæssigt de sidste par år, samt at de andre producenter næsten er på niveau med panasonic hvad angår billed kvalitet.

I det tilfælde ville LG være et super køb. Evt. deres "SL8000" som også har fået super anmeldelser her på flatpanels.dk og som har et super fedt design. Eller hvis du vil vente lidt og give lidt mere, er deres nye Infinia serie. plasma PK950N(super anmeldelser igen) og LED PK950. som begge køre videre på LG's design og gør dem endnu mere rammeløse.

Bare min mening. Men synes du skal tage ud og se dem begge med dine egne øjne.

Mvh D
Der er jo heldigvis forskel på folk, jeg personligt vil hellere have et grimt tv med et godt billede, end et flot tv med middelmådigt billede, det samme gælder for anlæg, jeg er fløjtende ligeglad hvordan det ser ud bare det spiller godt.
Af Lethias
Jamen sådan er vi jo så forskellige.

Jeg personlig ser bare tv og også anlæg for at være et møbel til rummet. Og det er tit det som folk ligger mærke til først når du går ind i rummet. Så Design betyder en del for mig. Men det samme gør billed kvaliteten. Så en god kombination af begge er altid et must for mig. Men igen vi er heldigvis forskellige hvad det angår.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Netop fordi vi er så forskellige mht. design, så rådgives der også primært ift. billedkvalitet når vi kommer med officielle anbefalinger her på siden. At der så kan være andre fordele ved et godt design, såsom byggekvalitet spiller også med, men hvis det udelukkende er kosmetisk (som eks. ved Samsungs modeller, der bestemt IKKE er mere solide end andre), så vægtes det ikke højt.